Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simpel data branden op cd/dvd  (gelezen 5801 keer)

Offline Kingdom

  • Lid
Simpel data branden op cd/dvd
« Gepost op: 2009/04/10, 12:07:58 »
Hoi

Ik heb geprobeerd mapjes met inhoud op een dvd te zetten dit is echter wel gelukt, alleen de dvd start niet op in mijn computer en blijft als het ware hangen. Dus ik weet niet precies wat ik fout doe met het branden van die bestanden op dvd. Of ik heb simpel weg niet de juiste software. Weet iemand een simpel data brand programma (Kubuntu) waarmee ik gewoon simpel mapjes en andere bestanden kan branden als data en het gewoon kan afspelen op me computer.

Alvast bedankt :)
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/10, 12:19:45 »
Mijn favoriet: K3b (te vinden in synaptic).

Vergeet niet om deze codecs ook te installeren: Libk3b3-extracodecs
« Laatst bewerkt op: 2009/04/10, 12:24:24 door Lexaldo »

Offline Tom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/10, 12:22:57 »
Mijn favoriet: K3b (te vinden in synaptic).

Vergeet niet om deze codecs ook te installeren: Libk3b3-extracodecs

Een pracht brander één der beste . :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/10, 12:28:09 »
Met dat programma had ik ook gebrand  :rolleyes: maar de dvd start niet op. Zijn die codec's daarvoor nodig?
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/10, 12:44:04 »
Met dat programma had ik ook gebrand  :rolleyes: maar de dvd start niet op. Zijn die codec's daarvoor nodig?
Die codecs zijn om MP3's te kunnen branden.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/10, 12:49:49 »
Met dat programma had ik ook gebrand  :rolleyes: maar de dvd start niet op. Zijn die codec's daarvoor nodig?
Die codecs zijn om MP3's te kunnen branden.

Het is de bedoeling dat ik elk bestand gewoon vanaf dvd kan openen heb het niet specifiek' over één soort bestand.
Maar nogmaals de dvd start niet op. Hoe je het ook wilt branden hij doet dit altijd als iso er is geen andere keus.
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/10, 14:04:21 »
Wat bedoel je eigenlijk met "de dvd start niet op" ?

Kan K3b je dvd-brander niet vinden?
Probeer je een bootable DVD te branden en werkt ie vervolgens niet?

Ik gebruik K3b zelf niet, ondanks dat het het een pracht-programma is, blijf liever zoveel mogelijk bij Gnome-progs.
Zolang Brasero doet wat ik wil blijf ik daar. Tenzij ik op KDE overstap natuurlijk:-)

Maar goed, met Brasero werkt zoiets net zo goed. Kwestie van slepen. Als Brasero alleen de optie van een iso-bestand schrijven geeft dan is er of:
Geen schrijfbare disk in de brander.
Geen (herkende) brander.

Uit mijn hoofd doet K3b ook zoiets, alleen kun je in K3b wel je brander kiezen uit een lijstje.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/10, 16:23:30 »
Met opstarten bedoel ik dat hij de DVD niet leest en blijft hangen. Ik verwacht na het branden dat de bestanden die op de dvd staan gewoon weergegeven worden op de computer.
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/11, 12:03:38 »
 :rolleyes: Weet niemand dit?
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/11, 13:59:18 »
Bedoel je dat de dvd na het branden niet meer gemount wordt? K3b verteld je wel dat het succesvol is? Als de dvd wel gemount wordt is het een idee om de eigenschappen van de dvd te bekijken met k3b, wellicht worden we daar wijzer van.. Als ie niet gemount wordt dan is er wellicht toch iets misgegaan met het branden, ligt meestal aan de brander of aan de disk zelf.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/12, 12:56:55 »
Tja ik weet ook niet precies welke optie ik in k3b moet gebruiken, overal staat wel iso voor.
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/12, 17:31:23 »
wat probeer je te branden?
een iso? start dan brasero op [toepassingen>audio/video>brasero]

kies voor burn image en blader naar het bewuste iso bestand dat je op je pc hebt staan.
selecteer indien nog niet juist je cd/dvd drive en kies de laagst mogelijke snelheid.

na het branden zal je je pc kunnen opstarten met de cd/dvd [wel je opstartvolgorde in het bios juist zetten].

is dit niet wat je wilt vertel dan even duidelijk wat je wilt en waar het misgaat.


Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/13, 01:23:59 »
Hoi

Ik heb geprobeerd mapjes met inhoud op een dvd te zetten dit is echter wel gelukt, alleen de dvd start niet op in mijn computer en blijft als het ware hangen. Dus ik weet niet precies wat ik fout doe met het branden van die bestanden op dvd. Of ik heb simpel weg niet de juiste software. Weet iemand een simpel data brand programma (Kubuntu) waarmee ik gewoon simpel mapjes en andere bestanden kan branden als data en het gewoon kan afspelen op me computer.

Alvast bedankt :)

Over wat voor soort mapjes heb je het en wat is de inhoud van de mapjes? Als je hier wat duidelijker in bent kan er misschien wat gerichter gezocht worden naar een oplossing.


Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/13, 01:38:44 »
Citaat
Maar nogmaals de dvd start niet op. Hoe je het ook wilt branden hij doet dit altijd als iso er is geen andere keus.

Hij vermeld dat het altijd als een ISO gebrand word, en dus kan hij achteraf de cd niet lezen zoals hij wil.
Hij wil een data cd hebben. !!

Wanneer ik K3B opstart zie ik aan de onderkant de mogelijkheden die ik kan doen.
Bijv. een data cd branden.
Klik daar eens op.

