Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen  (gelezen 3190 keer)

Offline yJi

  • Lid
Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Gepost op: 2012/07/16, 16:53:42 »
Ik heb geprobeerd met Testdisk en  INSERT deze bestanden eraf te halen en ze dan op een andere schijf zetten.
Maar het vreemde is dat wanneer ik deze CD's live wil starten, dat er dan niets op deze CD's zouden staan.
Alleen is dat dus niet zo, want bij het branden van deze iso's, zijn de brand resultaten OK.
Waarom ziet mijn joybook dat dan niet bij het opstarten van deze Live-CD's, terwijl van de Live-CD van Xubuntu12.04 gaat het wel.
Kan dat aan de Cmos (bios) batterij liggen, terwijl de rest nog steeds probleemloos is na 6 jaar.
Of is er een ander probleem wat ik nog niet schijn te zien.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/16, 18:53:59 »
Het standaard antwoord is simpel: hoe heb je de cd gebrand? Wel als image hoop ik en niet gewoon het iso bestand er op gezet?

Volgens mij heb ik ze als image gebrand, ik klik immers op die optie in het brandprogje.

Als een pc van 1 cd start zou deze net zo goed van een andere cd moeten kunnen starten.
Soms moet je alleen even forceren dat hij er van start door het boot menu van de BIOS op te roepen, of door de volgorde in de BIOS aan te passen (dat laatste hoeft blijkbaar niet, want hij start al van een andere cd)
Vaak is dit F12, maar dat wil per merk pc nog wel eens verschillen.

Ja, dat dacht ik dus ook hoor. Bij mij is dat met F2 wanneer even BENQ in het scherm staat.

Heb je al geprobeert of je vanaf die cd's kan starten op een andere machine?  zo ja is er namelijk niets mis met de cd. Zo niet....toch even kijken hoe je de cd's hebt gebrand.

Nee, ik heb maar één joybook. Nu staat er zelfs op die ene helemaal niets zegt Xburn en Nero ook en Nero heeft ze nota bene gebrand!

Je kunt natuurlijk altijd als alternatief van een USB stick booten (als de machine dat kan)

Dat gaat niet bij mij, mijn boot-opties zijn CD, Harddisk, Floppy en ?PXE.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/16, 19:43:11 »
Nu staat er zelfs op die ene helemaal niets zegt Xburn en Nero ook en Nero heeft ze nota bene gebrand!

Zomaar een idee........... Nero (en andere brandprogramma's ook, neem ik aan) heeft een optie om het branden te simuleren. Staat die optie toevallig aangevinkt? Dan zou het logisch zijn dat er niets op zo'n cd komt te staan.

Heb je al gecontroleerd via de Verkenner in XP of Xubuntu (daarin heet de 'Verkenner' geloof ik Thunar?) of er écht niets op het gebrande cd'tje staat?


Edit: yJI, je weet toch wel zeker dat je met de juiste (gebrande) cd probeert op te starten? Dat je dat joybook dus niet per ongeluk een nieuwe (en dus blanco) cd hebt gevoerd? ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/16, 20:07:14 door Mikkel »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/16, 20:27:05 »
Andere merk cd's gebruiken om te branden.

Bij iemand anders gaan branden.
Bij iemand anders je gebrande cd's proberen of ze daar wel booten.

Booten vanaf usb stick?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243
Hier vind je software indien je je hd niet meer kunt lezen.

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/17, 13:03:54 »
Nu staat er zelfs op die ene helemaal niets zegt Xburn en Nero ook en Nero heeft ze nota bene gebrand!

Zomaar een idee........... Nero (en andere brandprogramma's ook, neem ik aan) heeft een optie om het branden te simuleren. Staat die optie toevallig aangevinkt? Dan zou het logisch zijn dat er niets op zo'n cd komt te staan.

Nee, die optie staat ook niet aan in Nero. Zegt wel dat ie brand, maar er staat toch niets op dus.

Heb je al gecontroleerd via de Verkenner in XP of Xubuntu (daarin heet de 'Verkenner' geloof ik Thunar?) of er écht niets op het gebrande cd'tje staat?

