Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: batch jpeg verkleinen  (gelezen 737 keer)

Offline johande

  • Lid
batch jpeg verkleinen
« Gepost op: 2016/07/30, 15:12:00 »
Is er een programma in Ubuntu om voor 1000 foto's (jpeg) de resolutie te verkleinen naar 800x600 (en dus ook de bestandsgrootte)?

dank u, Johan

Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/30, 15:27:15 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/30, 15:33:19 »
Hoi Johan,

Die zijn er legio! GIMP heeft David's Batch Processor,  je hebt gThumb, er is Imagemagick. En er is nog veel meer. Phatch bijvoorbeeld.

Mik de volgende woorden eens in het zoekvenster van ons Forum en kijk rond. Er is al zo vaak over gesproken. Deze bijvoorbeeld.

foto verkleinen
1000 foto's is verder geen probleem. Pas wel op dat je de originelen niet kwijt raakt. Werk met kopieën!

Hebben je foto's al de goede verhouding of moeten ze nog in de goede verhouding worden bijgesneden?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/30, 17:43:34 »
Als je te lui bent om programma's te installeren, dan open je een terminal, je gaat naar het mapje met die 1000 foto's en je typt/kopieert het volgende.

for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'; done
Deze regel zoekt naar jpg's of JPG's in de huidige map, verkleint ze naar 40% (moet je zelf even aanpassen, afhankelijk van de oorspronkelijke grootte van je foto's) en schrijft een kopie weg met jpg-kwaliteit 85 onder een nieuwe naam met 40p aan het eind, dus foto.jpg wordt foto.40p.jpg.

Dit werkt goed voor foto's in portret- én in landschapsmodus.

Offline JAM

  • Lid
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/30, 23:18:48 »
Phatch heb ik geinstalleerd, ik zie het opstartlogo als ik het opstart, een oog met een tandwiel erin, maar daar blijft het bij.
Kortom, het werkt niet bij mij in 16.04.1LTS.

Frederik

  • Gast
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/31, 01:41:20 »
Als je te lui bent om programma's te installeren, dan open je een terminal, je gaat naar het mapje met die 1000 foto's en je typt/kopieert het volgende.

for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'; done
Deze regel zoekt naar jpg's of JPG's in de huidige map, verkleint ze naar 40% (moet je zelf even aanpassen, afhankelijk van de oorspronkelijke grootte van je foto's) en schrijft een kopie weg met jpg-kwaliteit 85 onder een nieuwe naam met 40p aan het eind, dus foto.jpg wordt foto.40p.jpg.

Dit werkt goed voor foto's in portret- én in landschapsmodus.

Ik schrik me echt wezenloos van dit soort reacties :(  Hoezo te lui en wat moet iemand (ik of zij of hij)  met terminal opdrachten waarvan je de opdracht en de uitkomst niet begrijpt. Verschrikkelijk!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/31, 10:11:56 »
Phatch heb ik geinstalleerd, ik zie het opstartlogo als ik het opstart, een oog met een tandwiel erin, maar daar blijft het bij.
Kortom, het werkt niet bij mij in 16.04.1LTS.

De boef!

Geen foutboodschappen, JAM?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/31, 10:34:55 »
Ach Frederik,

Misschien bedoelt Paul dat een beetje anders dan wat jij zo leest. Met een knipoog bijvoorbeeld. Feit is dat velen de terminal niet zo zien zitten. Begrijpelijk, maar vaak ook een eerste reactie.

Ik heb er ooit een cursusje voor opgezet. Maar dat werd vrijwel niet bekeken. Jammer van de moeite, maar ik heb het geprobeerd. De for-loop van Paul is trouwens veel beter te begrijpen dan de werking van het allerkleinste programma. Alleen zit het dan achter knopjes.

Maar terzake, misschien is het goed ook even online mogelijkheden aan te stippen. Bij 1000 foto's vermoedelijk niet zooo handig, maar voor mensen met wat minder foto's (na de vakantie) wel.

Ik gebruik dat soort editors zelf nooit. Ik heb wel eens 1000 foto's na een sporttoernooi. Die pak ik aan met een terminalopdracht en ImageMagick. Maar er staat me iets bij als Pixlr bijvoorbeeld?

Trouwens, als je van foto's houdt gooi dan eens de zoekwoorden

linux foto verkleinen
in een goede zoekmachine. Dat geeft je voor een avond leesplezier! De eerste link is daarnaast vast een leuke verrassing!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JAM

  • Lid
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/31, 11:05:02 »
Noppes Just, geen foutmeldingen..

Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/31, 11:10:37 »
Er is een bugmelding voor Phatch gedaan en hier staat de oplossing: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/phatch/+bug/1567827
Ik heb dit uitgevoerd en het blijkt te werken :-)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/31, 11:15:48 »
Hoi Jam,

Ik ben eens gaan kijken. Ja, helaas, een bekende bug. Hij is op te lossen met wat handwerk EN er is een mooi Nederlands verhaal van hoe dat moet op DigiPlace: http://www.digiplace.nl/phatch-2/

Bewaar het originele bestand en werk op een kopie. Dan kan je altijd nog een tweede poging wagen. Lukt het, dan ben je mooi weer een hele stap hoger op de ladder naar eeuwige Linux roem :D

Succes!

groet,

Just



GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JAM

  • Lid
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/31, 12:48:31 »
Ola Just,

Kan er wel bijkomen, en tekst veranderen, ,maar als ik het wil opslaan heb ik geen rechten genoeg, aldus mijn pc...:)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/31, 13:02:50 »
Hoi JAM.

Dat klopt! Daar mag je als gebruiker niet aanzitten.  Dan moet je beheerdersrechten hebben. Start een teksteditor met sudo in een terminal. Bijvoorbeeld zo:

sudo leafpad
Dan blader je naar het bestand en opent het. Eerst opslaan onder een iets andere naam en sluiten (je kopietje). Dan open je opnieuw het officiële bestand en wijzigt dat als aangegeven.

Lukt het zo?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JAM

  • Lid
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/31, 13:29:09 »
Ok, Just!!
Had al tig keer leafpad geopend, maar zonder "sudo"" ervoor. Dan werkt het niet heb ik inmiddels begrepen..


Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/31, 13:56:21 »
In de standaard repo's:
nautilus-image-converter
Nautilus extension to mass resize or rotate images       

Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/01, 00:44:43 »
Ik schrik me echt wezenloos van dit soort reacties
Het spijt mij zeer dat ik een efficiënt antwoord op een gestelde vraag gaf, inclusief omschrijving van wat een en ander doet.

Volgende vraag is waarom mensen, waaronder jij, zo ontzettend bang zijn voor een terminalopdracht? Die regel doet alles wat gevraagd werd, voor 1000 foto's of 10.000 of voor 4 miljard. Wat is er nu zo eng of schrikwaardig aan het kopiëren van een opdracht en die in een terminalvenster te plakken? Als jij je rotschrikt van "dit soort reacties", Frederik, dan moet je je toch wel erg vaak rotschrikken in Linuxland waar het gebruik van een terminal standaard is. Ik raad je aan vooral niet de sites te bezoeken die in mijn signature onder dit bericht staan, want daar wordt geregeld de terminal gehanteerd. En weet je waarom? Omdat je daarmee veel dingen 1000x sneller kunt doen! :-)

Offline johande

  • Lid
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #16 Gepost op: 2016/08/01, 08:47:26 »
bedankt,

GThump deed wat nodig was.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: batch jpeg verkleinen
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/01, 09:37:08 »
Hoi Johan,

Fijn dat het voor elkaar is!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021