Klik nu aan de linker-bovenkant op de map met bestanden die je wilt branden.
Die verschijnen nu in het rechtervenster.
Nu moet je de bestanden naar beneden slepen die je wilt branden.

Vervolgens klik je op burn.
Het klopt dat hij een soort ISO ter voorbereiding op de HD zet en daarna alles uitgepakt op cd zet.

En normaal gesproken zal hij nu geen ISO op de cd branden....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jan11000

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/13, 08:16:41 »
Data cd/dvd branden=gewoon files op cd/dvd zetten die niet automatisch opstarten.
iso branden=een copie van cd/dvd(of programma) op cd/dvd branden.(automatisch opstarten kan hier in zitten of ook niet).
image= gelijk aan iso.
video projekt= is een video dvd branden met de mappen audio en video.


Dit is branden.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/13, 13:37:50 »
Gewoon data bestanden op een dvd zetten. Ik wil gewoon wat ruimte maken op mijn hardeschijf dus moet ik sommige mappen op een dvd zetten.
mappen met video bestanden en text bestanden en alle andere overige bestanden. Sorry maar ik was toch echt duidelijk in mijn vraag ik wil geen iso bestand er van maken ik weet verders wel hoe dat werkt en wat dat inhoud. Maar ik vind geen optie om gewoon puur bestanden op een dvd te zetten en het gaat erom wanneer ik de dvd nodig heb ik hem gewoon in me dvd speler (van de PC) kan stoppen, en gebruiken maar.
 
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/13, 16:57:53 »
Heb je de instructies van Gandyman al gevolgd? (je zal alleen voor data-dvd moeten kiezen ipv data-cd)
Dat zou nl moeten werken.

Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/13, 17:07:14 »
Mensen, ik vind dat jullie TS niet echt goed helpen. Ten eerste geven jullia advies om k3b te installeren, terwijl dat al zo is. Vervolgens wordt het advies gegeven om Brasero te starten, maar TS gebruikt Kubuntu en zal "Toepassingen -> Brasero" nooit vinden.

Wat bedoel je precies met "hangen"? De cd verschijnt niet in Dolphin of in "Recent aangesloten apparaten", het icoon op je paneel?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/13, 17:39:58 »
Als je k3b opstart, is het mogelijk dat je niet alle mogelijke brand mogelijkheden ziet, deze bevind zich boven in het pulldown menu(projekt), op de voorgrond zie sommige, maar niet alle.

Indien je gebrand hebt en dvd is nog niet leesbaar probeer eens een ander merk dvd.(slechte dvd's of dvd's die niet passen bij je brander).

Probeer eens om de dvd in een andere pc te lezen, misschien heb je een oude brander.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/13, 17:45:47 door jan11000 »

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/13, 17:46:59 »

De cd verschijnt niet in Dolphin of in "Recent aangesloten apparaten", het icoon op je paneel?

Dat bedoel ik ja   :)
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/21, 12:25:57 »
Ik denk dat ik deze vraag maar op een ander forum stel. ik vindt dat ik hier enorm slechte informatie krijg en wordt nergens mee geholpen.



Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline track

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/21, 13:02:29 »
Hoi Kingdom.

Gewoon data bestanden op een dvd zetten. Ik wil gewoon wat ruimte maken op mijn hardeschijf dus moet ik sommige mappen op een dvd zetten.
mappen met video bestanden en text bestanden en alle andere overige bestanden. Sorry maar ik was toch echt duidelijk in mijn vraag ik wil geen iso bestand er van maken ik weet verders wel hoe dat werkt en wat dat inhoud. Maar ik vind geen optie om gewoon puur bestanden op een dvd te zetten en het gaat erom wanneer ik de dvd nodig heb ik hem gewoon in me dvd speler (van de PC) kan stoppen, en gebruiken maar.
Heb je überhaupt begrepen hoe een CD / DVD werkt ?
Je kunt (zuiver technisch) maar de gehele schijf of minstens een track per keer schrijven.
Anders kan het gewoon niet. Dit geldt ook voor het wissen van een CD-RW   (->  http://en.wikipedia.org/wiki/CD-RW )
En de .iso bevat maar het pakket dat je straks gaat branden.

Vriendelijke groet,

track

Offline lizardman

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/21, 14:21:53 »
Ik denk dat ik deze vraag maar op een ander forum stel. ik vindt dat ik hier enorm slechte informatie krijg en wordt nergens mee geholpen.





Zoals Gandyman het zegt zo moet het lukken.
Of het kan zijn dat de dvd die je gebruikt niet helemaal compatible is met je dvd-brander, dat wil wel eens voorkomen.

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/23, 12:53:37 »
Alles wat ik brand op dvd wordt later niet gelezen dus als ik de dvd waarop bepaalde dingen gebrand zijn niet gelezen wordt vraag ik me zelf af waardoor dit komt en ik ben geen newbie in de computer wereld maar vraag in mijn ogen een eenvoudige vraag. Dus mijn vraag is nogmaals ik wil gewoon films en foto's branden op DVD en ik gooi die dvd in een hoesje en als ik het nodig mocht hebben dat ik het gewoon gebruiken kan :) maar het probleem is dat alles wat ik brandt en het wil gebruiken mijn pc blijft hangen of het gewoon niet leest.
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Offline track

  • Lid
Re: Simpel data branden op cd/dvd
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/23, 13:02:44 »
Gebruik je soms DVD±RW dan ?

Volgens de helpdesk van de Duitse c't zijn er tal van klachten in dit verband omdat meestal de branders gewoon
niet goed ingesteld zijn voor dit soort materiaal.  (in hun firmware !)

Het probleem ligt dus blijkbaar op natuurkundig- technisch gebied.

Vriendelijke groet,

track