Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie vraag  (gelezen 4911 keer)

bas26

  • Gast
installatie vraag
« Gepost op: 2009/11/15, 17:32:43 »
hallo,

ik ben nog niet zo thuis met ubuntu heb het 1 keer geinstalleerd op een pc met windows en dat is verder goed gelukt,
alleen heb ik nu een pc waarvan windows het niet meer goed doet veel foutmeldingen enzo, ook met het installeren van ubuntu gaat het daarom ook niet goed, is het met ubuntu 9.10 ook mogelijk om de installatie op te starten via de cd rom net zoals je dat bij windows xp bijvoorbeeld doet?

ik moet nog veel leren hiervan dit is voor mij een nieuw iets, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik over de werking zeer tevreden ben, maar weet er nog te weinig van.

hopelijk heeft iemand voor mij een antwoord

gr bas

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/15, 17:42:28 »
Welkom op het forum,
Tuurlijk kun je ubuntu vanaf cd booten, daarvoor dient de liveCD.
Je hebt waarschijnlijk de wubi install gedaan hiervoor.

Brand de .iso file op een cd (Branden als 'image', niet als 'data' anders gaat het niet en zo traag mogelijk branden, tussen 4x en 10x, dan zit je goed)

Ook moet je in je Bios gaan en daar de bootinstelling op CD zetten, zodat hij van de liveCD zal booten.

Is het de bedoeling om windows te behouden of enkel ubuntu er op te zetten?

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline iceman564

  • Lid
Re: installatie vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/15, 17:44:55 »
Jahoor , de cd van 9.10 is gewoon bootable.

je kunt bij het opstarten bv kiezen voor een live sessie , om te kijken of alles naar behoren werkt, of je kunt gelijk
voor een installatie kiezen.


bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/15, 17:48:27 »
hoi

bedankt voor uw reactie,

ik wil windows eraf hebben en alleen ubuntu gebruiken, ik heb via de site van ubuntu 9.10 gedownload die moet ik dan branden als image?

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: installatie vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/15, 17:54:50 »
ja. Dit kan met de meeste windows brandprogramma's wel. Let wel op dat windows zelf dit niet kan.

http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden Hier staat een kleine omschrijving hoe je dit kan doen.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: installatie vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/15, 17:57:23 »
Yep, die moet je branden als image.

Als je daarna boot vanuit je CD/ROM lade, kan je eerst de versie eens bekijken zonder te installeren. Dan is-ie wel wat traag, en de taalondersteuning is matig, maar krijg je een idee wat het is.
Een tip: voordat je definitief installeert (en dat wil je, denk ik  =D), check dan eerst in het hoofdmenu de cd op eventuele fouten. Dat duurt even, maar dan weet je zeker dat er geen eventuele brandfoutjes op staan.

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/15, 20:54:04 »
oke ik heb ubuntu als iso gedownload en brand hem zo op cd en ga testen in iedergeval bedankt voor iedereen die heeft geholpen tis een begin in de goede richting

gr bas

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/22, 08:29:23 »
ik heb geprobeerd om te installeren vanaf cd maar dat ging niet goed tijdens de installatie bleef hij op 31% hangen en kwam met een melding over een paar bestanden die hij niet kon lezen, verdere installatie was daarom niet mogelijk, heb nu windows geinstalleerd en daarnaast ubuntu dat gaat wel goed zonder foutmeldingen hoe kan dat? ik heb liever geen windows meer op me pc staan ben een beetje anti geworden haha , wie weet het antwoord?

gr bas

Re: installatie vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/22, 08:53:07 »
Als je volledig van windows af wil hoef je geen dual boot te maken.
Eerst moet je de hdd klaarmaken. Dit doe ik gewoonlijk met de gparted livecd. Die kun je hier downloaden en branden als iso.
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/
Kies voor 0.4.8-6.iso
Opstarten vanaf de cd en je schijf indelen :
1 primaire partitie voor de systeembestanden
1 uitgebreide partitie voor de rest van de schijf. Hierin maak je 2 logische stations :
een swap (wisselgeheugen – grootte : 2 x je ram geheugen)
een data gedeelte voor de rest geformateerd als EXT3
Daarna kun je best de vorige versie van ubuntu nemen (de laatste versie is altijd een beetje experimenteel) dus versie 9,04 jaunty :

http://nl.releases.ubuntu.com/jaunty/

Je kunt kiezen tussen de livecd of de alternate install verrsie. De eerste geeft je een grafische interface, de tweede is enkel tekst gebaseerd maar neemt minder geheugen in. Hangt dus af van je systeem. Bij hete gedeelte schijifdeler kies je voor handmatig en wijst de 1 primaire partitie toe aan de systeembestanden “/” (dus gewoon de schuine streep zonder koppeltekens) Die geef je koppelpunt / en opstartvlag aan. Ook kiezen voor “gebruiken als ext3 bestandssysteem”
Het eerste logisch station wijs je toe aan de swap. Het tweede laat je onaangeroerd, kun je later koppelen en dient eigenlijk om al je bestanden op te plaatsen. Dat is de basis zowat. Bij twijfel, vraag gerust  ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/22, 08:59:05 »
oke dit ga ik doen
bedankt
gr bas

Re: installatie vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/22, 09:05:29 »
Hou ons op de hoogte ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/22, 10:34:07 »
ik ben erachter waarom het niet lukt, mijn harddisk heeft fouten, kan ik in de testfunctie van ubuntu een schijfreparatie uitvoeren? of weet iemand hoe je dat kunt doen?

Re: installatie vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/22, 10:37:49 »
Welke fouten en hoe ben je erachter gekomen? Via gparted? hoe groot is je hdd
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/22, 10:41:41 »
tijdens de testfunctie die je kon selecteren als je via de cd opstart gaf hij de melding dat de schijf fouten bevat en dat zou volgens mij de rede kunnen zijn dat het installeren fout gaat heb windows er wel op gekrege, maar die start steeds opnieuw op de test van ubuntu blijft het wel gewoon doen alleen het installeren lukt dan niet heb een schijf van 320 gb, heb een partitie gemaakt van 30 gb, ik weet van vroeger toen ik windows 98 had dat je diskrecovery had of ziets waarmee je fouten kon hestellen.

Re: installatie vraag
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/22, 10:51:04 »
Bedoel je een testfunctie van gparted? Heb ik nog niet gebruikt. En als je via garted je schijf indeeld, meld ie dan fouten?
Een echte hardwarefout is natuurlijk niet te herstellen, als ze ernstig is
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: installatie vraag
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/22, 10:56:08 »
Zo te zien zit die "fout" niet op je harddisk, maar op de gebrande schijf, hoe heb je die iso op de cd gebrand en met welke snelheid?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline heir4c

  • Lid
Re: installatie vraag
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/22, 11:04:58 »
Voor alle zekerheid, ter info: Je mag het iso bestand niet uitpakken. Gewoon iso downloaden, brandprogramma opstarten, kiezen voor image branden, bestand opzoeken, en starten maar.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/22, 11:19:27 »
ik bedoel dat je ubuntu kan testen voordat je hem daadwerkelijk gaat gebruiken dat is een keuze die je kunt maken als je van de cd hebt opgestart.

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/22, 11:20:14 »
heb het iso bestand zo gebrand op 4x lager kan ik niet

gr bas

Re: installatie vraag
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/22, 11:22:31 »
Je bedoelt toch geen fouten op de cd ?
Oei, blijkbaar een paar posten achter
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: installatie vraag
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/22, 11:23:13 »
En start die cd normaal op voor een live-sessie, dus zonder installeren, krijg je dan ook foutmeldingen?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: installatie vraag
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/22, 11:32:16 »
Even ter verduidelijking; over welke cd hebt u het : livdcd, alternate cd of gparted cd ??
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

bas26

  • Gast
Re: installatie vraag
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/22, 11:35:00 »
uhm heb het isio bestand van de ubuntu site gehaald en die gebrand, hoe weet ik wat de live, alternate of gparted is?

Re: installatie vraag
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/22, 11:36:54 »
Dat zie je toch aan de naam van de iso. Zet die hier eens neer, dan weten de helpers ook meer.
En mijn vraag hogerop geldt nog steeds, start die live cd op of krijg je daar ook foutmeldingen. Graag een antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 11:39:00 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie vraag
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/22, 11:40:46 »
tijdens de testfunctie die je kon selecteren als je via de cd opstart gaf hij de melding dat de schijf fouten bevat en dat zou volgens mij de rede kunnen zijn dat het installeren fout gaat

Precies. Waarom heb je in vredesnaam geïnstalleerd vanaf een corrupte CD? Dat is vragen om problemen.