Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Postfix en Spamassassin  (gelezen 660 keer)

Offline rietje

  • Lid
Postfix en Spamassassin
« Gepost op: 2018/02/11, 14:30:20 »
Xubuntu 16.04.

Evolution en Spamassassin ge-installeerd.    Is het nu ook nodig om Postfix te regelen met mijn privider?

Hoe kom je er achter of Spamassassin goed werkt ?

Groet,

Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline rietje

  • Lid
Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/12, 09:35:46 »
Bij het ingeven van de eerste opdracht krijg ik in de terminal het volgende beeld:
Zie bijlage.

Wat is de volgende handeling?

Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/12, 16:54:51 »
Rietje, je zoekt het veel te ver! Gewoon Spamassassin in Thunderbird inschakelen en dat programma (lees: de ontwikkelaars en onderhouders ervan) doet de rest. Je weet of het goed werkt wanneer het mapje Ongewenst steeds meer spamberichten gaat bevatten.

Offline rietje

  • Lid
Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/13, 10:05:11 »
OK. Bedankt en sluiten maar.

Offline rietje

  • Lid
Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/15, 10:14:15 »
Toch nog even erop terugkomend.  Ik heb nl. de indruk dat spamassassin niet werkt.
Moet je voor een goede werking toch niet postfix ook niet installeren?
Is er een eenvoudige controle om er achter te komen of spamassassin van thunderbird werkt ?
Wie kan mij helpen?

Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/15, 14:33:10 »
Ik heb nl. de indruk dat spamassassin niet werkt.
Waarom denk je dat?
Kijk nog eens bij Accountinstellingen, Ongewenste berichten. Eerste optie aanvinken, bij de tweede optie kies je Spamassassin en onderaan zeg je wat er met ongewenste berichten moet gebeuren. Het is het veiligst om ze naar een mapje Ongewenst te laten kopiƫren, dan kun je ze daar met de hand verwijderen.

Helemaal onderaan is nog een drukknop met Globale ongewensteberichtinstellingen, klik daar op en vervolgens op Logboek tonen, daar wordt de activiteit van SpamAssassin bijgehouden.

nahjo

  • Gast
Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/15, 17:30:47 »
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat Thunderbyte een eigen zelflerende filter heeft en dat je, wanneer je mailserver spamassassin gebruikt, de classificatie van spamassasin extra zou kunnen gebruiken.

Een mens kan zich vergissen  :)

Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/16, 17:24:47 »
Nahjo, dat klopt wat je daar zegt. Thunderbird heeft inderdaad de mogelijkheid om te 'leren' welke berichten spam zijn. Maar dat moet je wel eerst zelf aangeven. Spamassassin, dat ontwikkeld is door de Apache Software Foundation, is daar een externe aanvulling op.

Samen werken ze naar mijn ervaring erg goed.

nahjo

  • Gast
Re: Postfix en Spamassassin
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/17, 09:18:59 »
Nahjo, dat klopt wat je daar zegt. Thunderbird heeft inderdaad de mogelijkheid om te 'leren' welke berichten spam zijn. Maar dat moet je wel eerst zelf aangeven. Spamassassin, dat ontwikkeld is door de Apache Software Foundation, is daar een externe aanvulling op.

Samen werken ze naar mijn ervaring erg goed.
Dan komt weer de vraag naar boven wat doet de provider (waar rietje de mail haalt) aan spam bestrijding en waarmee. Staat die spamfilter wel ingeschakeld?
Voor Thunderbird zou je de ongewenste mail in die folder moeten laten staan om (af en toe) via "Trainingsgegevens herinitialiseren" het filter te verbeteren.