Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 deinstalleren  (gelezen 885 keer)

Offline JV.com

  • Lid
Ubuntu 8.10 deinstalleren
« Gepost op: 2008/11/28, 17:12:03 »
Goedenavond:

ik wil voor mijn programmeer werk in C# toch weer windows gaan gebruiken. maar nu wil ik absoluut niet van ubuntu af. ik wil eerst ubuntu 8.10 deinstalleren. en daarna via deze tutorial: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot een dual boot systeem maken met een mini Windows XP en als hoofd OS ubuntu 8.10.

nu staat er niet in de tutorial hoe ik ubuntu 8.10 moet deinstalleren, en ik weet dat dit met Dual boot flinke problemen op kan leveren dus mijn vraag is hoe kan ik ubuntu 8.10 op een goede manier verwijderen van mijn PC.

Dit heb ik geprobeert:

- booten met liveCD.
- terminal > gparted, andere muisknop op de ReiserFS ubuntu 8.10 systeem partitie klikken en zeggen ¨delete¨ aleen dan begint die te mekkeren over dat ik het volume moet unmounten?

wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen.

PS:

is de tutorial die ik gebruik voor het dual boot ook geschikt voor XP en 8.10?

met vriendelijke groet,

JV.com

Re: Ubuntu 8.10 deinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/28, 17:24:52 »
Staat XP er ook op en spreken we over één hdd of meerdere. Wat bedoel je met mini xp.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Ubuntu 8.10 deinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/28, 17:49:06 »
Je kan gewoon XP op een vrije HD ruimte installeren natuurlijk ?
Echter je zal achteraf je Grub moeten herstellen.

Wat me wijzer lijkt is dat je gewoon Virtualbox installeerd en hierin XP installeerd.
Dat scheelt je verschikkelijk veel werk kwa partitioneren en of alles overnieuw doen.

In VB draait XP net zo goed, en zoals je zelf zegt, dat het gaat om wat programmeer werk zal het ruimschoots voldoen.

Eventueel zou je ook nog die programmeer proggies die je perse wilt gebruiken eerst eens kunnen proberen onder Wine aan de praat te krijgen.
Lukt dit netjes is dit wel het minste werk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 deinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/28, 18:09:48 »
Ik denk ook dat Virtualbox voor jou, na wine als dat werkt, de handigste oplossing is, als het je enkel te doen is om je ontwikkelomgeving onder windows te kunnen gebruiken.

Naar je oorspronkelijke post: vanuit de live CD moet je eerst de partities van de harde schijf unmounten voor je ze kunt wissen. Dat kan met het rechts-klik menu. Dan komt het erop aan Windows te installeren zonder de volledige schijf te gebruiken, en bij installatie van Ubuntu "Gebruik vrije ruimte" te kiezen.

Iets "technischer" wordt het als je de Ubuntu partitie verkleint en dan Windows installeert. Je moet dan grub herinstalleren en je /etc/fstab aanpassen (UUID zal wijzigen).

Tenslotte vind ik jou vraag eigenlijk eigenaardig: (vroeger was) linux (is) de programmeer- en ontwikkelingsomgeving bij uitstek. Waarschijnlijk zijn de mensen uit Redmond erin geslaagd jou verslaafd te maken aan allerlei grafische tooltjes ;)