Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.  (gelezen 1181 keer)

Erg vreemd, ik had Ubuntu opgestart, en daarna een terminal geopend (gnome-terminal).  Ik hoefde daarna geen wachtwoord in te voeren om een commando met sudo uit te voeren. Vreemd dacht ik, dus ik nog een terminal geopend, en ja hoor, daar moest ik wel een wachtwoord intoetsen voor exact hetzelfde commando. Vervolgens sluit ik beide terminals, en open ik weer een nieuwe, en probeer het nog eens. Weer is het niet nodig om een wachtwoord in te geven bij gebruik van sudo. Ik open een tweede terminal, en daar is wel weer een wachtwoord nodig. Ik log uit, en log opnieuw in. En de situatie is nog precies hetzelfde. De eerste terminal die ik open heeft sudo rechten zonder wachtwoord, als ik er meer dan één open krijgen die deze rechten niet.

Vreemd.. ik start opnieuw op, en alles werk zoals het altijd werkte. In iedere nieuwe terminal dien je bij sudo gewoon het wachtwoord in te vullen.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? (Ubuntu 10.04)

Weet iemand wat de reden hiervoor kan zijn geweest?

Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/21, 14:38:52 »
Ik kom het wel eens tegen als ik net een sudo commando heb uitgevoerd.
Terminal gesloten en daarna een nieuwe terminal open.

Verder is het mij nooit opgevallen.

Offline rja

  • Lid
Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/21, 14:44:43 »
Zit een timer op het ingeven van het wachtwoord volgens mij.

Na het eerste sudo commando, hoef je daarna geen wachtwoord op te geven, tot dat de timer verlopen is.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/21, 14:45:21 »
Je wachtwoord blijft een tijdje "geldig".... zo'n 10 tot 15 minuten, geloof ik. Overigens zijn de grafische omgeving en de terminal wat dat betreft gescheiden: een terminalwachtwoord heeft geen effect op de bevoegdheden in de grafische schil, en vice versa.

Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/21, 15:12:50 »
"Overigens zijn de grafische omgeving en de terminal wat dat betreft gescheiden: een terminalwachtwoord heeft geen effect op de bevoegdheden in de grafische schil, en vice versa."

Op 11.10 hangt dat wel samen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/21, 15:25:09 »
"Overigens zijn de grafische omgeving en de terminal wat dat betreft gescheiden: een terminalwachtwoord heeft geen effect op de bevoegdheden in de grafische schil, en vice versa."

Op 11.10 hangt dat wel samen.

Alleen in Ubuntu 11.10 met Unity 3D, blijkbaar.... Niet in Ubuntu 11.10 met Unity 2D, niet in Xubuntu 11.10 en vermoedelijk ook niet in Lubuntu 11.10.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/21, 15:29:33 »
Thomas heeft het net andersom zoals ik het lees,
Zelfs na een schone start, 1e keer niet ingeven, 2e terminal wel.

Dit is vreemd  en kan ik niet verklaren, Ook niet reproduceren aangezien de enigste U 12.04a is die ik draai en het hier niet [meer? ] speelt.

Dit alleen maar om jullie even op het goede spoor te zetten ;)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/21, 16:02:15 »
visudo rap checken lijkt me.

Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/21, 16:34:34 »
Reproduceren wordt sowieso lastig omdat TS aangeeft dat de boel na een nieuwe start weer normaal functioneert. Gebruik zelf ook 10.04 maar ben dit nog niet tegengekomen, zal er wel extra op letten nu.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/21, 17:05:46 »
Misschien dat op de achtergrond de update is gestart, na het booten.
En bij de andere keren booten de update niet werkt omdat er die dag al gechecked is voor update's.
Probeer de volgende 2 dagen of het weg is.

Re: Vreemd? Kan sudo zonder wachtwoord gebruiken in gnome terminal.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/21, 17:15:59 »
Als ik me goed herinner is het de 'grace-setting' van 10.04 die soms onstabiel kan zijn.  (bron askubuntu als ik het goed herinner)

Maar zoals al aangegeven is dan een herstart veelal voldoende om dit euvel uit de weg te gaan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort