Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TAR.GZ  (gelezen 2292 keer)

TAR.GZ
« Gepost op: 2020/03/27, 08:05:26 »
Beste Ubuntero's,

Hoewel ik al een Ubuntu gebruiker ben sinds Dapper Drake en ik steunpunt ben en vele mensen enthousiast gebruiker heb gemaakt van Ubuntu blijft het installeren van niet deb pakketten mij grote ergernis geven. En dan met name tar bestanden tar.gz deb.tar.gz, tar bz2.... ik krijg er een punthoofd van. Ik zoek instructies... probeer ze uit en ben er zomaar weer een paar uur mee bezig en nooit lukt het me.
Sowieso jammer dat de gemeenschap er nooit in is geslaagd om tot 1 installatiebestandstype te komen. Dit zou toch de gebruiksvriendelijkheid goed doen. En ja ik weet dat ik alles via de ubuntu winkeltjes moet installeren... super handig, maar soms kan dat niet.
Maar zo wilde ik zien of Open Office een paar zaken beter doet dan Libre Office en of ik daar een aantal zaken wel kan doen die me in Libre niet lukken.
Mijn vraag is vervolgens, is er een grafische optie / tool / om dit soort bestanden door een ervaren gebruiker maar niet-nerd te installeren ??
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline ajjp

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/27, 08:47:06 »
Maar OpenOffice is toch gewoon als DEB te downloaden?

Offline rico70

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/27, 09:10:59 »

Re: TAR.GZ
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/27, 09:25:43 »
dat zou je denken en dan krijg een TAR.GZ
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline PKing

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/27, 09:35:58 »
Wanneer je dat bestand uitpakt zitten er wel allemaal losse DEB bestanden in, maar ook ik sluit me hierbij aan, ik heb wat dit betreft dezelfde mening al de OP.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: TAR.GZ
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/27, 09:40:26 »
haha ja een stuk of 30 en nog een aparte om alleen een menu te installeren wat vervolgens niet terug te vinden is.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Bloom

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/27, 09:42:31 »
Zodra het niet in de standaard repository's van Ubuntu zit is het vaak moeilijk om dit puur grafisch te doen. Bovendien is het voor iemand die uitleg moet geven VEEL makkelijker om terminalbevelen hier neer te zetten dan om screenshots te gebruiken.
Er bestaat een PPA voor Ubuntu om OpenOffice te installeren.
Voer gewoon deze instructies uit in een terminal en je krijgt OpenOffice en hij wordt ook nog automatisch bijgewerkt.
sudo add-apt-repository ppa:upubuntu-com/office
sudo apt update
sudo apt install openoffice
Deze is wel niet meer bijgewerkt sinds 2012, zie ik. Maar proberen kan altijd. Je weet hopelijk toch dat Apache regelmatig van de broncode van LibreOffice vertrekt om een nieuwe OpenOffice te maken? Het biedt dus absoluut geen enkel voordeel om OpenOffice te willen.

Re: TAR.GZ
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/27, 09:56:37 »
Geen pubkey... foutmelding

Ja ik weet dat Open Office uitgaat van de broncode van Libre. Maar misschien doen ze dan uiteindelijk dingen net anders. Heb ook al een vraag liggen bij https://ask.libreoffice.org/nl/questions/ask/
Maar of dat het probleem gaat oplossen dat ik met libre heb weet ik niet.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: TAR.GZ
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/27, 10:00:41 »
Overigens, als ik ergens een vertrouwde deb vandaan tover, dan is deze altijd grafisch te installeren met gdebi... nooit een probleem mee. Vorige week nog mijn firefox in ubuntu kunnen aansluiten op onze citrix server op het werk.
Dan nog blijft het jammer dat diverse installatiebestanden worden gebruikt. en met de tar bestanden.... daar heb ik al zoveel uren ingestoken... ik krijg er gelijk pukkels van als ik er een tegen kom. En rpm's brrrrr...
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline rico70

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/27, 10:47:58 »
Alle DEBs in 1 map plaatsen
Terminal vanuit die map openen
Volgende commando intikken
sudo apt install *.debDaarna de desktop integratie installeren

Offline jan11000

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/27, 12:29:35 »
Ook kijken of er een snaps van bestaan, dit is een file waar het gehele programma in staat, en direct te starten is, zonder installatie.

