Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met netwerk  (gelezen 902 keer)

Offline Thom

  • Lid
Probleem met netwerk
« Gepost op: 2007/09/29, 16:53:27 »
Ik ben nu als Linux beginner een aantal weken bezig om Ubuntu (en Kubuntu) goed werkend te krijgen op de PC's in mijn huis. Ieder heeft zijn eigen PC, maar er zijn maar een paar printers (nu in een Windows netwerk). Mijn eerste ervaringen met Ubuntu is positief (tenminste in de stand alone situatie). Maar het lukt mij maar niet om een stabiel werkend netwerk op te bouwen. Ben goed op de hoogte hoe in Windows een thuisnetwerk geinstalleerd moet worden. Ook in Linux is mij een aantal malen het gelukt om een verbinding te hebben met mijn andere PC's, dus de daarvoor noodzakelijke handelingen heb ik naar mijn mening goed uitgevoerd. Ook bestanden overhevelen en een netwerkprinter instellen is op een zeker moment gelukt. Echter op andere momenten krijg ik het maar niet werkend. Zie wel het Windows Netwerk logo, maar niet de andere PC's om te selecteren.
Ik snap wel dat uit bovenstaande het moeilijk is om advies te geven, maar zo langzamerhand begin ik het een beetje zat te worden. Ik heb nu al heel veel uren besteed aan het proberen van Ubuntu, maar neig nu toch om maar bij Windows te blijven. Zonder een goed werkend netwerk is het voor ons niet zinvol om verder met Ubuntu te werken. Misschien dat de nieuwe Gutsy versie op dit punt meer betrouwbaar is cq eenvoudiger werkt op dit punt (Kubuntu is in ieder geval veel moeilijker te doorgronden mbt het bouwen van een thuisnetwerk)
Ik heb onder Netwerken index ook een berichtje geschreven maar geen reactie mogen ontvangen.
De vraag is nu of er een soort stappen handleiding bestaat (anders dan in de Ubuntu handleiding, want die gaat uit van commando's in de terminal functie, terwijl dit niet nodig is. Via Netwerk delen, en Server op netwerk selecteren, heb ik het ook werkend gekregen.
PS: pingen naar mijn netwerkprinter pc gaat goed.
Ik heb verder de Ubuntu firewall uitgezet (wel geladen).

Ik hoop een reactie te ontvangen waarmee ik wat kan als beginner.  

mvrgr
Thom
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Thom

  • Lid
Probleem met netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/29, 17:01:08 »
Nog even een aanvulling op mijn bovenstaande post. Mijn netwerkprinter werkt gewoon. Ik kan dus een document printen vanaf mijn Ubuntu PC naar met Windows PC waar de printer aan gekoppeld is.
Misschien dat dit helot.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Thom

  • Lid
Probleem met netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/29, 17:03:46 »
En nog een aanvulling. Zonder dat ik wat heb veranderd, heb ik nu weer verbinding met al mijn PC's in het netwerk. Maar of het morgen ook zo is?
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Probleem met netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/29, 17:50:09 »
Thom, allereerst moet me van het hart dat het me verbaast dat je met Ubuntu geen betrouwbaar netwerk opgebouwd krijgt. Mijn (jaaaaarenlange) ervaring leert juist het tegengestelde: met Linux bouw ik in no-time een schitterend netwerk dat zich verder alleen door sporadische hardware problemen uitval kent.

Kortom, je doet iets niet helemaal jofel, anders zou je wel tot andere conclusies komen. Nu geef je helaas niet veel exacte informatie, zoals wat je precies met je netwerk wilt doen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je Ubuntu laat aansluiten op de andere Windows PCs, klopt dat?

Linux is van origine een server-systeem en Windows een desktop. Beide zijn naar elkaar gegroeid, maar die basis is nog steeds herkenbaar. Vandaar dat het veruit het beste werkt als je de wintendo bakkies client maakt van de Ubuntu (of een andere Linux) server(s).

Maar goed, vertel een beetje wat je probeert te bereiken en dan zijn er hier altijd wel mensen die je uit eigen ervaring verder kunnen helpen. Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Thom

  • Lid
Probleem met netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/30, 11:31:18 »
Ik heb nu twee linux PC en 4 Windows PC (+een laptop, maar die heb ik niet in mijn thuisnetwerk, dit is mijn werkpc). De printer zit aan een Windows PC. Onze Pc's worden eigenlijk alleen gebruikt voor school (verslagen etc), voor internetten (+MSN uiteraard) en voor muziek (MP3's). Het netwerk wordt dus hoofzakelijk gebruikt voor het printen en onderling versturen van wat bestanden en muziekfiles. Er worden geen heftige combat spelletjes over het netwerk gespeeld.
Overigens heb ik nu sinds gisteren verbinding met het thuisnetwerk met mijn Linux PC,  alleen als ik de Linux PC uitzet weet ik nog niet of het weer zal werken. Zal dit later op de dag even uitproberen en melden of er een probleem is of niet.
Bedankt voor je reactie.

mvrgr
Thom
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Thom

  • Lid
Probleem met netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/01, 14:30:23 »
Lijkt erop dat netwerk probleem is opgelost. Heb nu een aantal dagen (ook na herstart) een netwerk verbinding met alle aangesloten PC. Heb een nieuwe Ubuntu installatie uitgevoerd op een PII (voldeed eigenlijk niet aan minimale eisen voor 7.04), maar dit lukte toch.  Kan deze PII ook vinden in mijn netwerk.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3