Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint installeren op mijn laptop  (gelezen 529 keer)

Linux Mint installeren op mijn laptop
« Gepost op: 2014/09/29, 19:59:22 »
Hallo allemaal,

ik heb een vraag. hoe moet ik Linux Mint installeren op mijn MSI  GE70-2PE laptop met een 128GB SSD schijf en een 1 TB schijf.  ik heb begrepen dat het het beste is om de root partitie op de SSD te zetten en de home map op die 1TB schijf. Maar hoe doe ik dat? Ik heb met de grootste pijn en moeite die EUFI weten uit te schakelen. en nu wil ik dus de schijf indelen. de schijf is helemaal leeg gemaakt met een live-cd van Gparted dus er staat nergens meer iets van Windows 8. wat is dat een lelijke windows geworden kan er mijn weg niet in vinden!

dus mijn vragen:

1) hoe kan ik die SSD het beste indelen? alles erop + boot partitie behalve home map ?
2) kan ik nog ergens tegen aan lopen met de installatie?

bedankt alvast!

Offline Michiel

  • Lid
Re: Linux Mint installeren op mijn laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/29, 20:05:15 »
Wil je speciale eigen indeling?
Anders gewoon alles automagisch laten installeren door install.
:)

(en jah, win8 .......)

Re: Linux Mint installeren op mijn laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/29, 20:13:17 »
Wil je speciale eigen indeling?
Anders gewoon alles automagisch laten installeren door install.


Nou ik had ergens gelezen dat het het beste is om de root ( / ) op de SSD te zetten vanwege de snellere opstarttijd. En de home gewoon op de ggewone schijf bij mij dus de 1TB schijf. 
maar als ik alles automatisch laat doen en ik selecteer de SSD schijf, hoe kan ik dan mijn home verplaatsen naar die 1TB schijf?

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux Mint installeren op mijn laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/29, 21:45:37 »
Je kunt volgens mij idd je bestanden beter op de gewone hardeschijf zetten, dus je home directory daarop. Ten eerste heb je dan alle ruimte om naar hartelust vol te zetten en verder is een SSD toch iets minder betrouwbaar dan een gewone schijf bij veel schrijven. In principe worden bestanden van het systeem een stuk minder vaak bewerkt dan de bestanden in je home, maar wel veel gelezen (snelheid nodig), dus is het volgens mij logisch om het systeem op de SSD te zetten en je home op de gewone schijf.

Normaal gesproken krijg je bij het installeren van Ubuntu (Mint zal niet anders zijn) een stap waarbij je de schijf indeling kunt instellen. Doe dit handmatig, je kunt dan de grootte van de verschillende partities instellen en ook het koppelpunt. je stelt dan "/" in voor je ssd en /home voor een partitie op je andere schijf en voila.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/29, 21:48:45 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Michiel

  • Lid
Re: Linux Mint installeren op mijn laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/29, 22:05:29 »
@MKe:
ik krijg juist te horen dat SSD schijven veeeeeeel betrouwbaarder zijn dan normale schijven.
Geen bewegende onderdelen als een vd redenen.

Heb jij andere info?
:)

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux Mint installeren op mijn laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/30, 09:10:39 »
yup, het gaat erom dat een SSD maar beperkt beschrijfbaar is:
Citaat
SSDs kunnen vrijwel oneindig worden gelezen, maar hebben een beperkt aantal wis- en schrijfbewerkingen. Als je je SSD dus hoofdzakelijk gebruikt om van te lezen, kan deze absurd lang meegaan. Maar als je heel intensief gegevens schrijft naar de SSD, kan deze ook zeer snel onbruikbaar worden. Belangrijk hierbij is hoe de SSD gebruikt wordt,
(http://cipher.tweakblogs.net/blog/9038/ssd-betrouwbaarheid.html

als je er wat op hebt staan en het erop laat staan dan is een SSD inderdaad betrouwbaarder dan een gewone schijf. Vanwege de mechaniek. Maar een plek waar je veel heen moet schrijven (zoals een home-directory) is dus minder geschikt op een SSD. Een SSD heeft ook vaak meer ruimte dan toegankelijk is. Deze extra ruimte wordt gebruikt als een soort 'reserve' voor de adressen die tijdens gebruik stuk gaan. Dit alles gezegd hebbende moet ik wel zeggen dat de techniek van SSD wel snelle vorderingen maakt en dit probleem langzaam minder belangrijk wordt. Maar met de huidige generaties moet je hier volgens mij nog steeds rekening mee houden.

Offline Michiel

  • Lid
Re: Linux Mint installeren op mijn laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/30, 19:47:26 »
ah, tnx :)