Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onbelangrijk, maar ik wil graag weten hoe het zit: multiboot grub-perikelen  (gelezen 651 keer)

Offline nieuwbie

  • Lid
Zoals elders verteld, heb ik op een externe HD Mint 18, Xubuntu 16 en antiX 16 geïnstalleerd. In omgekeerde volgorde, op vooraf gemaakte partities, zodat Mint de grub zou maken en 'beheersen'. Dus op sdc1, 2 en 3 (omdat sdb de installatie-USB was).

Daarna alles geupdate. Toen bleek dat Xubuntu de tent had overgenomen. En die had netjes automatisch de grub van de externe HD (nu sdb, omdat de installatie-USB is verwijderd) bijgewerkt, en dus niet zitten knoeien met de grub van de harde schijf van mijn laptop.

Geen probleem natuurlijk, maar ik vroeg me af of ik Mint weer de baas kon laten zijn. Dus heb ik Pjotr's instructies gebruikt om Mint de grub te laten herstellen (voor als Windows die overschreven heeft ofzo). Maar dat ging mis. Krijg foutmelding over dat dat niet kan met ext2, maar hé, alles is ext4. En een waarschuwing dat je dit wel met blocklists kan doen, maar dat dat sterk wordt afgeraden. Ik weet niet eens wat dat is.

Weet iemand hoe dit komt? Ik heb geen printscreen, maar ik denk dat de foutmelding zelf fout is, met zijn ext2. Moet even kijken of ik een printscreen kan opslaan op een stick.

Het is natuurlijk een non-probleem, maar ik wil graag leren. Dus als iemand het weet.... Geen moeite doen hoor, want dit is hobbyisme / experimenteren :)

Overigens heb ik hier wel eens gelezen dat je kan zorgen dat een distro bij het installeren geen grub installeert, maar dat ken ik alleen van sommige distro's; ik dacht dat bij elke *buntu je 'gedwongen' wordt grub te installeren, je mag alleen zeggen waar. Of is er een workaround?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Als je Mint als eerste op wil starten, dan open je eerst Mint.
Daarin open je de terminal en voert uit:
Als Mint dus op sdb staat!
sudo grub-install /dev/sdbenter
wachtwoord invoeren
Daarna:
sudo update-grub
Rebooten en Mint zou weer als eerst op moeten starten.

Wil je dat xubuntu als eerste opstart dan start je eerst xubuntu en herhaalt het bovenstaande.
Enz
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline nieuwbie

  • Lid
Oh, zo simpel. De 'ingewikkelde' methode is natuurlijk alleen voor als je de gewenste installatie niet meer kan opstarten; dat probleem had ik niet.

Stom van mij. Sorry voor het verspillen van je tijd. Dank je wel, pederoco!

Die foutmeldingen zijn wel gek, maar dat zal me leren dom te doen.

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21