Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: betere driver voor RTL8192CU chip. Is vervangen aan te raden?  (gelezen 852 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ik maak gebruik van de rtl8192cu driver voor draadloze verbinding via een usb dongle. Op https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/reserve-7 zie ik dat er een bug in de driver zit. Ik heb het gevoel dat mijn draadloze verbinding beter kan.
~$ lsusb
Bus 002 Device 003: ID 0b05:17ab ASUSTek Computer, Inc. USB-N13 802.11n Network Adapter (rev. B1) [Realtek RTL8192CU]

Hierboven worden Vendor en Product ID weergeven van mijn USB Dongle. Deze wijkt af van die van de site "easylinuxtipsproject".
Is het nodig om de driver te vervangen?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: betere driver voor RTL8192CU chip. Is vervangen aan te raden?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/01, 19:20:56 »
Ik maak gebruik van de rtl8192cu driver voor draadloze verbinding via een usb dongle. Op https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/reserve-7 zie ik dat er een bug in de driver zit.
Alleen in het handmatig te installeren stuurprogramma 8192cu voor de RTL8192CU zit er geen fout.... Helaas wel in het standaard-stuurprogramma rtl8192cu.
Voor zover ik weet, is de fout in de rtl8192cu nog steeds niet verholpen.

Hier staat trouwens de Nederlandstalige versie van de handleiding:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8#TOC-Realtek-RTL8188CUS-en-RTL8192CU-chipsets-0bda:8176-en-0bda:8178-

Citaat
~$ lsusb
Bus 002 Device 003: ID 0b05:17ab ASUSTek Computer, Inc. USB-N13 802.11n Network Adapter (rev. B1) [Realtek RTL8192CU]

Hierboven worden Vendor en Product ID weergeven van mijn USB Dongle. Deze wijkt af van die van de site "easylinuxtipsproject".
Is het nodig om de driver te vervangen?
Ja. Het gaat puur en alleen om de chipset, en niet om de naam van de verkoper.  :)
In dit geval is het verwarrend dat er een ander ID op zit. Maar in de ID staat gelukkig nog wel, om welke chipset het gaat.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/01, 19:30:19 door Pjotr »

Offline bart85

  • Lid
Re: betere driver voor RTL8192CU chip. Is vervangen aan te raden?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/01, 21:05:46 »
Er staat een fout in:
Deze regel moet vervangen worden:
sudo dkms install 8192cu/1.9

Door:
sudo dkms install 8192cu/1.10

Dat staat in de README van de nieuwe driver.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: betere driver voor RTL8192CU chip. Is vervangen aan te raden?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/02, 00:17:25 »
Er staat een fout in:
Deze regel moet vervangen worden:
sudo dkms install 8192cu/1.9

Door:
sudo dkms install 8192cu/1.10

Dat staat in de README van de nieuwe driver.
Bedankt voor deze melding! Ik heb het gelijk even verbeterd in zowel de Engelse als de Nederlandse handleiding.  :)

Werkt-ie nou beter, trouwens?

Offline bart85

  • Lid
Re: betere driver voor RTL8192CU chip. Is vervangen aan te raden?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/02, 13:16:22 »
Ik heb nu een verbinding van 16 Mbit. Voor de nieuwe driver schommelde de verbinding erg. Het lijkt nu stukken beter. Of de verbinding lange tijd goed blijft is nog afwachten. Het lukt zelfs om met goed beeld netflix te kijken.
Mijn dongle moet 300 Mbit aankunnen. Het glasvezel abonnement is maar 50 Mbit. Ik twijfel of mijn Sitecom router draadloos wel 50 Mbit aankan.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.