Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick  (gelezen 5815 keer)

Offline koopman4

  • Lid
Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick
« Gepost op: 2011/06/11, 20:18:28 »
Ben op diverse manieren bezig geweest, maar krijg GParted niet werkend op mijn Toshiba Notebook via de USB stick.
Eerder had ik GParted op DVD+RW staan het programma starte op, maar juist op het moment dat het de schijven aan het lezen is stort het in elkaar. Een nieuwe start wil hierna dan niet meer lukken. Of de PC moet eerst Windows hebben gedraaid (DVD eruit), en dan de computer een tijdje uit. Hoop Via de USB dat het programma stabieler is.

Wie weet mij te vertellen hoe ik GParted Live 8 op de juiste manier op een USB stick zet, hij moet dan toch bootable zijn?
 

Re: Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/11, 20:33:01 »
Koopman,

Het staat toch netjes omschreven hoe en wat op hun website.
http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php#linux-setup
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/11, 21:02:54 »
Je kunt Gparted waarschijnlijk beter gebruiken vanaf de Ubuntu Live-USB/CD, want daar staat-ie ook op (System - Administration - Gparted).

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/11, 21:50:59 »
Maar de losse GParted heeft ook andere handige functies zoals TestDisk.

Offline koopman4

  • Lid
Re: Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/12, 12:54:22 »
Koopman,

Het staat toch netjes omschreven hoe en wat op hun website.
http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php#linux-setup

Maurice bedankt voor de link. Maar ondanks de nederlandse vertaling begrijp ik er weinig van.
Is een USB flashdrive een USB stick en is dit programma geschikt voor Vista.
Ook schijn je te moeten voor formateren in FAT32 en een partitie te moeten maken om GParted te kunnen downloaden.
Hoe dat moet weet ik ook niet.Al met al het is nog niet zo makkelijk als het lijkt.
Tenminste voor mij. Ik ben 67j en heb me alleen maar met video-bewerking bezig gehouden. Weet weinig of niets van dit gebeuren.

Omdat ik sinds kort over een externe 1.5 TB HDD schijf beschik wil ik die Formateren naar EXT3, om hem later aan de USB bij mijn Humax te koppelen, zodat ik een grotere opslag capaciteit heb voor films.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/12, 13:45:43 »
Is een USB flashdrive een USB stick... - Ja

... en is dit programma geschikt voor Vista. - Een opstartbare usb-stick met GParted maken kan in Windows Vista met Tuxboot: http://tuxboot.org/index.php. In de link hieronder zijn enkele screenshots te vinden die duidelijk moeten maken hoe dit in zijn werk gaat, als distributie moet je in dit geval gparted-live-stable kiezen. De versie maakt minder uit, op een moderne (64-bits) computer kan je de amd-64 variant kiezen, maar de andere versies werken ook.
http://tuxboot.org/installation-screenshots.php

Ook schijn je te moeten voor formateren in FAT32 en een partitie te moeten maken om GParted te kunnen downloaden. - Usb-sticks zijn vaak al standaard als FAT32 geformatteerd. Om te controleren of dit voor jouw usb-stick ook geldt kan je volgens mij in Windows Vista naar Computer gaan en dan een rechtermuisklik op de usb-stick en eigenschappen kiezen, daar zou ergens het bestandssysteem vermeld moeten staan. Ik heb nu geen Windows-systeem bij de hand om te kijken of het inderdaad precies daar staat. Waarschijnlijk is het dus al FAT32, maar als het iets anders (bijvoorbeeld NTFS) is, dan moet de USB-stick eerst geformatteerd worden. Ook het formatteren kan direct in Windows Vista, zonder extra programma's, maar ik zou nog even moeten zoeken hoe dat ook al weer precies in Windows gaat.

Succes en als er nog iets niet duidelijk is, vraag dan gerust verder!

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe zet je GParted Live 8 Bootable op een USB-stick
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/12, 23:27:22 »
Omdat ik sinds kort over een externe 1.5 TB HDD schijf beschik wil ik die Formateren naar EXT3....

Koopman4, als u ook nog Windows gebruikt, dan kunt u die externe harde schijf beter formatteren in NTFS. Ubuntu kan wel overweg met NTFS, maar Windows ziet een in EXT3 geformatteerde schijf niet, dus dan zou u die externe in Windows niet kunnen gebruiken.


Edit: op deze site staat onderaan de pagina trouwens dit:

'Extra externe hard disk
De HUMAX iHDR-5200c beschikt over 2 USB-aansluitingen. Daarmee wordt het mogelijk om bijvoorbeeld nog een extra externe hard disk aan te sluiten om opgenomen programma's op weg te schrijven. Als u een externe harde schijf op de Humax iHDR-5200c aansluit wordt u gevraagd of u de schijf geschikt wilt maken voor het opnemen en weergeven van TV-programma's.
Indien u OK geeft heeft dit tot gevolg dat de betreffende harde schijf niet meer door Windows wordt herkend.

Houdt u er s.v.p. rekening mee dat alle gegevens op een harde schijf worden gewist als u deze door de iHDR-5200c laat formatteren/toewijzen voor opname/weergave. Gebruik geen harde schijf waarop gegevens staan die u wilt behouden, of maak eerst een back-up.

Wij adviseren u om een harde schijf te nemen die u uitsluitend gebruikt voor de HUMAX iHDR-5200c en niet voor andere doeleinden.

HUMAX kan niet garanderen dat elk type harde schijf naar behoren functioneert met de HUMAX iHDR-5200c. Bepaalde typen hard disk zijn mogelijk niet compatible cq. worden niet herkend door het apparaat.

Het advies is om in ieder geval geen harde schijf te gebruiken van 1 TB of groter.'


Dus misschien maar beter niet die 1,5 TB schijf gebruiken.....?
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 00:02:04 door Mikkel »