Ondersteuning > Programmeren

Raspberry Pi Music Server (RPMS)

<< < (2/4) > >>

markba:
Verkeerde post....

MKe:

--- Citaat van: markba op 2022/01/04, 09:24:35 ---
--- Citaat van: peer op 2022/01/04, 09:07:26 ---Mooi project!!!!

--- Einde van citaat ---
Tnx. Wat weinig terugkoppeling vanuit dit forum, maar wie weet. Zou leuk zijn als meerderen RPMS gaan gebruiken en met feedback komen. Nu is het een beetje een 1mans-project. Ach ja, we ploeteren gewoon verder  ;)

--- Einde van citaat ---
het is idd een mooi project. Ik heb zelf geen Pi en mijn Qnap werkt voor mij als media server, dus ik heb het niet heel erg nodig op het moment. Maar ik lees dit met interesse.

markba:
Tnx. Voorlopig stop ik ff met ontwikkelen voor RPMS maar ga door voor een DAC gebaseerd op de Pi link. Nieuwe uitdaging....

Kees3:
Leuk project, ik gebruik op dit moment piCorePlayer. Wat is de reden dat je dit project bent gestart en niet voor 1 van de bestaande oplossingen bent gegaan?

markba:

--- Citaat van: Kees3 op 2022/02/18, 16:01:41 ---Wat is de reden dat je dit project bent gestart en niet voor 1 van de bestaande oplossingen bent gegaan?

--- Einde van citaat ---
Goede vraag. Als eerste, omdat het kan. Zo kun je precies wat je zou willen, ook echt bereiken. Ben in het dagelijks leven software-ontwikkelaar, dus programmeren zit wel in de vingers....

Wat mijn project apart maakt zijn een aantal dingen. Als eerste dat het voor een leek heel simpel moet zijn om een volledig systeem neer te zetten, in ongeveer 1 kwartier met alle toeters en bellen eraan, zonder ook maar iets te configureren, met een 3tal scripts. Heb wat met piCorePlayer gespeeld, en ja, je kunt hem inzetten als volledige streaming-server  (LMS) en bestands-server (Samba), maar dat is best een karwei waar je best wel wat technische know-how voor nodig hebt. Krijg dat zelf wel voor elkaar, maar mijn doelgroep, de zgn 'geïnteresseerde leek' zie ik dat nog niet zo snel doen.

In basis is RPMS een streaming-server (LMS) met geïntegreerd bestandsbeheer zoals andere oplossingen dat ook hebben. Maar daarnaast bouw ik een hele trits tooling in die ik nog nergens anders heb gezien (in ieder geval niet in de volledige combi). Zoals daar zijn.....  torrent-client (transmission), een transcoder (om bestanden automatisch van lossless naar lossy te transcoderen), geïntegreerde backup met mogelijkheid tot disaster recovery, tool om compressie te meten*, tool om fake-flacs te detecteren*, geïntegreerde synchronisatie (via syncthing)*, cloud-backup*, android-app* en push-notificaties naar Telegram* (* in ontwikkeling). Daarnaast beschikt RPMS over een zeer uitgebreide web-interface (filmpje daarvan staat hierboven) waarbij elk facet van RPMS bekeken en bediend kan worden, oa de backup.

Over piCorePlayer.... ja, die gebruik ik wel maar houd die separaat van RPMS, voor een dedicated player (obv een Pi). De filosofie is namelijk om voor de player de beste configuratie te kiezen, met de lichtste software zonder dat daar andere verstorende processen op draaien als LMS of Samba. De piDAC is een ander project van mij, in een poging een high-end DAC obv een Pi + piCorePlayer neer te zetten (ben al aardig onderweg daarmee).  piCorePlayer is fantastische software die doet wat het moet doen (en niet veel meer), het is zinloos om dat na te willen bouwen (doe ik ook niet).

Maar goed, het leukste is om zelf dingen te maken, te creëren. Software die anderen dan ook weer met plezier kunnen gebruiken. Precies de gedachte van open souce. Zou zeggen, probeer het eens.....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie