Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veranderen username werkt niet (root inloggen)  (gelezen 906 keer)

Offline TMHK

  • Lid
Veranderen username werkt niet (root inloggen)
« Gepost op: 2012/08/04, 21:48:44 »
Hoi allen!

Nieuw met Ubuntu (ooit in het verleden 1/2 dagen geprobeerd) en daarmee ook nieuw op dit forum. Ik heb al geprobeerd deze vraag via het zoeksysteem te vinden, echter niet iets recent kunnen vinden. Mocht het zo zijn dat voor mijn vraag al ergens anders de oplossing staat, dan hoor ik dat graag (dan daarmee ook excuses voor evt. slecht zoeken)

Het gaat om het volgende: Ik heb via Wubi vanuit vista (x64) Ubuntu 12.04 geïnstalleerd, en heb daarbij gekozen voor 20GB, ik verwachtte dat dat wel genoeg zou zijn (correct me if I am wrong). Tijdens de Wubi installatie werd ik gevraagd om een gebruikers account en wachtwoord. De naam van het gebruikersaccount was degene die ook in Vista wordt gebruikt: Klant. Deze heb ik in wubi veranderd naar de naam die ik wou hebben. Na installatie bleek Ubuntu toch 'klant' te hebben gebruikt.

Als ik dat probeer aan te passen aan de hand van:
http://ashu-geek.blogspot.nl/2012/03/how-to-change-your-username-on-ubuntu.html

Echter blijf ik haken bij de stap naar het inloggen op de root gebruiker. Als ik mij afmeld, krijg ik geen derde account 'root' te zien, echter alleen 'klant' en gast.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Veranderen username werkt niet (root inloggen)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/04, 22:07:03 »
Geen antwoord op je vraag, want dat weet ik niet. Maar overweeg eens een "normale" installatie van Ubuntu op een eigen partitie (waarvoor 20 GB zeker voldoende is)?

Ook dan kun je je machine tweevoudig opstartbaar houden, dus Windows blijft beschikbaar. Een normale installatie is technisch beter. Uiteraard wel eerst Wubi verwijderen vanuit Windows.

Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Veranderen username werkt niet (root inloggen)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/04, 22:18:50 »
krijg ik geen derde account 'root' te zien, echter alleen 'klant' en gast.
Je kunt in Ubuntu niet inloggen als root.
Je dient als gebruiker het recht te hebben, om na het invoeren van een wachtwoord root te worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Veranderen username werkt niet (root inloggen)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/05, 09:14:46 »
Aan ron: Die tutorial lijkt wel te kloppen, je kan natuurlijk niet de naam van je account veranderen als je met dat account ingelogd bent, dus sudo zal niet gaan werken.

Aan TMHK: Het root account activeren is niet veilig. Ik denk dat de beste optie is om gewoon een nieuw account met de juiste naam aan te maken, dat is een stuk makkelijker (dit kan via 'gebruikers en accounts' in de Dash). Vergeet niet om bij account type 'beheerder' te kiezen zodat je updates etc kunt installeren. Eventueel kan je dan het verkeerde account verwijderen.

Offline TMHK

  • Lid
Re: Veranderen username werkt niet (root inloggen)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/05, 14:29:50 »
@Pjotr, hmm ik dacht dat Wubi een 'genuine' install zou maken van ubuntu, maar dan zal ik het eens opnieuw doen. Ik heb echter wel gelezen dat windows moeite heeft met het hebben van een partitie van ubuntu, klopt dat?

@Redmar, dank, ik had al het idee dat het makkelijker opgelost zou kunnen worden. Echter ga ik nu eens adhv de CD ubuntu eens op de echte manier installeren. Kan ik gelijk de goede naam invullen. Als dat werkt.....

Dank voor de hulp zover in ieder geval!