Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail en misschien ook webserver.  (gelezen 1005 keer)

Mail en misschien ook webserver.
« Gepost op: 2008/01/19, 17:02:26 »
Hallo,

Op een zorgboerderij met 10 bewoners waarvan 9 mensen met 9 pc's + personeel met 1 pc e-mailen.
Na problemen ondervonden te hebben met onze emailaccounts bij een provider ben ik van plan een server op te zetten.

Op dit moment heb ik een pc waaraan ik zelf werk een server van gemaakt met hmailserver.

Omdat ik nogal heel sterk twijfel dat het goed blijft gaan, alleen de stabiliteit al, ben ik van plan om met ubuntu een mailserver op te gaan zetten.

Welke software kan ik gaan gebruiken die niet moeilijk te configureren valt. Met hmailserver had ik binnen een uur een server in de lucht.
Ubuntu gebruiker # 14919

Mail en misschien ook webserver.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/19, 19:37:16 »
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Mail en misschien ook webserver.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/19, 20:11:20 »
Toepassingen > Installeren/Verwijderen > aanvinken wat nodig is.

Als dat niet simpel is, dan weet ik het niet meer :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ruujan

  • Lid
Mail en misschien ook webserver.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/20, 11:20:32 »
Het zal wel vloeken in de kerk zijn op een ubuntu-forum, maar ik zou je aanraden eens naar clarkconnect te kijken. Dat is een complete server met alles erop en eraan (mail, virusscanner, spamfilter maar ook bestandssharing, ftp, dhcp, VPN, firewall e.d.)  die gebaseerd is op redhat.
Als je gebruikers met outlook werken is het mogelijk om adresboeken en agenda's te bewaren op de server en te delen. Dat laatste werkt ook als je met kmail werkt en straks ook met thunderbird mbv de synckolab en lightning plugins.
Ik heb met dit pakket nu bij twee klanten een volledige Microsoft SmallBizz server vervangen en gebruik het zelf ook op mijn eigen kantoortje met een stuk of zeven clients.

Zelf bouwen kan natuurlijk ook, ik heb dat ook eens gedaan met Ubuntu.
Voor normaal gebruik kom je dan op:
Postfix als mailserver,
Dovecot als IMAP/POP3 server,
evt Fetchmail om e-mails met pop3 op te halen bij de provider.
verder kun je het uitbreiden met virusscanner en spamfilter en wat je maar wilt.
Onder ubuntu zijn deze pakketten inderdaad vrij eenvoudig te configureren, maar er zijn natuurlijk altijd wel een paar valkuilen, die zomaar een dag uitzoekwerk opleveren..

Omdat het voor een bedrijf is zou ik voor de eerste optie gaan.

Ruud.