Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [NIET OPGELOST, COMPUTER WEG GEDAAN]te lage spanning? hoe dan verhogen?  (gelezen 7697 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Bij het commando sensors krijg ik de volgende gegevens:

via686a-isa-6000
Adapter: ISA adapter
Vcore:       +1.86 V  (min =  +0.06 V, max =  +3.10 V)  
in1:         +0.06 V  (min =  +0.06 V, max =  +3.10 V)   ALARM
+3.3V:       +3.28 V  (min =  +2.98 V, max =  +3.63 V)  
+5V:         +5.15 V  (min =  +4.51 V, max =  +5.50 V)  
+12V:       +12.30 V  (min = +10.81 V, max = +13.20 V)  
fan1:       4141 RPM  (min = 3026 RPM, div = 2)
fan2:          0 RPM  (min = 2667 RPM, div = 2)
temp1:       +45.1°C  (high = +146.2°C, hyst = -70.9°C)  
temp2:       +34.9°C  (high = +146.2°C, hyst = -70.9°C)  
temp3:       +23.4°C  (high = +146.2°C, hyst = +146.2°C)

Bij in1 staat er ALARM. Enig idee hoe dit alarm te verhelpen is?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/26, 20:32:54 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/19, 23:17:25 »
Daar heb je het boekje van je moederbord voor nodig . Meestal kan je de spanning verhogen middels jumpers op het moederbord, maar wees wel voorzichtig. Lees eerst het bericht van Lowlands hieronder.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 23:44:23 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/19, 23:17:32 »
Mogelijk heeft jouw moederbord die spanning helemaal niet nodig!Werkt die gewoon goed,niks aan doen....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/19, 23:43:16 »
Lowlands, ik ben al op zoek naar een juist antwoord, helaas heb ik nog niets kunnen vinden tot nu toe. Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar ik wil het wel zeker weten. :)

Alvast dit gevonden voor poj  http://lm-sensors.org/wiki/Configurations ik hoop dat je moederbord erbij staat.
Anders moet je de documentatie doornemen http://lm-sensors.org/
« Laatst bewerkt op: 2010/09/20, 00:08:46 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/20, 00:59:30 »
ECS staat er niet bij.En dat andere heb ik al gedaan zonder succes.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/20, 05:09:02 »
Die sensor is dan simpelweg fysiek niet aangesloten of helemaal niet aanwezig.
Dat gebeurt echt heel vaak.
Het is ook mogelijk dat de fabrikant een andere manier heeft gebruikt om de betreffende temperatuursensor aan te sluiten, zodat het uitlezen op een andere manier moet, of dat er een correctiefactor gebruikt moet worden om de juiste gegevens te krijgen.

Hier valt helemaal niets aan te doen, tenzij je heel goed bent met een soldeerbout en een electrotechnische opleiding oid hebt.
Die gekke waarde kan je gewoon negeren dus.

Offline jan11000

  • Lid
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/20, 06:32:19 »
De uitgelezen waarden hoeven helemaal niet te kloppen, dit kan software matig fout uitgelezen worden.

Om de pc te testen doe je zo.
12 volt en 5 volt uitlezen met multimeter.
Dan pc vol belasten, cpu 100%, videokaart 100%, dan weer 12 en 5 volt meten.(en temps kontroleren).
Door het meten, kun je nu ook de 12 en 5 volt vergelijken met je software matige uitlezing.

De andere waarden niet zo veel naar kijken.
Je kan nog kontroleren of de cpu, en andere hardware, op snelheid loopt.(staat meestal goed).

Op http://gathering.tweakers.net/, bij overclockings gedeelte, vind je software om je stabiliteit van je pc te testen, dus belasten en kontroleren of de pc blijft werken(goed werken). Dit moet gebeuren bij nieuwe pc of bij problemen.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/20, 19:09:38 »
Beste Gijsbert, Lowlands en Johan,

In ieder geval bedankt voor de reacties. Weet iemand waar in1 voor zou kunnen staan? Wat ik wel weet, is dat de computer nogal eens vast loopt bij intensief gebruik. Laatst het geheugen getest via de liveCD. Heel veel errors. Toen de geheugenkaarten één voor 1 er in geplaatst en per stuk getest. Geen enkele kaart had een error. Nu dacht ik, als dit de voeding voor de geheugenbank is dan gaat het misschien fout als alles er tegelijk in zit. Maar goed, ik ben geen hardware deskundige en ook geen elektrotechnicus. Misschien dat jullie hier een zinvol antwoord op kunnen geven?

