Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.10 op RAID5  (gelezen 1068 keer)

darkprince

  • Gast
Ubuntu 6.10 op RAID5
« Gepost op: 2007/01/14, 21:10:23 »
Ik heb een RAID5 Aray gemaakt in de bios van 3 schijven van 320gig.

Nu tijdens de installatie ziet hij enkel 3 SCSI schijven welke de SATA schijven voorstellen, deze ziet hij los en niet als 1 schijf.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de installatie plaats vindt op deze RIAD5? En niet op 1 losse schijf?

wr19026

  • Gast
Ubuntu 6.10 op RAID5
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/14, 22:12:29 »
De alternate CD gebruiken en bij de installatie eerst de drie schijven aanmaken, en deze dan bij de schijfindeling in RAID5 zetten.

RAID in BIOS en sommige controllers (bijv. de Dell SAS controller) worden (nog) niet goed ondersteund in Ubuntu dus aangezien het niet werkt, de RAID config in de BIOS weggooien en met de drie schijven aan de slag voor softwarematige RAID gedurende de installatie..

Gebruik trouwens de alternate CD om je installatie te doen, met de server CD is het niet mogelijk om /boot in RAID te zetten.

Succes!

darkprince

  • Gast
Ubuntu 6.10 op RAID5
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/14, 22:42:58 »
Dus met de server versie geen RAID5, wat jammer nou... misschien is een andere distro dan wel de oplossing. In ieder geval bedankt voor je helder antwoord!

darkprince

  • Gast
Ubuntu 6.10 op RAID5
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/15, 14:23:16 »
Overigens kan ik hieraan toevoegen dat bij de installatie van elke willekeurige linux ik niet verder kom dan het bootscherm van de setup, als ik dan kies voor grafische installatie dan komt er linksbovenin een knipperend wit streepje te staan... als ik in de bios de RAID uitzet en in de controller de RAID5 eruit mik dan doet hij het wel.... iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.10 op RAID5
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/15, 15:12:36 »
Er zijn verschillende sites die een goede uitleg geven over hoe een raid ubuntu installatie uit te voeren.
dit is er een van:
http://users.piuha.net/martti/comp/ubuntu/raid.html
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Phaldmmor

  • Gast
Ubuntu 6.10 op RAID5
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/15, 16:23:48 »
Raid systemen voor thuis zijn 9 van de 10x softwarematig. Indien je een softwarematige raid gebruikt kan je het beste de standaard meegeleverde softwarematige raid van linux gebruiken. Indien je een hardwarematige raid hebt dan moet je volgens mij kijken of je drivers voor je raid-kaart beschikbaar zijn voor linux. Dan dien je deze eerst te laden en daarna ziet linux dan hopelijk wel je raid configuratie. Als je niet weet of je software of hardware matige raid hebt ga er dan maar vanuit dat je softwarematige raid hebt. Hardwarematige raid betaal je namelijk flink extra voor. Raid op je moederbord is altijd softwarematig volgens mij, dus als je harddisk op je moederbord hebt aangesloten dan zal het zeker softwarematige raid zijn.

Softwarematige raid kan je alleen configureren met de alternate cd van ubuntu.

wr19026

  • Gast
Ubuntu 6.10 op RAID5
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/15, 21:37:34 »
Citaat van: Phaldmmor
Softwarematige raid kan je alleen configureren met de alternate cd van ubuntu.
Klopt niet helemaal, je kan met de server cd ook softwarematige RAID configureren maar (en dat is m.i. de grote tekortkoming) /boot kan je niet meenemen in een RAID-1 configuratie.

Met de alternate CD kan dat wel, maar dan kan je weer geen gebruik maken van de server specifieke kernel. Misschien dat eea met elkaar te maken heeft?