Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xorg.conf kwijt  (gelezen 994 keer)

Xorg.conf kwijt
« Gepost op: 2007/02/12, 19:38:34 »
Ik heb deze middag een update gedaan en bij het herstarten werd een fout op de harde schijf gedetecteerd.  De automatische fsck kon niet voltooid worden en ik moest 'm manueel doen.

Bij die fsck heb ik per ongeluk de ruimte, die ingenomen was door Xorg.conf gewist.  Er stond dat die plaats ... aantal Kb innam en dat dat 0 moest zijn, dus ik typte zonder verder nadenken Y(es).
Nu krijg ik Ubuntu niet meer opgestart vanop mijn harde schijf, doordat er problemen zijn met Xorg.conf.

Wat kan ik doen om de oude toestand terug te herstellen?  Ik heb geen zin om meteen Ubuntu opnieuw te installeren en daarbij mijn oude gegevens te verliezen.  Ik heb geen backup gemaakt (stom van me), dus als ik de oude toestand terug kan krijgen, wil ik het er toch op wagen.

Momenteel ben ik online via de live-cd van Edgy.  Ik hoop dat ik het via die weg kan opgelost krijgen?

Pensacola

  • Gast
Xorg.conf kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/12, 19:42:07 »
helpt inloggen zonder gui en dan sudo dpkg --reconfigure xserver-xorg niet?

Offline Ramana

  • Lid
Xorg.conf kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/12, 19:43:43 »
of xorg opnieuw configureren met dpkg-reconfigure xserver-xorg
of de file van de livecd gebruiken....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Xorg.conf kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/12, 19:44:33 »
Als eerste:
Kijken of je schijf nog in orde is. Zulke fouten horen natuurlijk niet te gebeuren.

Als je een nog ruimte vrij hebt op een andere computer in het netwerk, of je hebt een usb schijf oid, dan zou ik sowieso een backup maken.

Om een nieuw xorg.conf bestand aan te laten maken, moet je je computer normaal opstarten.
Dan krijg je een foutmelding dat X niet opgestart kan worden.

Dan ga je met ctrl-alt-F2 naar een andere terminal, waar je inlogt.
typ dan het volgende commando:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Dan moet je een aantal instellingen opgeven. De keuzes die standaard aangegeven worden zijn meestal goed.
Als je dat hebt doorlopen, kan je je computer opnieuw opstarten, en zou alles weer moeten werken.

Xorg.conf kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/12, 20:20:07 »
Bedankt.  Het heeft een paar pogingen gekost bij de reconfiguratie, maar ik heb terug beeld.  Ik heb wel de nv drivers geselecteerd in plaats van de nvidia-drivers, dus Beryl werkt voorlopig niet meer, maar ik veronderstel dat dit eenvoudig terug te installeren is door de nvidia-drivers terug te installeren?

Xorg.conf kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/12, 23:17:38 »
Beryl krijg ik niet opnieuw aan de praat.  Van zodra ik de nvidia-drivers download en installeer en ctrl-alt-backspace induw of de pc heropstart, heeft hij weer problemen om in de grafische modus te geraken en moet ik via dpkg-reconfigure xserver-xorg terug de nv-drivers installeren voor ik weer een aangenaam beeld heb.

Heeft iemand een idee hoe dit komt?  En hoe ik de foutmelding of het outputbestand kan weergeven die ik krijg als ik geen grafisch beeld heb?  Ik veronderstel dat als ik dat zou posten, dat het dan vlotter is om de fout te ontdekken.