Nadeel van een gezipte, en die je via een script moet installeren, het verwijderen kan een probleem zijn, dus deze eigenlijk helemaal vermijden indien het mogelijk is.

Software center is het beste, hier vind je snaps of de oude installatie manier.
Andere resporitory toevoegen(is deze veilig?).
Deb zoeken, is deze veilig?
Snaps op het internet vinden.(veiligheid)
Er is ook nog een andere versie van snaps(ben de naam kwijt).

Snaps wordt normaal automatisch geupdate als de maker hiervan dit bijhoud, dus zoek betroubare snaps.

Re: TAR.GZ
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/27, 15:48:03 »
Dank! ik ga het straks even proberen!

www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/28, 10:40:00 »
Er is ook nog een andere versie van snaps(ben de naam kwijt).

Flatpak, AppImage?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: TAR.GZ
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/01, 12:23:05 »
Beste wensen voor iedereen!

3 kwart jaar later kom ik weer eens TAR-GZ tegen. Ik wilde namelijk de Libre Office 7.1 uittesten, waarin een door mij gemelde bug opgelost zou zijn waar ik veel last van heb.
Het begint met pukkels en 2 uur later komt het stoom alweer uit mijn oren. Alle instructies ten spijt lukt het mij als ervaren Ubuntu gebruiker niet om dit geïnstalleerd te krijgen. En kan de bug oplossing dus ook niet testen.
De wirwar van installatiebestanden DEBs, RPMs, TARs, TAR.GZs, TAR-BZ2s is driving me crazy op dit soort momenten. Tuurlijk, voor gewoon gebruik is het geen probleem, maar de teerballen kunnen me gestolen worden.  En blijkbaar is het nooit iemand gelukt om hiervoor een tool voor te bouwen zoals gdebi. Jammer.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline MKe

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/01, 13:05:47 »
Ik snap je probleem niet. In Ubuntu installeer je .deb bestanden en dat werkt prima met apt. Dat je na uitpakken van een tar.gz bestand een voor jou ongestructureerde benden bestanden krijgt ligt aan de ontwikkelaars van de applicatie, in dit geval van Libre Office. Die structuur is namelijk helemaal uniek voor elke ontwikkel methode. Nee, daar kun je geen standaarden voor maken in de communitie, daarvoor zijn juist .deb of .rpm, snap of AppImage formats bedacht. Als jij bleeding edge versies wilt installeren die nog niet in een installatie format zijn gegoten, dan moet je dat idd zelf doen.
Overigens kun je volgens mij alle tar.* varianten uitpakken met hetzelfde commando, dus die verschillende formats zouden je niet tot last moeten zijn, het commando met als voorbeeld een tar.xz bestand::
tar xvfa bestand.tar.xz
« Laatst bewerkt op: 2021/01/01, 13:07:32 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: TAR.GZ
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/01, 13:20:30 »
Tja, ik hoor wel vaker dat mensen dit probleem niet snappen. Dat wordt anders als basisgebruikers wat dieper willen gaan en denken: he dat softwarepakket is ook beschikbaar voor linux maar das een RPM of een TAR.GZ of een TAR of TAR.bz2.  Wat nu?? En ja dat kom ik vaak tegen bij mensen die ik ondersteun met Ubuntu. Niet doen? Tja, mensen experimenteren soms graag of zijn enthousiast over een bepaald softwarepakket.
Ik zegt toch ook dat bij standaard gebruik het prima werkt, ook grafisch zonder met commando's te moeten werken.  Ik gebruik ubuntu als sinds feisty fawn, dus de basis is voor mij geen issue. Deb files installeren gaat prima, ook grafisch.
Het gaat om die stap verder. En bij de libre 7.1 krijg ik na het uitpakken vervolgens 48 deb bestanden.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline MKe

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #16 Gepost op: 2021/01/01, 14:03:32 »
Tja, dat is toch echt de prijs die je betaald om bleeding edge software te willen hebben. Wat je wilt druist tegen de Debian/Ubuntu filesofie in met de 2 jarige release cycle. Je zult dus moeten wachten tot de nieuwe versie voor jouw distro ter beschikking is of totdat de makers een installatie bestand voor je hebben gemaakt.
Misschien zou je beter Arch of nog beter Manjaro kunnen aanraden. Dat zijn rolling release distro's die vaak wel de nieuwste versie aanbieden in hun repo's.  Manjaro is daarbij bijna net zo gebruiksvriendelijk als Ubuntu.

Voor experimenteren, ik heb ooit eens een draadje gemaakt over hoe je singularity kunt gebruiken als container om Arch linux en de nieuwste software daarin te draaien. Natuurlijk niet productie waardig, maar voor experimenteren erg geschikt. En je kunt gewoon Ubuntu blijven gebruiken voor de dagelijkse dingen.

Overigens voor dit specifieke probleem kun je de nieuwste LibreOffice prima via AppImages gebruiken: https://www.libreoffice.org/download/appimage/ Je zult de daily build willen gebruiken want versie 7.1 is blijkbaar nog geen officiele release.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/01, 14:14:36 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: TAR.GZ
« Reactie #17 Gepost op: 2021/01/01, 15:13:38 »
Dank voor je hulp! Ik heb kunnen testen dat de bug die ik gemeld had, inderdaad opgelost wordt in een komende versie.

Zelf werk ik normaliter ook altijd met stable releases. En mensen die ik ondersteun help ik met installatie en upgrades en probleemoplossing van stable releases. Ik heb wel andere distro's geprobeerd uiteraard, maar ik gebruik al jaren met veel genoegen Ubuntu Mate.
Mijn eigen behoefte aan experimenteren is beperkt. Ben meer een enthousiast gebruiker. Maar doe veel met Libre Office Calc. En omdat ik een bug had gemeld vroeg men daar of ik wilde testen. Dus doe ik dat braaf. En dan loop je  tegen teerballen op.
Ik heb nooit begrepen waarom die gemeenschap niet voor 1 type installatiebestand heeft kunnen kiezen. Diversiteit is fijn, maar iets van eenheid in diversiteit zou wel een plus zijn in dit geval en maakt het voor zowel ontwikkelaars als gebruikers ook eenvoudiger.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline MKe

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #18 Gepost op: 2021/01/01, 15:30:16 »
tar.gz is geen installatie format. Het is net zoiets als zip.  In die tar.gz krijg je de rauwe code. Het is nooit bedoeld voor gemakkelijk installeren, maar voor developers of de avonturier met voldoende kennis. De inhoud is zeer afhankelijk van de gebruikte programmeertaal en de programmeermethoden. Vaak moet je de omgeving zelf instellen, de juiste libraries maken e.d.

Een standaard formaat is heel lastig, elke distro heeft zijn eigen libraries en tools, en daar moet je dan allemaal compatible mee zijn. Vandaar initiatieven als AppImage, SNAP en FLATPAK. Deze maken een soort container met alle dependencies voor het specifieke programma. Zo kun je elk programma 'installeren' in zijn eigen bubbel met zijn eigen dependencies, vrijwel onafhankelijk van de onderliggende distro. AppImage en de anderen zijn dus precies wat jij hier vraagt, iig binnen de Linux wereld (vergeet niet dat Libre Office ook op Windows en Mac moet kunnen draaien). Maar ook hier zitten nog haken en ogen aan zoals je ergens anders in het forum kunt lezen. Veel Ubuntu gebruikers vinden het iets voor 'luie developers'. Maar hier geef jij haarfijn aan waarom deze installatie methoden toch iets meer zijn en wel degelijk bestaansrecht hebben.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/01, 15:33:38 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline rico70

