Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inrichten fileserver  (gelezen 4409 keer)

klaasth

  • Gast
Inrichten fileserver
« Gepost op: 2008/01/19, 13:12:28 »
Hoi, ik zou graag een fileservertje thuis inzetten voor 5 pc's, maar ik zou niet weten hoe het ik best zou implementeren:
A) Geen documenten lokaal bijhouden, maar alles op de server. Dus op de server een partitie documenten maken en dan in die partitie een map voor elke gebruiker maken en die delen met samba, maar hoe zit het dan met de veiligheid.
B) Documten wel lokaal bijhouden en syncroniseren met server naar die partitie documenten in een map, maar hoe moet je dit dan ook deftig beveiligen
C) Andere betere en veiligere optie die jullie voorstellen. (LDAP,....)

Hartelijk dank!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Inrichten fileserver
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/19, 15:36:33 »
Zijn het allemaal Ubuntu computers? Dan is NFS veel sneller en makkelijker dan Samba.
Zitten er ook Windows computers tussen, dan is Samba nodig.

Je kan de samba of nfs shares mounten op /home/gebruikersnaam/Documenten of iets dergelijks.
Dan zien de gebruikers niet eens dat hun bestanden rechtstreeks op de server opgeslagen worden.

klaasth

  • Gast
Inrichten fileserver
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/19, 15:39:27 »
de clients zijn allemaal windows machines
Ik weet dat je in windows kunt instellen waar je hij de jouw documenten staan. Want ik heb nu op elke pc een aparte partitie documenten mocht er iets mis zijn met de os dat ik de documten niet kwijt ben. Maar den kan ik bijvoordbeeld op de server /home/Jos/Documenten maken en dan bij in xp instellen //192.168.123.112/home/Jos/Documenten
Maar aangezien ik met windows clients werk, zal ik waarschijnlijk een aparte ntfs partitie op de server moeten maken???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Inrichten fileserver
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/19, 15:44:35 »
Dan moet je even zoeken op roaming profiles en samba.
Bijvoorbeeld hier:
http://wiki.samba.org/index.php/Samba_&_Windows_Profiles
of hier:
http://www.howtoforge.com/ubuntu-gutsy-samba-domaincontroller

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Inrichten fileserver
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/19, 15:45:46 »
Je hoeft op de server geen ntfs partities aan te maken. Ext3 werkt ook prima.
Windows kan toch niet zien op wat voor bestandssysteem de bestanden staan, het gaat gewoon via het netwerk.

klaasth

  • Gast
Inrichten fileserver
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/19, 16:15:18 »
Dus eigenlijk wat jij van documentatie hebt gepast, wil je zeggen dat het iets is zoals windows server 2003 waarbij je ook zwervende profielen hebt, of ben ik fout? En hoe gaat Windows dan schrijven op EXT3 partities?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Inrichten fileserver
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/19, 16:24:21 »
Zoiets ja.
En Windows hoeft helemaal niet te schrijven naar de ext3 partities, dat doet de server voor hem.
De server zorgt er ook voor dat via het netwerk Windows de bestanden kan zien in een formaat waar die wat mee kan.