Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Tomboy meenemen en openen  (gelezen 2744 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #25 Gepost op: 2014/01/18, 14:47:28 »
Als je ondertussen al veel nieuwe notities hebt, zitten die nu inderdaad alleen in tomboy_org. Laten we weer eens met de commandolijn een veilig experiment doen (dus omkeerbaar) om de data van tomboy_org te combineren met die in tomboy. Met een beetje geluk zorgt dat ervoor dat alle nota's die je vroeger en nu gemaakt hebt, dan in tomboy tevoorschijn komen.

Ik leg eerst eens uit wat ik ga doen: 1) je goede folder hernoemen naar tomboy_nieuw 2) tomboy_org overkopiëren naar een nieuwe folder tomboy 3) ook tomboy_nieuw overkopiëren. Daarna kijk je welke nota's je in tomboy terugvindt. Als je zowel de oude als de niewere terugvindt, dan zijn we er. Lukt het niet, dan moeten we de tomboy folder wissen, en tomboy_nieuw hernoemen naar tomboy om de toestand terug te draaien naar wat hij nu is.

Tomboy volledig afsluiten, dan volgende commando's uitvoeren. Misschien na het uitvoeren van de commando's veiligheidshalve eens uitloggen en weer inloggen vooraleer je tomboy terug opstart.

mv ~/.local/share/tomboy ~/.local/share/tomboy_nieuw
cp -r  ~/.local/share/tomboy_org ~/.local/share/tomboy
cp -r ~/.local/share/tomboy_nieuw ~/.local/share/tomboy

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #26 Gepost op: 2014/01/18, 17:25:58 »
@vanadium,
Vóór ik aan Uw experiment ga beginnen wil ik U  eerst wat meer info geven.
Als ik het programma "Tomboys" open blijkt dat er 89 notities zijn.
Deze 89 notities kan ik lezen, openen en bewerken.

Als ik via Nautilus in de bestanden naar Tomboys zoek vind ik:
/home/ca/.local/share/tomboy                   =   133 items
/home/ca/.local/share/tomboy/Backup   =     28 items
samen:                                                               =   161 items

/home/ca/.local/share/tomboy_org                   =   153 items
/home/ca/.local/share/tomboy_org/tomboy   =   129 items
/home/ca/.local/share/tomboy_org/Backup   =        6 items
samen:                                                                        =   188 items

Deze, met Nautilus gevonden items, kan ik niet openen of lezen.
Ik weet dus niet wat de inhoud er van is; en of ze met het programma Tomboys geopend worden

Het is me niet duidelijk wat er met Uw experiment van over-kopiëren gaat gebeuren.
Als daarmee alle items (notities) bij elkaar gezet worden krijg ik mogelijk een hoop dubbele.
Het aantal notities wat het programma Tomboys dan (mogelijk?) opent is niet te overzien
De 'dubbele' zal ik dan in het programma één voor één moeten verwijderen.  >:(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #27 Gepost op: 2014/01/19, 11:38:01 »
Ik verwacht dat dezelfde nota's een zelfde bestandsnaam zullen hebben. In de samengevoegde folder zullen dan nota's maar één keer voorkomen, aangezien bestanden met dezelfde naam overschreven worden.

Is het resultaat niet naar wens, dan kan je naar de huidige situatie terugkeren: wat ik aangaf tot nu toe, is steeds omkeerbaar.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #28 Gepost op: 2014/01/19, 15:04:39 »
Ik verwacht dat dezelfde nota's een zelfde bestandsnaam zullen hebben. In de samengevoegde folder zullen dan nota's maar één keer voorkomen, aangezien bestanden met dezelfde naam overschreven worden.

Is het resultaat niet naar wens, dan kan je naar de huidige situatie terugkeren: wat ik aangaf tot nu toe, is steeds omkeerbaar.
@vanadium
ik heb zorgvuldig met 'kopiëren en plakken'  Uw opdrachten regel na regel  in de terminal uitgevoerd.
Daarna de computer opnieuw opgestart

Het resultaat is niet erg bevredigend, liever gezegd, schrikwekkend :-[
Als ik het programma Tomboy open verschijnen nu nog maar 14 leesbare en bruikbare notities.

Als ik met Nautilus de mappen en bestanden bekijk vind ik:
***[1]*** (Tomboy)
/home/ca/.local/share/tomboy/Backup                   =        6 items map
/home/ca/.local/share/tomboy/tomboy                  =   101 items map
/home/ca/.local/share/tomboy/tomboy-nieuw     =   105 items

***[2]*** (Tomboy-nieuw)
/home/ca/.local/share/tomboy-nieuw/Backup      =       28 items map
/home/ca/.local/share/tomboy-nieuw                      =     133 items

***[3]*** (Tomboy-org)
/home/ca/.local/share/tomboy-org/Backup           =         6 items map
/home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy          =     101 items map
/home/ca/.local/share/tomboy-org                           =       16 items

***ik vermoed nu dat de bestanden of notitites in ***[1]***(Tomboy)    en   ***[3]***(Tomboy-org)  dezelfde zijn.
Hoe kan ik dat controleren ?   en/of   welke van die ***[ ]*** kan ik het beste verwijderen ?

Wat moet ik doen om dit terug te draaien naar de situatie van vóór dit experiment, zodat ik weer 100+ notities zie als ik Tomboy open ??

