Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] 12.10 ziet SSD en HD niet  (gelezen 1122 keer)

Offline billphl

  • Lid
[Opgelost] 12.10 ziet SSD en HD niet
« Gepost op: 2012/11/02, 11:59:01 »
Hi, 12.10 geïnstalleerd op SSD. Start ook normaal op, maar hij/het herkent noch de SSD, noch de (ATA) HD.
Is er zoiets als Windows explorer voor Ubuntu waar ik de verschillende devices kan zien? In het startmenu verschijnt eigenlijk alleen de floppy  drive (jawel, ik heb er nog een ^-^)
« Laatst bewerkt op: 2012/11/07, 14:34:08 door Brumm3l »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/02, 12:30:56 »
Tik eens in de Dash in: nautilus
Overigens, over de bestanden- en mappenstructuur in Linux:
https://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem

Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/02, 12:46:27 »
In Nautilus kun je direct links al je harde schijven zien :)

Offline billphl

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/02, 12:48:17 »
dank voor de snelle reactie. Als ik nautilus intik, verschijnt de persoonlijke map met links onder 'apparaten' alleen de floppy drive en daaronder "Computer' met het rijtje 'peroonlijke..., bureaublad, etc
Overigens vind ik onder 'schijven' wel beide disks, floppy en dvd drive...

en ook dank voor de tweede reactie, maar helaas zie ik links dan alleen de floppy drive :-[

Offline billphl

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/02, 13:03:40 »
nog wat extra info:
onder 'schijven' staat voor de SSD sda1, linux (opstartbaar), Ext4 (versie 1.0), 'in gebruik': ja, gekoppeld aan Bestandssysteem Root.

bij de 'gewone' HD: sdb
inhoud: niet toegewezen ruimte (Master boot record)

ik heb geprobeerd deze laatste te formatteren, maar krijg dan een error

hopelijk helpt dit

Offline jan11000

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/02, 19:26:50 »
Met gparted of schijf beheer je schijven bekijken, daar kun je ook formateren.
Om te formateren eerst de partitie unmounten(loskoppelen).

Indien je nu nog een lege partitie gaat formateren en gebruiken, dan moet je deze in fstab zetten, zodat deze gemount wordt bij het opstarten.

Offline RikRik

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/03, 11:21:25 »
Hi, 12.10 geïnstalleerd op SSD. Start ook normaal op, maar hij/het herkent noch de SSD, noch de (ATA) HD.
Is er zoiets als Windows explorer voor Ubuntu waar ik de verschillende devices kan zien? In het startmenu verschijnt eigenlijk alleen de floppy  drive (jawel, ik heb er nog een ^-^)
Misschien heb je iets aan m'n ervaring:
Ik heb ook een dergelijk probleem gehad met Ubuntu 12.10. Na een verse installatie kon ik niet meer naar de partitie waar windows op staat , maar ook m'n externe harde schijf werd niet meer weergegeven in Nautilus.
Het probleem was opgelost als ik ging booten zonder externe schijf, alle partities waren weer zichtbaar en de later aangekoppelde externe schijf werd ook weer gezien. Ik starte dus standaard Ubuntu 12.10  zonder de aangesloten  externe schijf. 
Op een gegeven moment was ik vergeten de de externe schijf te ontkoppelen, Ubuntu 12.10 gestart met een aankoppelde externe schijf,  en wat schetst mijn verbazing: de problemen waren 'spontaan' opgelost.

Offline billphl

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/03, 17:35:26 »
een spontane oplossing zou geweldig zijn, maar zover is het nog niet. Wel heb ik dankzij jullie advies nu de ATA HD kunnen formatteren en die wordt nu ook netjes getoond in Nautilus. De SSD echter, waarvan Ubuntu dus wel correct opstart, zie ik daar niet. Misschien is dat normaal omdat daar de root 'huist'...
De SSD is 120 Gb groot en voor Ubuntu heb ik - dacht ik niet al die ruimte nodig. Moet ik nu die SSD partitioneren en een partitie voor mij als gebruiker mogelijk maken? Kan ik dat terwijl het systeem draait of moet ik dat doen vanaf de DVD waarop ik de iso heb gebrand?
alvast weer bedankt voor alle adviezen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/03, 18:02:20 »
Denk dat alles gewoon aanwezig is en dat eert eens beter moet gaan kijken en leren hoe alles ingedeeld is.
Kijk met gparted of schijf gereedschap wat voor partities je hebt.
In je home wordt standaard veel files opgeslagen, daar vind je denk ik ook de meeste ruimte van je ssd.
Standaard wordt /home en / samen op een partitie gezet, daar zou ruimte moeten zijn.
Zelf verander ik alles naar de gewone hd, dus opslaan van files, dus download software en firefox.

Offline billphl

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/07, 11:14:00 »
 :)
Met dank aan alle adviseurs en een boek dat ik over Ubuntu aanschafte: het werkte en ik ga er mee verder. Heb overigens wel opnieuw geïnstalleerd om de partities anders in te kunnen delen.
Dus wat mij betreft dit onderwerp gesloten (weet alleen niet of dit in het forum op een bepaalde manier moet gebeuren?)

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: 12.10 ziet SSD en HD niet
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/07, 14:35:29 »
Helaas nog steeds op deze manier: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

Dat is de manier. Gelukkig speurt een 'modje' zo af en toe ook nog wel eens door wat draadjes heen en zet deze dan al voor je op [Opgelost], als dat van toepassing is uiteraard. :)