Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meteen zwart beeld  (gelezen 7534 keer)

meteen zwart beeld
« Gepost op: 2008/09/13, 15:01:43 »
Hallo en hoi ,

Jeehaa, mijn orginele ubuntu is binnen gekomen , maar helaas het zelfde probleem als met de C'T cd een zeer vervelend probleem , met mijn umbuntu 8.04.1 , als ik deze laat opstarten / booten via de cd , lijkt het allemaal heel hoopvol , maar na het instaleren van de taal en aan gegeven te hebben dat umbuntu moet gaan instaleren , loopt er een oranje balk over het beeld heen en weer ( lijkt mij ook geen probleem ?). Maar dan begint het probleem , in eens stopt de cd-rom speler en begind mijn monitor ledje te knipperen , als of die standby staat , oftewel geen beeld , tja en nu ??? Ik kan niet zien wat er gebeurd of wat ik moet doen om verder te gaan met de instalatie.
Iemand een idee ???

meteen zwart beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/13, 17:28:10 »
Ik zou eens proberen om bij de boot opties de vga modus te kiezen. Als dat ook niet wil kun je de alternate cd van Ubuntu eens proberen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

meteen zwart beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/13, 19:24:24 »
hallo prikkebeen of wie dan ook ,

alvast bedankt voor de snelle reactie maar het is voor mij een beetje kort door de bocht , dit is mijn eerste kennis making met ubuntu dus vga modus kiezen ???? het enige wat ik kan vinden wat lijkt te maken te hebben met een beeldscherm is f5 - modi . Als ik daar op druk krijg ik de volgende optie's : geen-hoogcontrast-vergrootglas-schermlezer-braille terminal-toetsenbordcontroltoetsen-schermtoetenbord. Dus of ik hier mee goed zit ???? Al sla je me neer ik weet het niet maar wil wel zooooooo graag er meer van weten , maar ja , dan moet ik wel verder kunnen met ubuntu .
Dus HELP deze gekwelde ziel.

meteen zwart beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/13, 19:32:43 »
Bij mij staat onder F4 o.a. de veilige modus, die bedoelde ik eigenlijk. Is dat bij 8.04.1 anders?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
meteen zwart beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/13, 19:34:32 »
Probeer de Alternate CD eens; die heeft een ander installatieprogramma aan boord. De Alternate CD kun je hier binnenhalen:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/8.04.1/ubuntu-8.04.1-alternate-i386.iso

Branden doe je zo:
http://computertip.googlepages.com/ubuntucdbranden

Succes!   :-)

Offline siegi

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/13, 19:35:40 »
Kan je wat meer info geven over de computer waarop je ubuntu wil installeren.
Hoeveel ram?

In sommige gevallen werkt de installatie via de alternate cd beter.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Duid het vinkje aan.
Citaat
Check here if you need the alternate desktop CD. This CD does not include the Live CD, instead it uses a text-based installer.

mickvdv

  • Gast
meteen zwart beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/13, 19:40:15 »
Idd denk ik dat je beter de alternate cd kan proberen. Sommige pc's doen het helaas nog niet met de desktop (live) cd (waaronder mijn laptop).

meteen zwart beeld
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/13, 21:59:09 »
Citaat van: siegi
Kan je wat meer info geven over de computer waarop je ubuntu wil installeren.
Hoeveel ram?

In sommige gevallen werkt de installatie via de alternate cd beter.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Duid het vinkje aan.
Citaat
Check here if you need the alternate desktop CD. This CD does not include the Live CD, instead it uses a text-based installer.
siegi.. wat is eigenlijk het verschil tussen de alternate cd en de normale?

Offline Ubert

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/13, 23:05:31 »
Citaat van: shinger
Citaat van: siegi
Kan je wat meer info geven over de computer waarop je ubuntu wil installeren.
Hoeveel ram?

In sommige gevallen werkt de installatie via de alternate cd beter.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Duid het vinkje aan.
Citaat
Check here if you need the alternate desktop CD. This CD does not include the Live CD, instead it uses a text-based installer.
siegi.. wat is eigenlijk het verschil tussen de alternate cd en de normale?
alternate heeft een simpelere installatiescherm wat niks vraagt van je grafische kaart, dit bied vooral uitkomt als je driverprobelemen hebt zoals jij. De normale laad een hele werkomgeving zodat je het ook kan ""proberen""

meteen zwart beeld
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/14, 10:07:36 »
een goede morgen allemaal,

nu heb ik gisteren avond de alternate cd gemaakt en tot zover alles gaat alles goed , en jawel , beeld (gelukkig niet weer een onderzetter gebrand). Maar nu krijg is gvd de schijf indeling niet voorelkaar , watik ook doe , of ik het in partitie's laat zetten of de gehele schijf gebruik , maak niet uit ik krijg iedere keer weer het scherm met daar op de melding : INPUT/OUTPUT ERROR DURING READ ON /DEV/SDA . Heel fijn zo'n melding maar wat nu ???
Ik had graag gewoon de hele schijf willen gebruiken , want de pc waar ik ubuntu op wil zetten is mijn oude pc , en daar wil ik alleen ubuntu op laten draaien en geen windows shit.
Dus als er iemand is die een idee heeft hoe verder te kunnen instaleren, heel graag

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
meteen zwart beeld
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/14, 11:46:45 »
I/O error is foute boel: stervende harde schijf. Vervang de harde schijf.

meteen zwart beeld
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/14, 14:26:55 »
tering shit en nog meer gevloek , wat is dat toch met die hdd's ???? Ik heb hier nog een hdd liggen uit 1992 20 mb ibm , deze schijf kun je over een huis heen gooien , oprapen en in je pc steken dan doet die het nog , tegenwoordig als een schijf tussen de 3 en de 5 jaar is kun je hem naar de eeuwige jachtvelden brengen. Dus schijnbaar ook deze.

Ik ga maar weer eens opzoek naar een nieuwe hdd en dan kom ik hier zeker en vast weer terug , maar wel allemaal al bedankt voor de info.

Offline Mikkel

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/15, 01:06:22 »
Citaat van: freshfield
tering shit en nog meer gevloek
Ben ik even blij dat ik in deze thread m'n oordoppen in had.

meteen zwart beeld
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/23, 20:04:14 »
Hier zijn we weer ,
nou alternate cd gemaakt , nieuwe hdd gekocht en cd geinstalleerd , tot dus ver alles goed .
Opnieuw opstarten (cd er uit halen ) en jaaaaaa , alles gaat goed tot de oranje balk , en wat denk je ...... zwartbeeld. Nu denk ik bij mij zelf wat de f*ck ben ik er meer op geschoten ?????? DIT WAS MIJN VRAAG AAN HET BEGIN VAN DIT VERHAAL !!!!!!!
Nu,de eerste die hier op andwoorde : Ik zou eens proberen om bij de boot opties de vga modus te kiezen. Als dat ook niet wil kun je de alternate cd van Ubuntu eens proberen." Maar na de alternate cd  instalatie zie ik geen optie's bij het booten ?? Dus wat nu ????

meteen zwart beeld
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/23, 21:20:29 »
Citaat van: freshfield
Hier zijn we weer ,
nou alternate cd gemaakt , nieuwe hdd gekocht en cd geinstalleerd , tot dus ver alles goed .
Opnieuw opstarten (cd er uit halen ) en jaaaaaa , alles gaat goed tot de oranje balk , en wat denk je ...... zwartbeeld. Nu denk ik bij mij zelf wat de f*ck ben ik er meer op geschoten ?????? DIT WAS MIJN VRAAG AAN HET BEGIN VAN DIT VERHAAL !!!!!!!
Nu,de eerste die hier op andwoorde : Ik zou eens proberen om bij de boot opties de vga modus te kiezen. Als dat ook niet wil kun je de alternate cd van Ubuntu eens proberen." Maar na de alternate cd  instalatie zie ik geen optie's bij het booten ?? Dus wat nu ????
ff duidelijk, je hebt dus ubuntu geinstalleert vanaf de alternatecd en nu heb je bij het booten van ubuntu geen opties waar je uit kunt kiezen?
je bedoelt waarschijnlijk het grub-menu dat niet tevoorschijn komt, grub komt tevoorschijn door bij het opstarten op esc te duwen. maar daar schiet je dnek ik weinig mee op, of je moet de recovery mode kiezen in het grub menu
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

meteen zwart beeld
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/23, 22:36:05 »
Tiemenhakvoort , je zit er heel dicht bij , na de instal. met de alternate cd word er gevraagt of je de cd wil verwijderen want dan kan ubuntu opstarten via de hdd. Dus ik heb die instructie gevolgd en op volgende gedrukt , nu boot de pc op nieuw op, gaat ook nog goed maar dan krijg ik het logo van ubuntu metn een balk er in die loopt , nu gaat het programma verder en klap mijn scherm in de standby maar de comp. blijft doorlopen , nu stopt naar een tijdje , ik schat 50 sec , alle activiteit met de pc . Nu had ik bij iemand al gezien dat er op een gegeven moment gevraagt word naar naam en wachtwoord , dit heb ik als een blinde mol maar eens geprobeerd , en ja het ratelen gaat weer verder maar helaas geen beeld (wat ik met deze actie wel gehoopt had).

Maar ik ga het wel proberen met de esc.knop , alleen weet ik niet wat een grub-menu is , het zal het proberen zeker waard zijn , denk ik .

Alvast bedankt voor je snelle reactie .

Offline woteb

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/23, 23:16:51 »
Het beste kun je het grub menu aanpassen. Dat doe je als volgt:

In een terminal: sudo gedit /boot/grub/menu.lstHet grub boootmenu wordt nu getoond.

Daar moet je het volgende aanpassen:

timeout      10

Het bootmenu wordt 10 seconden getoond voor het starten vanzelf verder gaat. Je hebt nu dus 10 seconden de tijd om zelf iets anders te kiezen. Standaard staat dit op 3 seconden.

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
# hiddenmenu

Een hekje voor hiddenmenu zetten. Hiermee zorg je ervoor dat het bootmenu wordt getoond bij het opstarten.

# Pretty colours
color cyan/blue white/blue

Het hekje voor color cyan/blue white/blue weghalen. Het bootmenu ziet er wat fraaier uit. Het oog wil ook wat...

title      Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic
root      (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=/dev/sda1 ro quiet
initrd      /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet

Bij de regel kernel staat standaard het woordje splash. Dat haal je weg. Hierdoor wordt de grafische opstartweergave uitgeschakeld en krijg je alleen maar tekstopstartmeldingen te zien. Voordeel: Je hebt geen zwart scherm meer. Mocht je nog meer informatie willen zien bij het opstarten, dan ook het woord quiet weghalen zodat er alleen ro overblijft.

Opslaan en je systeem opstarten.

Succes
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/23, 23:26:08 »
Mocht het helemaal niet lukken, dan kun je ens proberen om de Systemrescue CD op te halen, te branden en daarmee je computer op te starten.

Dat opstarten gaat vanzelf en wanneer de SystemRescue CD is opgestart krijg je een prachtig textbase omgeving.

Eerst mount je de partitie warop je systeem is geïnstalleerd. Meestal is dat /dev/hda1 of /dev/sda1.

Mounten gaat als volgt:

mount -l /dev/hda1 /mnt/gentoo

of

mount -l /dev/sda1 /mnt/gentoo

Daarna naar de gentoo directory gaan (mnt/gentoo is het koppelpunt van jouw / partitie):

mc /mnt/gentoo

Midnight Commander wordt opgestart;

Typ onderaan cd /boot/grub

Je bent nu in de directory /boot/grub van jouw / partitie.

Ga met de pijltjestoets naar het bestandje menu.lst en druk op F4.

Muteer het bestandje met de eerder gegeven aanwijzingen en sla het op met de F2 toets.

Herstart de computer door gelijktijdeig op te drukken en haal de SystemRescue CD eruit.

Het is een omweg, maar zal zeker moeten lukken.

Veel succes!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline heir4c

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/24, 01:48:19 »
Hallo freshfield,

 Ik heb dit weekend een herinstallatie moeten doen maar had mijn originele live cd weggegeven aan iemand die interesse had in ubuntu. Dan maar de c't cd ubuntu 7.10 gebruikt.
 Ik kwam hetzelfde tegen als u. Dit komt volgens mij omdat ik ook een oude pc gebruik. (zie onderaan)
Ik heb dan maar geinstalleerd in 'veilige modus' . Die staat normaal gezien als tweede mogelijkheid in het menu dat je ziet als de cd opstart.
Dit lukte bij mij goed. Na de installatie moet je dan wel je grafische kaart juist instellen. Daarover vind je op dit forum genoeg informatie en veel mensen die je graag helpen waar ze kunnen.

Wees geduldig...En...
Welkom.

Bereid je voor om veel te lezen; te leren en te ontdekken.

Ik hoop dat het lukt. succes.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

meteen zwart beeld
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/24, 20:09:31 »
Hallo allemaal ,

Bedankt voor alle goede raad die ik gekregen heb van jullie , heel erg bedankt , maar deze jonge zit nog met een probleem en dat heet "zwart beeld " ik kan om de een of andere reden niet in een menu komen waar staat "veilige modus " of in een "grub ????? menu " komen , het probleem is waneer ik de pc aan zet en deze start op , kan ik op esc of del drukken tot ik een ons weeg , maar de pc start gewoon door en naar verloop van tijd gaat mijn monitor led knipperen en heb ik zwart beeld.

Nu vind ik het wel een leuk idee om weer een nieuwe cd te branden (Systemrescue CD) maar naar mijn mening is de instalatie verder goed verlopen , maar krijgt ubuntu mijn Asus v8170 niet aan de loop.

Er zal toch ergens een optie / mogelijkheid zijn om dit op te lossen ????

alvast heel erg bedankt voor jullie hulp

Offline heir4c

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/24, 22:48:30 »
Wat mijn advies betreft bedoel ik wel wanneer je boot vanaf de live cd. dan krijg je in het begin een lijstje met allerlei installatie mogelijkheden. Alles staat normaal in het engels en dan staat er iets als: install in safe grafics mode. Dat is hem. Je kan ook eerst de taal veranderen (F2) en dan zie je de 'veilige modus'
Wat je nog kan proberen is je computer gewoon van HD laten starten en alles te laten lopen, welliswaar met zwart scherm, en als hij stopt met 'werken' (geen knipperd ledje) Druk dan 'Ctrl+Alt+Backspace'
Hiermee herstart je de display manager (als ik dit goed heb)
Hopelijk lukt het deze keer , of lost het toch een deel van je probleem op.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

meteen zwart beeld
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/05, 13:53:28 »
hallo daar zijn we weer ,

Ik heb in de afgelopen tijd het één en ander maar eerst eens door geworsteld , maar zoals jullie begrijpen het heeft niet geholpen (anders was ik niet weer hier ).Het enige wat ik heb kunnen vinden was dat de fan van mijn vga naar de eeuwige jachtvelden is gegaan (geen probleem nieuwe er op en testen op een andere machine)werkt perfect wordt niet meer heet , maar mijn zwart beeld blijft , nu kan ik in het recovery menu uit 4 optie's kiezen maar niet iets om de vga mee te verandere , ook waneer ik opnieuw instaleer (voor de zoveelste keer) krijg ik gewoon beeld , tot de instalatie is voltooid en we gaan booten van af de hdd , dan is het weer het zelfde liedje , ja ,ja, ja , zwart beeld en een knipperende led op mijn monitor (lijkt standby modus ), druk ik ctrl+alt+esc , dan krijg ik weer beeld maar dan zoiets als : grub> , tsja , en nu ???? grub> help , geen optie (denk ik) ........ wat nu te doen ??? ik word er radeloos gek van , hele avonden en helaas nu ook al nachten dat ik mij suf pieker ( ik heb zo'n donker bruin vermoeden dat ik niet de enige ben) over hoe krijg ik in gods here christ. naam beeld ???? Tot nu toe kan ik niet zeggen dat het mij een goed gevoel geeft , Ubuntu , zelfs dos was beter te volgen als dit .

Maar goed wat moet deze jonge nu nog doen om beeld te krijgen ???? Alles is welkom , maar wel al heel erg bedankt voor de info en mijn excus voor mijn frustratie . Gr freshfield

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
meteen zwart beeld
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/05, 17:38:27 »
Citaat van: freshfield
Maar goed wat moet deze jonge nu nog doen om beeld te krijgen ???? Alles is welkom , maar wel al heel erg bedankt voor de info en mijn excus voor mijn frustratie . Gr freshfield
Misschien een nieuwe grafische kaart? :D

edit tiepvautje
Ubuntu user#: 24352

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
meteen zwart beeld
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/05, 17:46:26 »
"Try to fix X-server" in het Recovery menu.

http://computertip.googlepages.com/herstelgrafischeomgeving
(punt 1)

Offline Drummies

  • Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/05, 17:54:32 »
Citaat van: freshfield
(voor de zoveelste keer) krijg ik gewoon beeld , tot de instalatie is voltooid en we gaan booten van af de hdd , dan is het weer het zelfde liedje , ja ,ja, ja , zwart beeld en een knipperende led op mijn monitor (lijkt standby modus ), druk ik ctrl+alt+esc , dan krijg ik weer beeld  

Maar goed wat moet deze jonge nu nog doen om beeld te krijgen ???? Alles is welkom , maar wel al heel erg bedankt voor de info en mijn excus voor mijn frustratie . Gr freshfield
lijkt op een voedings probleem is je voeding wel zwaar genoeg
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011