Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10  (gelezen 2317 keer)

Offline Faiz

  • Lid
Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Gepost op: 2009/11/18, 21:45:20 »
Hoi,
Even een vraagje. Op mijn oude 160GB harddisk heb ik Vista en Ubuntu draaien, waarbij ik een D: swap gedeelde partitie heb waar ik zowel vanuit Vista als vanuit Ubuntu bestanden op kan wegzetten en oppikken. Nu heb ik een nieuwe 500GB harddisk op de laptop en heb daar Windows 7 op geïnstalleerd en wil daar Ubuntu 9.10 naast hangen en ook weer gebruik maken van een D: swap gedeelde partitie waar ik bestanden op kan zetten die ik zowel in Windows als in Ubuntu kan gebruiken. Kan iemand mijn geheugen even refreshen hoe ik dat moet doen. Het is waarschijnlijk heel eenvoudig, maar ik zie het nog even niet.
Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2009/11/18, 22:29:10 door Faiz »
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Re: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/18, 21:48:18 »
Het is makkelijk, maak op de hardeschijf met gparted de partities voor win7 en ubuntu en maak ook een aparte partitie aan waar jij de bestanden op wilt zetten, denk er wel om dat je deze formatteerd in ntfs omdat zowel windows als linux erop moeten kunnen lezen en schrijven.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline Faiz

  • Lid
Re: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/18, 22:07:56 »
Bedankt voor de tip!
Het gekke is dat ik op mijn oude harddisk dit vanuit de unbuntu installatie heb gefixt, dus zonder externe tools. Volgens mij met handmatig de partities toewijzen. Maar op de een of andere manier lukt het me met 9.10 niet meer op deze wijze.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Re: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/18, 22:18:29 »
Even iets verduidelijken: een swappartitie is een partitie met het wisselbestand erop, bestanden uit het geheugen. Onder Windows is dit standaard geen partitie, maar een los bestand (namelijk pagefile.sys, te vinden op de systeemschijf (meestal C:)). Onder Linux wordt het tevens gebruikt als opslagruimte voor de slaapstand, wat Windows in een apart bestand zet (hyberfil.sys). Wat jij wilt is een gedeelde partitie, lees- en schrijfbaar vanuit zowel Windows als Linux.

Twee mogelijkheden:
Windows 7 heeft de gehele schijf (stap 1) of heeft al de goede grootte (stap 2).

Stap 1
Als Windows 7 de hele schijf heeft, dan kun je die vanuit Windows zelf verkleinen (het kan ook via de partitiebewerker van Ubuntu, maar die is bij mij altijd stukken langzamer). Ga daarvoor naar het Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de Windowspartitie en kies voor Volume verkleinen. Zorg ervoor dat de partitie in een keer de goede grootte heeft, zeker niet meer dan 40-45% van de schijf. Ga nu verder bij stap 2.

Stap 2
Start vanaf de Ubuntu-cd. Bij het installeren kies je voor handmatig partitioneren.
Vervolgens maak je de volgende partities aan (als hij vraagt: aan het begin of aan het eind kies je in alle gevallen voor aan het begin)

De swappartitie van Linux
Grootte = Grootte geheugen in MB (2 GB = 2048 MB etc.) plus 200 MB. Dus als je 2 GB geheugen hebt wordt je swappartitie 2248 MB.
Gebruiken als: swap
Type: logische partitie

De Linuxpartitie
Grootte = Wat er nog over is aan schijfruimte, min de ruimte die je wilt toewijzen aan de gedeelde partitie.
Gebruiken als: ext3
Type: logische partitie
Koppelpunt: /

De gedeelde partitie
Grootte = Wat er nog over is.
Gebruiken als: fat32
Type: logische partitie

Stap 3
Vervolg de installatie.

Noot: op deze manier wordt de gedeelde partitie niet automatisch aangekoppeld bij het starten van Linux. Dit gebeurt als je erop klikt. Wil je dat deze wel automatisch wordt aangekoppeld, verander je dat later in /etc/fstab. Zou je het tijdens de installatie doen dan blijft de partitie niet beschrijfbaar totdat je het verandert in /etc/fstab. Vandaar dat ik het zo doe, dan kun je in de tussentijd de partitie al gebruiken.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Faiz

  • Lid
Re: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/18, 22:27:50 »
Nou precies.. Die gedeelde partitie (welke ik onterecht als swap partitie heb benoemd), waarom als FAT en niet als NTFS? NTFS werkt toch een stuk lekkerder als je met grote bestanden gaat slingeren?
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Offline Faiz

  • Lid
Re: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/18, 22:33:19 »
Ik print het stappenplannetje even uit, Thanks Gymasiast!. Dan ga ik even knutselen van het weekend, met dien verstande dat ik de gedeelde partitie als ntfs zal neerzetten.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~

Re: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/20, 09:44:10 »
Wat jullie zeiden over NTFS is allemaal waar. Ik was er alleen niet zeker van of NTFS wel voldoende ondersteund werd door Linux. Van FAT32 wist ik het wel, vandaar mijn advies voor FAT32.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Faiz

  • Lid
Re: Swap partitie maken voor zowel W7 als 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/20, 10:33:03 »
Het shrinken van je harddisk (als je die helemaal hebt toegewezen aan Windows) in Windows 7 met schijfbeheer is beperkt tot ongeveer 50% van de totale capaciteit.
Op mijn 500 gig schijfje, effectief 476GB, kan ik dus zo ongeveer 230GB vrijmaken. Voorlopig is dat wel voldoende denk ik.
HP 6820S | 2,1Mhz | 3 GB | 500GB | Ubuntu 9.10 | Nokia E71 | Dlink DIR-635 | HP Ipaq 4150 | ~Mini Cooper 1.3i 40th Anniversary~