Jop
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/20, 19:55:55 »
in1 etc staat voor de ingebouwde sensors van de via686a-isa-6000 chip op je moederbord. Weet je welk type moederbord van ECS je hebt?

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/20, 20:05:04 »
Het is een K7VZA versie 1.0 a. Biosversie volgens mij 1.1g
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/20, 20:18:44 »
Die in1 is in ieder geval geen spanning die de voeding direkt levert.Die wordt afgeleid van waarschijnlijk de +5 V.
De voeding zelf levert alleen maar + en - 12,+ en - 5 V en 3,3 V,als die volgens de norm gebouwd is.Kan echter dat de pc fabrikant bepaalde spanningen niet gebruikt en dus maakt die een voeding die deze spanningen ook niet levert. Zie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit
Dus de spanningen voor de geheugenbankjes worden ook indirekt gevoed.Is het dus een PC met een merknaam(b.v. Dell),dan kan het dus zijn dat er geen sensor is voor die spanning,of de spanning wordt gewoon niet gemaakt.Wil niet zeggen dat de bankjes dan op een te lage spanning werken.Tja,dit klinkt erg algemeen,maar dat is nou eenmaal zo,omdat je die informatie van de moederbordfabrikanten niet krijgt.
En dat Ubuntu dan een alarm geeft voor die spanning zou wel eens voor niks kunnen zijn.

Dus mijn gezegde blijft staan,werkt hij goed,niks doen!Je gaat toch ook niet een wat oudere auto uit meten en dan klagen als er iets minder spanning op de bougies terecht komen,terwijl die auto gewoon prima rijdt en start.....

Gijsbert,je gaat nu twee dingen door elkaar gooien!Mijn " probleem" en het probleem van Poj.......Ik heb een ECS moederbord..
« Laatst bewerkt op: 2010/09/20, 20:21:53 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/20, 20:26:07 »
Beste Lowlands,

Inderdaad, als het allemaal werkt dan niets aan doen, maar aangezien het niet helemaal goed werkt dacht ik dat dit de oorzaak kon zijn. Maar dan blijft natuurlijk de vraag of er iets aan te doen is.

Voor de geintresseerde: ik heb wel een User Guide van het moederbord. Dat zou ik in kunnen scannen. Zelf wordt ik er niet veel wijzer van / kan ik niets vinden over in1.

In ieder geval al vast bedankt.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/20, 20:49:01 »
Inderdaad Lowlands, ik maak er een zooitje van.  :(
Hoe dan ook de VIA chip wordt gebruikt voor de southbridge. Deze chip heeft 5 voltage inputs. De termen in1 enzovoort zijn labels. Ik heb de data sheets gedownload van de VIA site, ik kan alleen niet een twee drie de juiste spanningen plaatsen. Ze hebben tegenwoordig ook linuxdrivers voor hun chipsets. Maar het is wel even zoeken op hun site. Misschien dat daardoor de afwijkingen ontstaan als je de juiste driver niet hebt, maar dit is niet meer dan een vermoeden.

@poj, je hoeft het niet te scannen als je het merk en type moederbord weet, kan ik het van het internet downloaden.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/20, 20:51:30 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/20, 22:44:18 »
Geheugen in een pc is zeer gevoelig.
Mogelijk kan het zijn dat je geheugen niet goed werkt met je moederbord.(kan natuurlijk ook iets anders kunnen zijn, bijv voeding, dus veel testen). Met 1 of beide geheugen.

Zoek de instellingen van je geheugen op, dus bij je geheugen firma.
Kontroleer deze gegevens tav de pc gegevens, dus is de geheugen voltage goed, timings goed.(soms heb je geheugen die meer voltage moet hebben).
Wat je kan doen is voltage van geheugen verhogen(indien mogelijk), of de geheugen timings losser zetten.(is het tegenovergestelde van overclocken, zie overclock gedeelte van http://gathering.tweakers.net/).

