Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Thunderbird overzetten van Ubuntu 10.04 naar Windows XP  (gelezen 2802 keer)

Offline KeesS

  • Lid
U zult het wel de omgekeerde wereld vinden, maar ik wil toch écht mijn email overzetten naar Windows.
Voor het installeren en registreren van een, helaas onmisbaar, Windows-programma heb ik dáár een e-mailadres nodig.

Ik heb met succes Mozilla Thunderbird overgezet van mijn oude naar mijn nieuwe pc met beide Ubuntu 10.04.  
Dat ging heel makkelijk. Eerst verborgen mappen zichtbaar maken en daarna op de oude PC de map /home/ca/.thunderbird kopiëeren naar een USB-stick en dan vervolgens op de nieuwe PC de map /.thunderbird plakken in /home/ca.


Nu is mijn vraag:
Ik heb op de oude PC Ubuntu 10.04 in Dual-boot met Windows XP.
In die Windows staat een oude Outlook Express. Van de account weet ik het wachtwoord niet meer.
Kan ik nu op dezelfde manier Mozilla Thunderbird overzetten (kopiëeren) van Ubuntu; /ca/.thunderbird naar C:\windows\program files\mozilla thunderbird?

Of weet iemand een andere manier om mijn e-mail in windows weer bruikbaar/bereikbaar te maken?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/04, 00:22:08 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Bloom

  • Lid
Re: Thunderbird overzetten van Ubuntu 10.04 naar Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/28, 00:13:25 »
Je kunt het profiel van zowel Firefox als Thunderbird probleemloos van een computer naar een andere verplaatsen, of van een besturingssysteem naar een ander. Ook tussen Windows en Ubuntu of omgekeerd.
Bij Ubuntu staat het profiel in een verborgen directory onder je homedirectory. Voor Thunderbird is dat gewoon ~/.thunderbird en daarin vind je de profieldirectory en de profile.ini. Die moet je beide kopiëren. Standaard verwijst de profile.ini naar een relatief pad, dus dan hoef je er niets aan te wijzigen.
In Windows zoek je %APPDATA%\Mozilla\Thunderbird als ik me niet vergis. Het is in elk geval onder %APPDATA%. Kopieer daarin de profieldirectory en de profile.ini terwijl Thunderbird uiteraard uitgeschakeld is. Klaar!

Offline KeesS

  • Lid
Re: Thunderbird overzetten van Ubuntu 10.04 naar Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/28, 15:30:21 »
In Windows zoek je %APPDATA%\Mozilla\Thunderbird als ik me niet vergis. Het is in elk geval onder %APPDATA%. Kopieer daarin de profieldirectory en de profile.ini terwijl Thunderbird uiteraard uitgeschakeld is. Klaar! 

Ik kan in Windows XP nergens %APPDATA% vinden.
Wel vind ik in C:\windows\program files\mozilla thunderbird.

In de Windows-map \Mozilla Thunderbird  staan veel meer submappen dan in de Ubuntu-map /.thunderbird.
Ik weet niet in welke (sub)map ik de profieldirectory en profile.ini nu moet plakken.
Ik heb ze nu gewoon in de map C:\windows\program files\mozilla thunderbird geplakt naast al de aanwezige sub-mappen.
Maar dat werkt niet. Wat nu?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Dayenne

  • Lid
Re: Thunderbird overzetten van Ubuntu 10.04 naar Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/28, 15:39:44 »
Toevallig is het mij vandaag gelukt om Ubuntu TB naar XP TB over te zetten. Dit heb ik gedaan:
TB stond al op pc XP. In Ubuntu heb ik via Persoonlijk en Ctrl-H de map Thunderbird gevonden. Daar heb ik de xxxxx.default map (xxxx staat voor een aantal cijfers en letters) gekopieerd naar een USB stick. Binnen XP heb ik verborgen mappen weergegeven en via documentsandsettings-->dayenne-->app data-->thunderbird de xxxx.default map gevonden van de XP thunderbird. De xxxx.default van Ubuntu heb ik in de map van XP geplakt. Er staan nu 2 .default mappen in. Die van XP heb ik hernoemd door er OLD achter te zetten. Vervolgens heb ik de oorspronkelijke Ubuntu map de naam gegeven van de XP .default, dit keer zonder OLD. Vervolgens thunderbird opgestart et voila, daar waren alle mails!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Thunderbird overzetten van Ubuntu 10.04 naar Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/28, 16:49:21 »
Ik kan in Windows XP nergens %APPDATA% vinden.
Wel vind ik in C:\windows\program files\mozilla thunderbird.
Dat is de programmadirectory, die moet je niet hebben want daar staat het profiel niet in.
Open een browservenster in Windows (open Deze computer). Tik in het adresveld %APPDATA% in (dus mét de procenttekens). Je komt nu in de AppData directory van de ingelogde gebruiker terecht. Daarin vind je een directory Thunderbird of Mozilla. Dubbelklik daarop. Als het om Mozilla ging, zie je nu een directory Thunderbird om op de dubbelklikken. In de directory Thunderbird zie je nu een profieldirectory staan. Plak je profiel van Ubuntu hier nu in. Klaar!

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird overzetten van Ubuntu 10.04 naar Windows XP
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/29, 11:15:58 »
Het is belangrijk dat Thunderbird wel wordt geïnstalleerd en maar hierna nog niet wordt geconfigureerd. Pas nadat Thunderbird geïnstalleerd is, worden gebruikersmappen aangemaakt.

Om naar de gebruikersmap met de data voor applicaties te gaan, kan je volgens mij in alle Windows-versies het volgende doen:
Windows-toets+r - hiermee verschijnt "uitvoeren". Je typt de opdracht %APPDATA% en drukt hierna op enter.
Voor Thunderbird staat in Vista (en later) de gebruikersmap als submap van %APPDATA% hier:
Citaat
\Roaming\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default
In XP (en eerder) staat de profielmap als submap van %APPDATA% hier:
Citaat
\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default
De getoonde naam van de gebruikersmap kan per taal verschillen, maar met de opdracht "ga naar" %APPDATA%, kom je in elke taal naar de juiste map.

Als er door de installatie direct een *.default-map werd aangemaakt, kan dat gedaan worden wat Dayenne voorstelde. Hernoem de map *.default en maak er *.old van. Hierna de back-up van Thunderbird plakken inclusief het bestand profile.ini.
Als dat ini-bestand ook wordt geplaatst, start Thunderbird automatisch de configuratie van de mail-account die ook op de andere computer werd gebruikt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce