Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost, voor zover mogelijk] Harde schijf heeft één slechte sector  (gelezen 4624 keer)

Offline Els

  • Lid
De SMART-test geeft aan dat m'n harde schijf één slechte sector heeft:



Als ik kijk naar aantallen in andere berichten over dit onderwerp valt dat nogal mee, en de totaalbeoordeling is goed (als ik het goed begrijp)? Maar ik heb de laatste tijd ook af en toe dat ineens mijn scherm volstaat met abracadabra:



en dan kan ik helemaal niets meer behalve uitzetten en opnieuw beginnen. Hebben die twee dingen met elkaar te maken? En wat kan/moet ik er dan aan doen?
Ik heb al een backup gemaakt, en ik wilde toch alles opnieuw installeren (Linux Mint met de nieuwe Ubuntu ernaast), als ik actie moet ondernemen moet ik dat dan daarvóór of daarna doen?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/07, 00:42:12 door Els »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijf onmiddellijk vervangen is het allerbeste wat je kunt doen. Voorbode van totale onbruikbaarheid.

Offline Els

  • Lid
Hè bah. Dat ding is pas twee en een half jaar oud... Nou, dan ga ik maar eens op zoek :(

Toch bedankt :)

Offline DeBaas

  • Lid
De meeste HDD geven 3 of 5 jaar garantie.
Als de schijf in een fabrieksapparaat zit, als voorbeeld SAMSUNG geeft 3 jaar garantie maar Sony geeft op zijn SAMSUNG/SO er maar twee, dan heb je pech.
Echter de technische levensduur is 5 jaar dus als je zin en tijd hebt om je leverancier te overtuigen dient deze voor gebruikte tijd / technische levensduur maal huidige nieuwprijs je een nieuwe disk te leveren.
Zeg 2 en een half jaar gebruik is 30 maanden / 5 jaar is 60 maanden, huidige nieuwprijs prijs HDD 70 EUR ?
30 / 60 x 70 = 35 EUR te berekenen.
Alleen het grootste deel van de handel zal proberen hier onderuit te komen.

http://www.ictwaarborg.nl/levensduur/

Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Els

  • Lid
Bedankt voor de tip, Ed. Lijkt me wel de moeite van het proberen waard.

Voorlopig ga ik maar even elke dag backuppen denk ik ;)

Offline jan11000

  • Lid
Test programma van fabrikant laten lopen over de schijf.
Dan krijg je melding of iets gevonden is.

Anders zou ik een low level format doen.
Meestal staat dit in de test software van de harde schijf fabrikant.
Normaal is hierna de defecte sector verdwenen(weg gestopt).
Smart checken, en problemen opschrijven om later te vergelijken.
Dan zou ik nog de hd meerdere malen overschrijven en dan weer smart checken, om zo te zien of het zo blijft.
Nu zou je dus ook geen vastlopers meer moeten hebben door de hd, tenminste de eerste tijd.

Meerder keren op de hd schrijven kun je dmv dit doen:
Je hd wordt dus leeg gemaakt hierdoor, maak dus eerst een backup van belangrijke bestanden.

Boot van een ubuntu livecd,
Start een terminal,
Kijk met gparted of disc utility welke nummer je schijf heeft sda, sdb etc
Start dan "sudo badblocks -n -v -s /dev/sdx" in de terminal (sdx, hier je hd neerzetten)
(indien je de verkeerde hd pakt dan is alle data vernietigd)
(sudo badblocks -n -v -s /dev/sdx maakt dus je hd leeg)
Bij een grote schijf gaat dit lang duren, maar je hebt je hd wel goed gechecked, en je kunt hierna smart nog checken.

Zelf heb ik dit gebruikt met een schijf met 1200 sectoren beschadigd.
1200 sectoren geeft hij niet meer aan, en na 3 maanden de schijf hebben testen met bovenstaande programma, 0 fouten op de schijf en hij lijkt gewoon te werken, maar bij 1200 sectoren is hij natuurlijk niet meer te vertrouwen.
Met 1 fout is niet zo een probleem, alleen de schijf in de gaten houden.

Offline Els

  • Lid
Bedankt, Jan11000. Ik ben nu SeaTools van Seagate aan het draaien, zal de uitkomst wel posten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tja, het is maar wat je 't belangrijkste vindt.... Ik zou nooit risico's willen lopen met mijn belangrijke bestanden. Een stervende harde schijf, en dat is het in dit geval, donder ik dus gewoon direct weg.  8-)

Offline Els

  • Lid
Pjotr, ik snap je wel, en ben het ook met je eens, maar een nieuwe harde schijf heb ik niet 123 en ik heb ook al voor een goede backup gezorgd. Dus wil ik best proberen of ik het nog even kan rekken. Maar je advies neem ik ter harte, hoor.

Offline Els

  • Lid
Hoe kan dat nu? De tool van Seagate ziet helemaal geen slechte sectoren...

Offline jan11000

  • Lid
Op moderne schijven mogen defecte sectoren voorkomen, deze worden uitgewisseld met reserve sectoren.
Dus 1 sector fout is niet erg.
Maar wel regelmatig controleren of dit niet oploopt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Je zou nog wat aanvullende tests kunnen doen vanuit Ubuntu.
Installeer via de terminal het pakket smartmontools:
sudo apt-get --no-install-recommends install smartmontools(Doe het op deze manier, anders krijg je er gratis en voor niks een hele mailserver bij en dat is waarschijnlijk niet wat je wil)

Voer vervolgens dit commando uit en plaats het resultaat hier:
sudo smartctl -a /dev/sda
(Vervang /dev/sda door de goede aanduiding als het om een andere schijf gaat)

Zo krijg je een berg meer informatie die het schijfhulpprogramma niet geeft.

Offline Els

  • Lid
Sorry, even vanuit Mint want ik had alles er gisteren al afgegooid en was nog niet aan Ubuntu toegekomen...

Citaat
Voer vervolgens dit commando uit en plaats het resultaat hier:

Een heel verhaal, maar zegt het ook iets? Mij niet zo veel...

els@ahtec-mint ~ $ sudo smartctl -a /dev/sda
smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [i686-linux-3.0.0-12-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-11 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Seagate Momentus 7200.3
Device Model:     ST9320421ASG
Serial Number:    5TJ0S8GK
LU WWN Device Id: 5 000c50 016663b38
Firmware Version: SD14
User Capacity:    320,072,933,376 bytes [320 GB]
Sector Size:      512 bytes logical/physical
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   8
ATA Standard is:  ATA-8-ACS revision 4
Local Time is:    Sun May  6 19:35:59 2012 CEST
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x82) Offline data collection activity
was completed without error.
Auto Offline Data Collection: Enabled.
Self-test execution status:      (  19) The self-test routine was aborted by
the host.
Total time to complete Offline
data collection: (    0) seconds.
Offline data collection
capabilities: (0x7b) SMART execute Offline immediate.
Auto Offline data collection on/off support.
Suspend Offline collection upon new
command.
Offline surface scan supported.
Self-test supported.
Conveyance Self-test supported.
Selective Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003) Saves SMART data before entering
power-saving mode.
Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01) Error logging supported.
General Purpose Logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time: (   1) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time: (  92) minutes.
Conveyance self-test routine
recommended polling time: (   2) minutes.
SCT capabilities:        (0x103b) SCT Status supported.
SCT Error Recovery Control supported.
SCT Feature Control supported.
SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   119   099   006    Pre-fail  Always       -       233028855
  3 Spin_Up_Time            0x0003   097   097   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   098   098   020    Old_age   Always       -       2172
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail  Always       -       1
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   077   060   030    Pre-fail  Always       -       51396882
  9 Power_On_Hours          0x0032   095   095   000    Old_age   Always       -       5221
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   098   098   020    Old_age   Always       -       2172
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   099    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   096   000    Old_age   Always       -       8590134174
189 High_Fly_Writes         0x003a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   053   051   045    Old_age   Always       -       47 (Min/Max 21/47)
191 G-Sense_Error_Rate      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       26
193 Load_Cycle_Count        0x0032   078   078   000    Old_age   Always       -       45549
194 Temperature_Celsius     0x0022   047   049   000    Old_age   Always       -       47 (0 13 0 0)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   047   045   000    Old_age   Always       -       233028855
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
254 Free_Fall_Sensor        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       7

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Extended offline    Aborted by host               30%      5221         -
# 2  Short offline       Completed without error       00%      5220         -
# 3  Extended offline    Aborted by host               90%      5220         -
# 4  Short offline       Completed without error       00%      5218         -

SMART Selective self-test log data structure revision number 1
 SPAN  MIN_LBA  MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
    1        0        0  Not_testing
    2        0        0  Not_testing
    3        0        0  Not_testing
    4        0        0  Not_testing
    5        0        0  Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
  After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

els@ahtec-mint ~ $

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Je kan even bijlezen op Wikipedia: Nederlands, Engels, stuk uitgebreider

Volgens de specificaties van de fabrikant valt het allemaal nog wel binnen de grenzen, maar volgens mijn ervaringen en die van anderen hier zou ik het wel in de gaten blijven houden. Zodra een schijf eenmaal fouten gaat geven komen er meestal snel meer bij.

Je kan via het schijfhulpprogramma ook wat zelftests uit laten voeren. Dan zou ik voor de uitgebreide test gaan die ongeveer anderhalf uur kan duren volgens de gegevens. In die tijd kan je wel je computer gewoon gebruiken, maar alles zal wat langzamer gaan. Als je hem die test helemaal af laat maken geeft dat mogelijk nog iets betrouwbaardere gegevens. Want zo te zien heb je wel een aantal keer een test gestart, maar is die tussentijds onderbroken.

Offline Els

  • Lid
Je kan even bijlezen op Wikipedia: Nederlands, Engels, stuk uitgebreider

Dank voor de link, zal ik doen!

Citaat
Want zo te zien heb je wel een aantal keer een test gestart, maar is die tussentijds onderbroken.

Klopt ;) 1x per ongeluk, en de tweede keer twijfelde ik of er wel iets gebeurde, ik zag de voortgangsbalk helemaal niets doen. Maar als het anderhalf uur duurt is dat wel te verklaren ;) Ik zal hem deze keer afmaken.

Bedankt voor alle info (iedereen trouwens)! Een laatste vraag: dit (zie schermafdruk) is me echt een raadsel. Klopt het niet, of begrijp ik het niet?

Offline Els

  • Lid
Een laatste vraag:

Hoeft niet meer :) Ik ben even (nou ja, even...) in de links van Johan gedoken (nogmaals dank, ik weet nu waar ik op moet letten!) en heb via het Seagate-forum het antwoord gevonden: http://www.users.on.net/~fzabkar/HDD/Seagate_SER_RRER_HEC.html.

Offline jan11000

  • Lid
Re: [opgelost, voor zover mogelijk] Harde schijf heeft één slechte sector
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/07, 05:48:43 »
Op de foto is alles goed.
Ja bij seagate is dit normaal, andere firma's laten dit niet zien terwijl het wel gebeurd.
Dus geen probleem.
Op http://gathering.tweakers.net/ werd dit uitgelegd, kan alleen de link niet vinden.