Ja, Thunar zegt wel dat het een lege schijf is, maar toch kan ik er niets - ook geen iso-image - op branden.

Edit: yJI, je weet toch wel zeker dat je met de juiste (gebrande) cd probeert op te starten? Dat je dat joybook dus niet per ongeluk een nieuwe (en dus blanco) cd hebt gevoerd? ;)

Nee hoor, en met de andere iso CD's, net zo gebrand als Testdisk/Photorec, start ie wel op en zegt ie niet dat het geen bootable CD is. Ik heb nu al 3 soorten CD's gebruikt hoor;  Sony, Kruidvat en TDK nu. En allemaal vertellen mij het zelfde verhaal.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/17, 13:05:22 »
Andere merk cd's gebruiken om te branden.

Ik heb nu 3 soorten CD's geprobeerd; Sony, Kruidvat en TDK. Allemaal geven hetzelfde verhaal dus.

Bij iemand anders gaan branden.
Bij iemand anders je gebrande cd's proberen of ze daar wel booten.

Alle andere bootable CD's werken wel bij mij hoor. (die van ubuntu, xubuntu en XP zelfs die nog van Windows 98)

Booten vanaf usb stick?

Hoe dan? Ik kan alleen maar zo booten/opstarten; CD-Rom, Harddisk, Floppy en ?PXE

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1351243
Hier vind je software indien je je hd niet meer kunt lezen.

Ga ik later eerst bestuderen...
« Laatst bewerkt op: 2012/07/17, 13:12:15 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/17, 13:11:30 »
Voordat je heel veel moeite gaat steken in het branden en opstarten van cd's is het misschien wel handig om eerst uit te zoeken hoe die schijf gecrasht is.
Is de schijf fysiek stuk (draait niet meer, maakt een tikkend of ratelend geluid, enz.), dan kan je de moeite besparen, want dan is je data weg. Alleen dure recoverybedrijven kunnen er dan nog wat mee.

Is het apparaat zelf nog OK, maar zijn alleen bestanden beschadigd door een stroomuitval oid, dan heb je al die extra cd's misschien helemaal niet nodig en is het voldoende om 1x een schijfcontrole te doen vanaf een Ubuntu live cd.

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/17, 13:17:34 »
Voordat je heel veel moeite gaat steken in het branden en opstarten van cd's is het misschien wel handig om eerst uit te zoeken hoe die schijf gecrasht is.
Is de schijf fysiek stuk (draait niet meer, maakt een tikkend of ratelend geluid, enz.), dan kan je de moeite besparen, want dan is je data weg. Alleen dure recoverybedrijven kunnen er dan nog wat mee.

Nee, de schijf is niet fysiek stuk, maakt ook geen ratelend geluid, en draait nog wel als ik hem aankoppel.

Is het apparaat zelf nog OK, maar zijn alleen bestanden beschadigd door een stroomuitval oid, dan heb je al die extra cd's misschien helemaal niet nodig en is het voldoende om 1x een schijfcontrole te doen vanaf een Ubuntu live cd.

Dat ga ik zeker doen. Kan dat zo maar met de optie schijfcontrole in het menu dat je krijgt na de taalkeuze?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/17, 13:18:45 »
Dat ga ik zeker doen. Kan dat zo maar met de optie schijfcontrole in het menu dat je krijgt na de taalkeuze?
Nee, die optie is om de cd te testen.
Je kan wel met schijfgereedschap wat ook op de live cd te vinden is een schijfcontrole doen.

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/18, 17:33:18 »
Je kan wel met schijfgereedschap wat ook op de live cd te vinden is een schijfcontrole doen.
is

Ik kan met schijfgereedschap niet meer zien waarin het geformateerd is, terwijl daar eigenlijk NFTS had moet staan. Want Windows XP zegt dat wel met chkdsk. Zegt ook dat er niets mis is met de schijf op de bad sector na dan.
Kan ik dat veranderen met Gparted, of misschien met Testdisk/Photorec?
Ik kom nu echt aan het einde van mijn computer latijn  :-[
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/18, 18:32:40 »
Nee, dan leest Ubuntu je partitie niet meer. Je zult toch echt met Testdisk aan de slag moeten.