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/20, 23:05:18 »
Heb je overigens maar 1 bankje geheugen of meerdere?Misschien dat 1 bankje dan de problemen maakt door te veel stroom te trekken...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/21, 04:14:31 »
Beste Gijsbert, Lowlands en Johan,

In ieder geval bedankt voor de reacties. Weet iemand waar in1 voor zou kunnen staan? Wat ik wel weet, is dat de computer nogal eens vast loopt bij intensief gebruik. Laatst het geheugen getest via de liveCD. Heel veel errors. Toen de geheugenkaarten één voor 1 er in geplaatst en per stuk getest. Geen enkele kaart had een error. Nu dacht ik, als dit de voeding voor de geheugenbank is dan gaat het misschien fout als alles er tegelijk in zit. Maar goed, ik ben geen hardware deskundige en ook geen elektrotechnicus. Misschien dat jullie hier een zinvol antwoord op kunnen geven?

Jop
Die geheugenfouten zijn je probleem, niet die ene gekke spanning volgens de sensors.
Kijk dus eens wat voor geheugen er in zit. Zijn het 2 latjes van exact hetzelfde merk en type? Zelfde snelheid en grootte, enz.
Kijk dan of de instellingen in de BIOS overeenkomen met de specificaties van het geheugen, let op de snelheid, timings, voltages.
Wissel ze eens om van plaats, plaats ze 1 voor 1 in verschillende bankjes en probeer ze eens in een ander moederbord.
Op de website van de fabrikant van je moederbord is ook meestal wel een lijst te vinden van goedgekeurde geheugenmodules.

Alle andere waarden (spanningen, temperaturen) zien er goed uit, dus ik zou me geen zorgen maken om de voeding.
Die ene die zo laag is, is simpelweg niet aangesloten, vandaar dat die ook (bijna) niks meet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/21, 07:28:52 »
Geheugen testen met bootable cd, memtest86 4.0 of hoger, (bij een oude versie met een nieuwe moederbord kreeg ik fouten).

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/21, 09:19:53 »
@ Gijsbert: Het is een ECS K7VZA board v1.0a met de nieuwste BIOS versie (nr g) voor dit type. Mocht je meer gegevens nodig hebben dan hoor ik het wel.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/21, 09:22:26 »
@lowlands: Ik heb er nu 3 bankjes in zitten. Eerder 128-128-128. Dat gaf steeds meer problemen. Nu willekeurig 1 bankje vervangen, configuratie is nu 256-128-128. Het zijn wel allemaal verschillende merken, maar wel allemaal PC133.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/21, 09:23:39 »
@johan van dijk: Ik zal de precieze specificaties nakijken.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/21, 10:00:43 »
@lowlands: Ik heb er nu 3 bankjes in zitten. Eerder 128-128-128. Dat gaf steeds meer problemen. Nu willekeurig 1 bankje vervangen, configuratie is nu 256-128-128. Het zijn wel allemaal verschillende merken, maar wel allemaal PC133.
Dan zou ik eens 1 eentje er uit halen,en de andere twee naast elkaar er in zetten.Er zijn moederboards die het niet kunnen hebben dat er 3 geheugenbankjes in zitten,die willen of twee of vier.....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/21, 10:06:42 »
@Lowlands,

In het verleden hebben er 2 bankjes van 128 in gezeten. Dat leverde gelijke problemen op. Computer laten repareren. Melding gekregen, dat er een geheugenbank kapot was en dat ze dat vervangen hebben. Ging in eerste instantie weer goed, maar computer begon op den duur weer dezelfde kuren te vertonen.

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/21, 10:22:00 »
Draai eens een mem test, staat in het Grub menu, kan wel een tijd duren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/21, 10:33:46 »
@Gijsbert
Ik heb in het weekend de bakjes stuk voor stuk getest. Daar kwamen ze allemaal foutloos door heen. Met meerdere bankjes er in werden er wel fouten gegeven en dan met name in test #8. Maar geef even aan wat je precies uit de test wil weten, dan zal ik vanavond de test nog een keer draaien.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: te lage spanning? hoe dan verhogen?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/21, 10:39:18 »
Wat ik graag zou willen weten, zijn de (eventuele) foutmeldingen van de memtest. Natuurlijk met alle geheugen reepjes erin tegelijk erin en als het mogelijk is met elk reepje apart, het liefst in het bankje 0 dit zit het dichste bij de CPU.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/21, 12:15:59 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.