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #19 Gepost op: 2021/01/01, 15:42:02 »
Alle deb bestanden in 1 folder plaatsen
Rechts klikken in die folder en de terminal openen
Alles in 1 keer installeren met
sudo dpkg -i *.deb
Edit : meer info over dpkg
https://www.tutorialspoint.com/mastering-package-management-system-with-dpkg

« Laatst bewerkt op: 2021/01/01, 15:46:14 door rico70 »

Re: TAR.GZ
« Reactie #20 Gepost op: 2021/01/01, 15:54:22 »
duidelijk.
Toch zie je vaak bij software die niet wordt aangeboden via de bekende distributie softwarebanken, maar die wel een linux versie hebben een tar bestand. Neem bijvoorbeeld de voorganger van Libre; Open Office. En daar kan dus een gewone gebruiker niks mee. Zip is simpel... rechtermuisknop / uitpakken.
Het zou gewoon voor alle doodgewone gebruikers zoveel simpeler zijn dat installatiebestanden 1 formaat hebben en eenvoudig grafisch kunnen worden geïnstalleerd.  En ik weet dat ik niet de enige ben die dat vindt.  En ik snap dat het ingewikkeld is. Nog meer bestandssystemen AppImage, SNAP en FLATPAK maakt het voor mijn nu ff simpeler dank zij je hulp,  maar voor de brede bühne mogelijk nog onoverzichtelijker. 

Dank Rico!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline MKe

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #21 Gepost op: 2021/01/01, 16:04:46 »
duidelijk.
Toch zie je vaak bij software die niet wordt aangeboden via de bekende distributie softwarebanken, maar die wel een linux versie hebben een tar bestand. Neem bijvoorbeeld de voorganger van Libre; Open Office. En daar kan dus een gewone gebruiker niks mee. Zip is simpel... rechtermuisknop / uitpakken.
Het zou gewoon voor alle doodgewone gebruikers zoveel simpeler zijn dat installatiebestanden 1 formaat hebben en eenvoudig grafisch kunnen worden geïnstalleerd.  En ik weet dat ik niet de enige ben die dat vindt.  En ik snap dat het ingewikkeld is. Nog meer bestandssystemen AppImage, SNAP en FLATPAK maakt het voor mijn nu ff simpeler dank zij je hulp,  maar voor de brede bühne mogelijk nog onoverzichtelijker. 

Dank Rico!
Ja, het zou fijn zijn als de community een van deze technieken zou kiezen. Nu kiezen verschillende distro's weer verschillende technieken en hebben we ook nog een grote weerstand binnen de gebruikers groep. Als dit geintegreerd wordt in het software centre heb je je probleem opgelost denk ik. Bij Ubuntu wordt dat met SNAP gedaan. In Manjaro kan ik zowel FlatPak als SNAP via het software centre installeren. Ikzelf als commandline gebruiker vind AppImage handig. Lekker overzichtelijk, 1 executable bestand en klaar ben je, niets installeren dus. Maar ik zou goed kunnen leven met elk van de drie technieken als standaard.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/01, 18:29:23 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: TAR.GZ
« Reactie #22 Gepost op: 2021/01/01, 17:26:07 »
fingers crossed! Wie weet komt het er een keer van. Dank voor je hulp en reacties.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Tom

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #23 Gepost op: 2021/01/01, 20:23:32 »
Ik gebruik alleen Synaptic voor progjes te installeren ,en als dat niet gaat dan kan dat progje de boom in zo simpel gaat dat .... bij mij althans .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

  • Lid
Re: TAR.GZ
« Reactie #24 Gepost op: 2021/01/02, 11:02:58 »
Ik gebruik alleen Synaptic voor progjes te installeren ,en als dat niet gaat dan kan dat progje de boom in zo simpel gaat dat .... bij mij althans .
tja, dat moet je helemaal zelf weten.  Ieder zijn eigen keuzes.