Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer  (gelezen 1875 keer)

Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer
« Gepost op: 2016/07/05, 19:17:39 »
Ik stuitte vanmiddag via OMG!Ubuntu op een mooie interactieve website waarbij je de basisbeginselen (en meer) van Linux leert. De site ziet er héél erg overzichtelijk uit, de uitleg is heel erg duidelijk (wel in het Engels), en... je kunt zelfs meedoen met kleine quizjes op de behandelde onderdelen.

Dit is de website: https://linuxjourney.com/#

Net als Pjotr's site is dit een heel mooi naslagwerk om te bewaren in de favorieten voor diegenen die weleens dieper in de materie willen duiken.

Veel plezier ermee.  :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline h2o

  • Lid
Re: Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/05, 20:16:41 »
Goede site om Linux te promoten!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/06, 00:05:12 »
Goede site om Linux te promoten!

Dat niet alleen, want het is ook een mooie gelegenheid voor diegenen die nog niet zo bekend waren met Linux en het werken met scripts en de terminal zich hierin te verdiepen op een redelijk laagdrempelige manier. Ondanks dat er tegenwoordig veel via een grafische toepassing geregeld kan worden is de terminal onder alle Unix-achtigen (Linux, BSD, MacOS) nog steeds onontbeerlijk.

En zeg nu zelf: dingen via de terminal kunnen regelen ziet er toch stoer uit? Al die abracadabra, ook al is het maar een simpele commando, maakt toch indruk? :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline MKe

  • Lid
Re: Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/06, 13:11:43 »
Het is ook een stuk efficiënter.

Re: Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/06, 17:16:56 »
Ondanks dat er tegenwoordig veel via een grafische toepassing geregeld kan worden is de terminal onder alle Unix-achtigen (Linux, BSD, MacOS) nog steeds onontbeerlijk.
Ik wil de algemeenheid van je opmerking wat afzwakken. Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om een Linux-distributie te gebruiken zonder ooit een terminalvenster te hoeven openen. Dus ook mensen met terminalvrees zijn bij deze uitgenodigd eens een Linux te proberen!

(Je zult het maar hebben, die gevreesde terminale terminalvrees - geintje  :) ).

Re: Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/06, 18:05:17 »
Ondanks dat er tegenwoordig veel via een grafische toepassing geregeld kan worden is de terminal onder alle Unix-achtigen (Linux, BSD, MacOS) nog steeds onontbeerlijk.
Ik wil de algemeenheid van je opmerking wat afzwakken. Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om een Linux-distributie te gebruiken zonder ooit een terminalvenster te hoeven openen. Dus ook mensen met terminalvrees zijn bij deze uitgenodigd eens een Linux te proberen!

(Je zult het maar hebben, die gevreesde terminale terminalvrees - geintje  :) ).

Ja, zit wat in. Wellicht is het woord "onontbeerlijk" iets te sterk uitgedrukt. Laten we het dan maar afzwakken tot: "Ondanks dat er tegenwoordig veel via een grafische toepassing geregeld kan worden is de terminal onder alle Unix-achtigen (Linux, BSD, MacOS) nog steeds een krachtig instrument om bepaalde taken efficiënt af te wikkelen."

Kun je daarmee leven, Paul? :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Online de basisbeginselen van Linux leren.... en meer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/06, 23:30:40 »
Kun je daarmee leven, Paul? :)
Zeer zeker!

En voor de goede orde, ik gebruik de terminal veel. Ik zie in dit forum geregeld vragen voorbij komen als "Hoe kan ik een stel foto's naar dat-en-dat formaat verkleinen?" De adviezen gaan altijd over bepaalde programma's die een zekere batch-functionaliteit bieden, maar die-en-dat nu net weer niet kunnen. Vaak worden er dan halsbrekende toeren uitgehaald om een en ander voor elkaar te krijgen.

Ik heb een eenvoudige eenregelige Bash-opdracht geschreven die ik aanroep met de alias '40p', dat staat voor 'verklein de foto's in een specifieke map naar 40%' (zowel in de lengte als de breedte) en schrijf ze naar een nieuw bestand met de toevoeging '40p' in de oorspronkelijke bestandsnaam. Ik heb de precieze syntax even niet bij de hand, maar het komt hierop neer. Als ik een stel foto's bewerkt heb in Gimp of een andere fotobewerker en ik wil ze tot 40% verkleind naar m'n Flickr-account sturen, dan hoef ik alleen maar die foto's in een bepaalde map op m'n Bureaublad te zetten, een terminal te openen en '40p' te typen. That's all, de rest gaat vanzelf (behalve het uploaden naar Flickr, dat doe ik liever met de hand).

Edit, deze dus.
cd ~/Bureaublad/2flik && for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40pct" '%[filename:f].jpg'; done

Dus ja, ik ken de voordelen van de terminal! Maar ik weet ook dat velen dat ding mijden als de pest en da's jammer. Kwestie van onbekend maakt onbemind lijkt me. In mijn twee fotoblogs (zie sig) besteed ik geregeld aandacht aan het werken met de terminal, in de hoop dat meer mensen ontdekken hoe buitengewoon handig die terminal kan zijn.

« Laatst bewerkt op: 2016/07/07, 08:57:26 door Paul Matthijsse »