Wat is trouwens de gezondheid (SMART-status) van de schijf? Ook te vinden in Schijfgereedschap.

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/18, 19:20:05 »
Nee, dan leest Ubuntu je partitie niet meer. Je zult toch echt met Testdisk aan de slag moeten.

Wat is trouwens de gezondheid (SMART-status) van de schijf? Ook te vinden in Schijfgereedschap.

Bekijk het plaatje hieronder dan, dat lijkt niet erg opgewekt, toch?
De SMART-status werd ook al niet ondersteund toen mijn systemen hier nog op draaide (Linux & XP)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 19:22:28 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/18, 19:24:28 »
Aan de slag met Testdisk dan maar ;) Als je de Universe-pakketbron aanzet, kan dat ook vanaf de live-cd.

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/18, 19:30:31 »
Aan de slag met Testdisk dan maar ;) Als je de Universe-pakketbron aanzet, kan dat ook vanaf de live-cd.

Sorry hoor Cumulus007, maar wat is de Universe-pakketbron dan? Staat dat ook in Synaptic?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/18, 19:51:06 »
gksu software-propeties-gtk
Kun je Universe aanzetten. Daarna softwarebronnen herladen indien gevraagd, zo niet, dan:
sudo apt-get update
Daarna:
sudo apt-get install testdisk

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/19, 09:42:27 »
gksu software-propeties-gtk
Kun je Universe aanzetten. Daarna softwarebronnen herladen indien gevraagd, zo niet, dan:
sudo apt-get update
Daarna:
sudo apt-get install testdisk

Sorry hoor Cumulus007, maar ik heb dat geprobeerd onder de life CD van Xubuntu, maar volgens mij geen resultaat dus. Wat doe ik hier nu weer fout dan?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/19, 13:34:27 »
Dan doe je het niet goed. Wat gaat er mis?

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/19, 14:15:44 »
Dan doe je het niet goed. Wat gaat er mis?

Bij de softwarebronnen herladen, daar gaat het fout. Want dan zegt linux dat er geen ruimte genoeg is, voor het herladen van de softwarebronnen, in het terminalscherm.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/19, 15:04:42 »
Dan heeft de betreffende computer erg weinig RAM. Helaas, dan houdt het op. Je kunt het beste de schijf in een andere computer hangen.

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #19 Gepost op: 2012/07/19, 16:18:20 »
Dan heeft de betreffende computer erg weinig RAM. Helaas, dan houdt het op. Je kunt het beste de schijf in een andere computer hangen.

Ja, dat zal het dan wel zijn. 1 GiB RAM heb ik, toen ik 'm kocht maar de helft ervan.

Maar ik heb via XP even met testdisk de kapotte schijf gecontroleerd en dan krijg ik deze meldingen:

Incorrect number of heads/cylinders 64 <NTFS> ! =255<HD> en
Incorrect number of sectors per track 32 <NTFS> ! = 63 <HD>

Zeggen jullie dat wat?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #20 Gepost op: 2012/07/19, 19:18:45 »
Je hebt Testdisk op Windows XP gebruikt? Je hebt een Cygwin-setup opgezet? Verwar je Testdisk niet met Chkdsk?

Offline yJi

  • Lid
Re: Niet opgelost; bestanden van een gecrashte schijf halen
« Reactie #21 Gepost op: 2012/07/19, 21:06:25 »
Je hebt Testdisk op Windows XP gebruikt? Je hebt een Cygwin-setup opgezet? Verwar je Testdisk niet met Chkdsk?

Nee hoor, het is dus Testdisk en Photorec voor Windows XP, daarmee heb ik de gecrashte schijf bekeken en geanalyseerd. Het gaf aan dat het niet meer te herstellen zou zijn, wanneer ik de boel niet meer kan veranderen in de juiste gegevens die Testdisk aangaf.  Dit zou op de schijf of in de bios dienen te veranderen volgens Testdisk. Dus heb ik het maar beëindigd hoor.
Echt dus geen Chkdsk hoor. En wat Cygwin-setup is, dat weet ik nu weer niet.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro