Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke versie zal ik gebruiken?  (gelezen 1485 keer)

Offline Dump

  • Lid
Welke versie zal ik gebruiken?
« Gepost op: 2015/08/27, 06:27:45 »
Goede morgen.

Ik heb een "oude" gamers kast gekregen waar werkelijk alles op en aan zit. Als ik nu zelf een nieuwe kast zou kopen zou ik deze specificaties niet overtreffen omdat ik daar het geld niet voor over zou hebben.
Met GParted heb ik de schijf opgedeelt (ieder 730 gig) en windows 7 staat er inmiddels op. Nu wil ik nog een linux distributie er opzetten voor een dualboot.
Xbuntu is de meest simpele versie voor mij als leek.  Maar kan ik daar hetzelfde mee doen als b.v. Ubuntu?. Oftewel, heeft deze beperkingen t.o.v. de gewone Ubuntu? Ik wil b.v. ook wat films downloden met spotnet en/of torrents etc.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/27, 07:48:13 »
Xubuntu is een heerlijke distributie, waar je alles mee kan. Torrentclient Transmission is standaard geïnstalleerd, usenet client moet je zelf nog installeren. Succes!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/27, 08:25:19 »
Helemaal met Kees3 eens!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/27, 09:22:03 »
In principe zijn al die distributies gelijk (de Ubuntu afgeleiden dan, Xubuntu, Kubuntu en Ubuntu), alleen de user-interface (desktop) is eigenlijk verschillend en eventueel wat standaard geïnstalleerd is. Ze putten allemaal uit dezelfde software repository, dus je kunt software die niet geïnstalleerd is gemakkelijk en veilig toevoegen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/27, 09:42:13 »
Opmerking:
De laptops uit mijn onderschrift kunnen iedere Ubuntu afgeleide aan, maar mijn voorkeur is Xubuntu.
Natuurlijk is het ook een kwestie van smaak .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/27, 11:59:19 »
Xbuntu is de meest simpele versie voor mij als leek.  Maar kan ik daar hetzelfde mee doen als b.v. Ubuntu?. Oftewel, heeft deze beperkingen t.o.v. de gewone Ubuntu? Ik wil b.v. ook wat films downloden met spotnet en/of torrents etc.
Mijn persoonlijke voorkeur is Ubuntu/Unity. Met de specs van jouw machine is het niet noodzakelijk om een lichtere versie te draaien (wat Xubuntu is) - maar het kan natuurlijk wel....  :)

Maar probeer ze allebei eens uit met een live-USB stick. Dan kun je alles, programma's installeren, uiterlijk aanpassen, etc.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/27, 13:49:27 »
Goede morgen.

Ik heb een "oude" gamers kast gekregen waar werkelijk alles op en aan zit. Als ik nu zelf een nieuwe kast zou kopen zou ik deze specificaties niet overtreffen omdat ik daar het geld niet voor over zou hebben.
Met GParted heb ik de schijf opgedeelt (ieder 730 gig) en windows 7 staat er inmiddels op. Nu wil ik nog een linux distributie er opzetten voor een dualboot.
Xbuntu is de meest simpele versie voor mij als leek.  Maar kan ik daar hetzelfde mee doen als b.v. Ubuntu?. Oftewel, heeft deze beperkingen t.o.v. de gewone Ubuntu? Ik wil b.v. ook wat films downloden met spotnet en/of torrents etc.

Gr. Dump.

Wat zijn de specificaties van de kast, of kijk ik daar overheen?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/27, 16:12:59 »
Citaat van: Markba
Met de specs van jouw machine is het niet noodzakelijk om een lichtere versie te draaien (wat Xubuntu is) - maar het kan natuurlijk wel....
Waar zie jij dan die specs van die pc staan?  :o :o
Zie:
Citaat
Als ik nu zelf een nieuwe kast zou kopen zou ik deze specificaties niet overtreffen omdat ik daar het geld niet voor over zou hebben.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/27, 16:37:26 »
Maar probeer ze allebei eens uit met een live-USB stick. Dan kun je alles, programma's installeren, uiterlijk aanpassen, etc.
Zoals ik al schreef, een kwestie van smaak, en dat is persoonlijk.
Dus Markba, wij zijn het eens, gewoon proberen het kost alleen tijd, geen geld.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/27, 18:29:51 »
Citaat van: Markba
Met de specs van jouw machine is het niet noodzakelijk om een lichtere versie te draaien (wat Xubuntu is) - maar het kan natuurlijk wel....
Waar zie jij dan die specs van die pc staan?  :o :o
Zie:
Citaat
Als ik nu zelf een nieuwe kast zou kopen zou ik deze specificaties niet overtreffen omdat ik daar het geld niet voor over zou hebben.
Dan heb je een glezen bol, dat kan niet anders.
Ik weet nog steeds de specs niet.
Heb geen glazen bol, maar ik kan me zeker een voorstelling maken van wat een moderne gamers-PC doet. Veeeul geheugen (4-16 GB), een flinke multi-core processor en een oversized video-kaart. Al is de helft van wat ik zeg, dan nog is het allemaal meer dan genoeg om Ubuntu te draaien. Wat ik dus al zei.

Offline Dump

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/27, 18:34:44 »
Voor hen die het willen weten,

Besturingssysteem
   Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
Processor
   Intel Core i7 950 @ 3.07GHz   43 °C
   Bloomfield 45nm Technologie
RAM
   12,0GB Triple-Kanaal DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Moederbord
   ASUSTeK Computer INC. P6T SE (LGA1366)   35 °C
Grafisch
   PLE2003WSV (1680x1050@60Hz)
   1535MBNVIDIA GeForce GTX 480 (ASUStek Computer Inc)   43 °C
Opslag
   1397GB Western Digital WDC WD15EADS-00P8B0 ATA Device (SATA)   27 °C
Optische schijven
   HL-DT-ST DVDRAM GH22NS50 ATA Device
   HL-DT-ST BD-RE BH08LS20 ATA Device
Geluid
   High Definition Audio-apparaat

meer dan genoeg. De reden dat ik Xbumtu noem is omdat ik die gewoon lekker makkelijk vind.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/27, 18:51:30 »
Tsjonge, m'n glazen bol werkt goed vandaag.  =D Zat er niet ver vanaf.

Citaat
De reden dat ik Xbumtu noem is omdat ik die gewoon lekker makkelijk vind.
Vaak (meestal) wordt een lichtere versie dan Ubuntu gekozen bij een lichtgewicht machine. Vandaar dat ik de specs erbij betrek.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/27, 19:05:01 »
Citaat
Xbuntu is de meest simpele versie voor mij als leek.  Maar kan ik daar hetzelfde mee doen als b.v. Ubuntu?. Oftewel, heeft deze beperkingen t.o.v. de gewone Ubuntu? Ik wil b.v. ook wat films downloden met spotnet en/of torrents etc.
In principe kun je met alle hoofdversies van Ubuntu, of dat nu Xubuntu, Lubuntu of Kubuntu is (er zijn nog meer varianten), functioneel hetzelfde. Vaak wel met een net iets ander programma, maar wat wel hetzelfde doet. Mocht je een ander programma dan dat wat voorgeinstalleerd is willen gebruiken omdat je dat prettiger vindt, dan kun je dat eenvoudig, via een softwarecentrum (soort app-store) erbij installeren of zelfs vervangen. The choice is yours!

Offline Dump

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/27, 20:43:43 »
Haha, ik had "oude" niet voor niets tussen aanhalingstekens staan. Kun je je een beetje voorstellen wat hij nu heeft. Hier kan ik wel weer een paar jaar mee voort.

Xbuntu staat er nu op en als ik tijd en zin heb ga ik hem bijwerken met de eerste verplichte stappen. Iets wat ik overigens wel een hele heisa vind. Zeker als je het serieus opvolgt en de onderliggende opties ook doet.

Ik neem zonder meer aan dat ik nog wel terug kom met vragen. Ik wil eigenlijk helemaal van die windows af maar heb hem nodig voor basecamp/mapsource etc voor mijn gps. En dat gaat niet met linux.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/27, 22:02:00 »
Citaat
Ik wil eigenlijk helemaal van die windows af maar heb hem nodig voor basecamp/mapsource etc voor mijn gps. En dat gaat niet met linux
Ik ben wel helemaal van Windows af: voor mijn GPS (Garmin Foretrex 310) gebruik ik GpsPrune (gewoon uit het Softwarecentrum).

Offline Dump

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/28, 06:11:26 »
Hoi ajjp.

Ik ga er is naar kijken. Ik heb dan denk ik wel wat vragen maar dan doe ik dat natuurlijk niet hier.

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/28, 10:34:28 »
Femke,
Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over autonavigatie-GPS , waar veel mensen direct aan denken; daar weet ik niets van (ik heb er geen).
Ik ken Basecamp/Mapsource alleen als programma's voor een zogenaamde hand held GPS of een GPS-horloge. Hierin kunnen routes geïmporteerd worden middels .GPX-files (of desgewenst ander formaat), of kan een afgelegde route geëxporteerd worden en/of op een computerscherm op een kaart getoond worden.
Dus als jouw Garmin .GPX-files leest en maakt, dan is GpsPrune zeker geschikt.

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/28, 12:01:18 »
Ik heb even GpsPrune geïnstalleerd en geprobeerd. Lijkt mij echt onbruikbaar voor motorroutes.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/28, 12:32:23 »
Nero, je maakt me nieuwsgierig: waarom echt onbruikbaar voor motorroutes?

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/28, 13:17:26 »
Probeer maar eens een bestaande route aan te passen.

Daarenboven ken ik geen enkel programma buiten Basecamp wat overweg kan met harde en zachte viapunten zoals die op de jongste generatie Zumo's worden gebruikt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/28, 14:23:32 »
@ Nero,
Citaat
Probeer maar eens een bestaande route aan te passen.
Dat kan wel, maar niet grafisch. Je moet de coördinaten van een punt wijzigen om via trial and error het aangepaste punt op de goed plek te krijgen. Inderdaad niet handig, maar voor kleine aanpassingen wel te doen.

En via-punten zijn helemaal nieuw voor mij. Mijn Foretrex -evenals andere kaartloze GPS'en- kent die ook niet. Ik heb wel even een uitleg erover bekeken. Ik snap nu je punt. Bedankt

Offline Nero

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/28, 14:37:24 »
Iets bruikbaarder onder Linux, maar nog niet echt een vervanger voor Basecamp, is QMapShack (vroeger QLandkarte-GT).

Overigens kan je tot op vandaag met geen enkel Linux programma de Lifetime kaarten van Garmin binnen halen.

Offline Dump

  • Lid
Re: Welke versie zal ik gebruiken?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/08/28, 16:55:12 »
Ik heb geheel europa in mijn gps als open source kaart en ben benieuwd hoe het werkt in gpsprune.
Veel forum bericten in andere fora bespreken dit onderwerp en komen er met linux niet echt uit. Nu zijn er wel vele opties die met basecamp/windows mogelijk zijn en of dat nu ook het geval is?

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.