Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sneller browsen met Firefox  (gelezen 8010 keer)

Offline h2o

  • Lid
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #25 Gepost op: 2011/03/03, 23:06:18 »
Fasterfox lite (ik gebruik de versie BigRedBrent)

Dat lijkt me juist een verdachte.....
Waar is dat op gebaseerd? Loopt veel sneller met deze add-on dan zonder. Scheelt enorm.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #26 Gepost op: 2011/03/04, 00:18:12 »
Waar is dat op gebaseerd?

Op, noem het, algemene computerervaring.... Ik kan me uiteraard vergissen, daar niet van.

Maar overweeg dit eens: de makers van Firefox doen al hun uiterste best om 't ding zo snel mogelijk te maken. Al was 't alleen maar, om zo goed mogelijk te scoren in de computertijdschriften, wanneer die weer eens een vergelijking maken tussen de verschillende webbladeraars.

De concessies die de makers van Firefox doen op het gebied van de snelheid, hebben vooral te maken met stabiliteit en betrouwbaarheid. Add-ons daarentegen, hebben daar niks mee te maken en gaan puur en alleen voor hun eigen doel.

Offline h2o

  • Lid
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #27 Gepost op: 2011/03/04, 07:55:54 »
De standaardinstellingen van FF zijn echter gebaseerd op een modem-installatie. Kijk de diverse instellingen maar eens na. Daar valt een heleboel snelheidswinst te behalen. En dat genoemde Fasterfox (zie gemelde editie)  doet dat zo ongeveer automatisch voor jou en mij.
Als je dan de instellingen naloop en die vergelijk wat je op de diverse sites tegen komt om FF te versnellen (about:config enz.), dan zie je dat Fasterfox dat heeft gedaan.
Veel handiger en (moet jou aanspreken) veiliger dan zelf een en ander instellen met de kans op fouten.

Het zijn vaak deze instellingen die FF zo vertragen en die je aan moet passen:

http://www.bgr.com/2009/01/25/a-handful-of-firefox-tweaks-that-will-double-your-browser-speed/
http://www.forevergeek.com/2004/12/make_firefox_faster/
http://ezinearticles.com/?Faster-Firefox-Tweaks---Speed-Up-Firefox-With-These-Eight-Simple-Tricks&id=2112843
Enz. enz.

Dat is vooral voor beginners niet echt handig, maar ook voor doorgewinterde gebruikers is het eerder genoemde Fasterfox een snelle oplossing als er een (her)installatie moet plaatsvinden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #28 Gepost op: 2011/03/04, 08:51:24 »
Zoek voor de grap eens in de Knowledge Base van Firefox naar de problematische extensies.
Hier: http://kb.mozillazine.org/Problematic_extensions

Bij Fasterfox staat zelfs dat het de boel kan vertragen of het gebruik van sommige websites negatief kan beïnvloeden.

Wat redelijk recente posts die ik hierover vond:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=2075333
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=7&t=1759375
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=397194   <-linkjes naar wiki met beschrijving van alle instellingen
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?f=38&t=1999103

Ik zou zelf dus niet die extensie gebruiken, maar hooguit zelf kleine aanpassingen in de instellingen maken, nadat ik heb uitgezocht wat die instellingen precies doen.
En let er dan wel op dat je geen handleidingen van vage websites uit 2004 ofzo gebruikt, die zullen of niet werken, of juist een negatief effect hebben. Verder hangt het ook nog af van hoe snel je computer is, hoe snel  je verbinding is en welk besturingssysteem je draait. Wat voor de een wel werkt, hoeft voor jou niet te werken.

En wat Pjotr al zei: de standaardwaarden zijn over het algemeen al heel goed.

Offline h2o

  • Lid
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #29 Gepost op: 2011/03/04, 09:46:53 »
Ik heb zojuist even bij de geavanceerde instellingen (van de door mij gebruikte versie van Fasterfox) gekeken, maar die komen grotendeels overeen met de instellingen die je zelf via about:config in kunt stellen. Verder kan ik de door mij gebruikte versie van Fasterfox (BigRedBrent) op verschillende manieren gebruiken, van uitzetten (standaard), tot turbo en een custom wijze. Dat laatste komt grotendeels overeen met de instellingen die de verschillende links over het tweaken via about:config adviseren.
De door mij gebruikte versie is feitelijk niets anders dan een tweak-tool met een paar voorkeursinstellingen en een mogelijkheid om het zelf ook nog eens aan te passen.

Ik gebruik deze versie al een dik jaar en merk helemaal geen vastlopers of trage pagina' s. Integendeel! Ook niet bij verschillende van mijn ' klantjes'  waarbij er bij zijn die heel kritische gebruikers zijn die veel, heel veel internetten.

En zoals ik al eerder schreef: Die standaardwaardes zul je toch echt aan moeten passen, want die zijn op modem-snelheid gebaseerd. Niet voor niets kom je verschillende links tegen om FF sneller te kunnen maken. Ik heb er al een paar opgesomd.
Nogmaals, ik praat over de BigRedBrent versie van fasterfox. Die andere ken ik niet, en die zullen misschien wel problematisch kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 10:02:59 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #30 Gepost op: 2011/03/04, 10:28:40 »
Ik heb zojuist even bij de geavanceerde instellingen (van de door mij gebruikte versie van Fasterfox) gekeken, maar die komen grotendeels overeen met de instellingen die je zelf via about:config in kunt stellen.

Ja, da's nogal wiedes.... Dat zegt natuurlijk niks. Daarmee kunnen het uiteraard nog steeds rampzalige ingrepen zijn.  XD

Citaat
En zoals ik al eerder schreef: Die standaardwaardes zul je toch echt aan moeten passen, want die zijn op modem-snelheid gebaseerd.

Lijkt me stug. Heb je wel gecontroleerd of dat geldt voor de huidige versie van Firefox, oftewel 3.6.14?

@Johan: dank voor de verwijzing naar die pagina van Mozilla met bekende problematische add-ons. Die kende ik nog niet.  :)

Resumerend is mijn advies: afblijven van die Fasterfox....
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 10:38:30 door Pjotr »

Offline h2o

  • Lid
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #31 Gepost op: 2011/03/04, 10:46:35 »
Ja, dat heb ik gecheckt. Alle standaardwaardes zul je moeten aanpassen als je breedband gebruikt.
Dat ingrepen dramatisch kunnen zijn geldt nog meer voor de normale about:config procedure. Gaat daar iets fout, dan zul je moeten gaan spitten of sleutels aanmaken/verwijderen. Veel risicovoller, ondanks dat je (volgens jouw advies) geen add-ons gebruikt.

Ergens kan ik jouw logica niet volgens, want op je eigen website heb je tal van nuttige tips waarbij er een aantal tussen zitten die bij ondeskundig gebruik (bijv. verkeerd overtypen) ook risicovol kunnen zijn.
Nu noem ik een eenvoudig tweaktooltje wat je zelfs uit kunt schakelen en je raadt het af? Heb je het wel eens bekeken en uitgeprobeerd?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #32 Gepost op: 2011/03/04, 11:06:04 »
Het valt me wel op dat FF 4.0 beta12 veel sneller is op mijn Windows XP systeem dan de versie op ubuntu. Zoeken we niet naar ghosts o.g.v. versnelling van FF ?
Ik bedoel maar is FF op linux niet sowieso een tikje 'lomer' dan andere browsers (zelfs Opera doet t beter) ? Ook de onvoorspelbare crashes op linux vallen wel op. In Windows draait FF gewoon beter zo blijkt uit mijn testen.

Als ik een testvergelijking maak, komt FF in Ubuntu er zeker niet als beste/ snelste uit ! Welke tweak dan ook ....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #33 Gepost op: 2011/03/04, 11:14:29 »
Ja, dat heb ik gecheckt. Alle standaardwaardes zul je moeten aanpassen als je breedband gebruikt.
Dat ingrepen dramatisch kunnen zijn geldt nog meer voor de normale about:config procedure. Gaat daar iets fout, dan zul je moeten gaan spitten of sleutels aanmaken/verwijderen. Veel risicovoller, ondanks dat je (volgens jouw advies) geen add-ons gebruikt.

Ergens kan ik jouw logica niet volgens, want op je eigen website heb je tal van nuttige tips waarbij er een aantal tussen zitten die bij ondeskundig gebruik (bijv. verkeerd overtypen) ook risicovol kunnen zijn.
Nu noem ik een eenvoudig tweaktooltje wat je zelfs uit kunt schakelen en je raadt het af? Heb je het wel eens bekeken en uitgeprobeerd?

Nogmaals: spitten in about:config kan, uiteraard en vanzelfsprekend, precies even link zijn als een add-on gebruiken die hetzelfde doet. Ik raad dus beslist niet aan, om handmatig van alles te gaan zitten veranderen in about:config.

Ook bij handmatig knoeien kan er natuurlijk ellende ontstaan, dus beperk je ook je handmatige ingrepen tot een minimum. Dat geldt met name voor dubieuze "snelheidverhogende ingrepen", die je beter helemaal niet doet. Is althans mijn mening.

Dat "eenvoudige gereedschapje" waar we het nu over hebben, staat mooi wel op de zwarte lijst van Mozilla, met bekende problematische add-ons. In de deskundigheid van Mozilla, de maker van Firefox, heb ik veel vertrouwen. Vandaar dat ik Fasterfox afraad.  :)

@Joris Donders: op al mijn computers draait Firefox snel, betrouwbaar en stabiel. In alle soorten Linux.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 11:20:14 door Pjotr »

Offline h2o

  • Lid
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #34 Gepost op: 2011/03/04, 11:38:47 »
Je bent ook bekend dat er van Fasterfox verschillende edities verkrijgbaar zijn?
Heb je het ook -ZELF- uitgeprobeerd?

Bij alle systemen waarop ik het heb geïnstalleerd (en dat zijn er heel veel) is het merkbaar sneller en helemaal niet onbetrouwbaar. Een ongetweakte FF is (mijn ruime ervaring) merkbaar langzamer dan een getweakte.
Laatst nog iemand aan de lijn. Voor het gebruik van de BRB versie van fasterfox > 1 minuut laadtijd. Na installatie van die add-on < 3 sec. Dat vind ik nogal een groot verschil. Al die ' zeurmails' en 'zeurtelefoontjes'   van betrokken persoon waren ook in 1 klap afgelopen, want hij kon weer snel browsen
Dan kan ik die deskundigheid van Mozilla e.d. wel gaan volgen, maar als ik met eigen initiatief merkbaar sneller en foutloos kan browsen, dan weet ik het wel. Zwarte lijst of niet? En hoe oud is die lijst?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #35 Gepost op: 2011/03/04, 11:39:06 »
Hier is FF ook af en toe heel langzaam. Ik vraag me echter af of het an FF ligt of juist aan "de belasting van het www".
Ik heb maar een beperkt aantal plugins/add-ons (No Script, Adblock Plus en een paar multimedia plugins als Quick time, Shockwave Flash, VLC, Iced tea, Divx webplayer).
Zelfs een website als die van de school van mijn zoon of dit Ubuntu forum laden soms tergend langzaam of leveren een time-out op. Toch niet echt websites die vol staan met allerlei active contents....

De experiabox even uitschakelen om de boel te resetten heeft weinig opgeleverd.

Gr
Jeroen

Het kan ook aan de DNS server liggen van KPN.
zie: http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=1963

Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #36 Gepost op: 2011/03/04, 13:57:20 »
Het kan ook aan de DNS server liggen van KPN.
zie: http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=1963

Ook ik heb internet van KPN met de Experia Box, dus deze discussie eens gelezen. Maar er wordt over alle besturingssystemen gesproken, behalve over Linux..... Ik denk dat ik toch maar eens dat Fasterfox ga proberen, baat het niet dan schaad het niet. Is het niks, kan ik het er zo weer "afknikkeren".
Ik ben echt een trouwe Firefox gebruiker en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad, maar zie steeds meer mensen die Chrome gebruiken. Is dit inderdaad een prima alternatief?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #37 Gepost op: 2011/03/04, 14:05:36 »
Ik ben echt een trouwe Firefox gebruiker en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad, maar zie steeds meer mensen die Chrome gebruiken. Is dit inderdaad een prima alternatief?

Ja hoor. Kwaliteitsproduct.

Alleen kan ik slecht wennen aan de aparte gebruikersomgeving van Chrome. Maar goed, dat is een kwestie van smaak....

Offline MichelP

  • Lid
Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #38 Gepost op: 2011/03/04, 16:48:31 »
Nou ik heb hem nu ook een paar dagen getest,maar bevalt me prima.
Vooral pagina`s met heel veel foto`s worden sneller geladen.
Ik heb hem in de turbo stand staan.
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Re: Sneller browsen met Firefox
« Reactie #39 Gepost op: 2011/03/04, 17:52:57 »
O.K. Ik heb Fasterfox Lite inmiddels geinstalleerd en ook de turbostand inschakeld. Ik ben benieuwd  :)