(het is mij niet duidelijk waar die mappen "Backup" vandaan komen.
Ik kan me niet herinneren ooit een backup in/van Tomboy gemaakt te hebben)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/19, 15:08:43 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #29 Gepost op: 2014/01/19, 18:03:55 »
Aan jou uitvoer zie ik dat mijn kopieercommando's verkeerd waren: probeer nog eens, maar nu als volgt:

Eérst opkuisen:
rm -r /home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy
rm -r  /home/ca/.local/share/tomboy/*

Nu opnieuw proberen, maar met de juiste commando's

cp -r  ~/.local/share/tomboy_org/* ~/.local/share/tomboy
cp -r ~/.local/share/tomboy_nieuw/* ~/.local/share/tomboy

Een beetje tricky toch, die unix commando's.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #30 Gepost op: 2014/01/19, 19:10:07 »
Aan jou uitvoer zie ik dat mijn kopieercommando's verkeerd waren: probeer nog eens, maar nu als volgt:

Eérst opkuisen:
rm -r /home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy
rm -r  /home/ca/.local/share/tomboy/*

@vanadium
ca@CAPC:~$ rm -r /home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy
rm: kan ‘/home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy’ niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
ca@CAPC:~$


dat ziet er niet veelbelovend uit.
Verder dan dit ben ik maar niet gegaan. ???

Citaat van: vanadium
Nu opnieuw proberen, maar met de juiste commando's

cp -r  ~/.local/share/tomboy_org/* ~/.local/share/tomboy
cp -r ~/.local/share/tomboy_nieuw/* ~/.local/share/tomboy

Een beetje tricky toch, die unix commando's.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #31 Gepost op: 2014/01/20, 11:30:44 »
Je kan beter even de codes kopiëren en plakken, want ik denk dat je het nu over getypt hebt?

(er zitten sommige spaties tussen en als je die niet meeneemt met overtypen dan klopt het niet.)

Met alle respect femke,
al eerder heb ik in mijn berichten aangegeven dat ik alle terminal-commando's overneem met "kopiëren en plakken" omdat ik van de inhoud niets begrijp en heel huiverig ben om daarmee fouten te maken.
Zoal je zelf hierboven al aangeeft, er hoeft maar en spatie teveel of te weinig in te zitten en het gaat fout.
En juist van die spaties (dingen die je niet ziet) is moeilijk waar te nemen of het er één of meer zijn; vandaar dat ik alles "kopiëer en plak".
Niettemin, toch bedankt voor het meedenken!

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #32 Gepost op: 2014/01/20, 12:43:36 »
Sorry, dat heb ik dan gemist. (lig ook ziek te bed en dan ben ik schijnbaar niet zo heel goed bij de les.....excuus!!)
Beterschap gewenst !!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #33 Gepost op: 2014/01/20, 13:05:49 »
Eén spatie of twee spaties tussen argumenten in maakt niets uit. Géén spatie of wel een spatie kan soms wel een groot verschil maken. Mocht er bijvoorbeeld per ongeluk een spatie komen voor * in '~/.local/share/tomboy_org/*', dan is het gevolg dat gans je home wordt gewist ...

@KeesS: wij zitten natuurlijk niet voor je computer. Als je in #29 rapporteert dat er een folder /home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy bestaat, maar als bij het uitvoeren van mijn commando dan blijkt (#33) dat folder /home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy toch niet bestaat, dan kan ik het natuurlijk ook niet goed weten.

Om terug te keren naar de situatie zoals die was toen je de vraag stelde hernoem (of wis) je /home/ca/.local/share/tomboy en hernoem je
/home/ca/.local/share/tomboy-org naar /home/ca/.local/share/tomboy.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #34 Gepost op: 2014/01/20, 13:50:07 »
@KeesS: wij zitten natuurlijk niet voor je computer. Als je in #29 rapporteert dat er een folder /home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy bestaat, maar als bij het uitvoeren van mijn commando dan blijkt (#33) dat folder /home/ca/.local/share/tomboy-org/tomboy toch niet bestaat, dan kan ik het natuurlijk ook niet goed weten.
@vanadium
ik begrijp dat het voor U moeilijk wordt om overzicht te houden op de chaos die ik op mijn computer veroorzaakt heb; ik kan het nauwelijks zelf bijhouden  ;)

Daarom het volgende:
Ik heb begrepen dat het programma 'Tomboy' gebruik maakt van de notities die opgeslagen zijn in "/.local/share/tomboy".
Ik heb inmiddels 3 mappen met tomboy-notities in /.local/share, namelijk:
/.local/share/tomboy
/.local/share/tomboy_nieuw
/.local/share/tomboy_org.
in alle 3 van die mappen zitten nog weer sub-mappen (backup) en losse items(notitites)

Om het voor U en mijzelf wat overzichtelijker te maken wil ik eerst (middels Nautilus) alle items (notities) uit de verschillende mappen  in één map /.local/share/tomboy  onder brengen. (ik wil dat in Nautilus doen omdat ik de terminal-commando's nog te riskant vind.)
Daarna de lege mappen /tomboy_nieuw en /tomboy_org verwijderen.

Vraag:
Als ik al die notities (items) in /.local/share/tomboy bij elkaar zet krijg ik ongetwijfeld een hoop dubbele.
Worden die 'dubbele' dan automatisch 'overschreven ' en blijven er dan 'enkele' over, of moet ik later handmatig de dubbele notities verwijderen?



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #35 Gepost op: 2014/01/20, 14:25:14 »
Als ik al die notities (items) in /.local/share/tomboy bij elkaar zet krijg ik ongetwijfeld een hoop dubbele.
Worden die 'dubbele' dan automatisch 'overschreven ' en blijven er dan 'enkele' over, of moet ik later handmatig de dubbele notities verwijderen?
Ik vermoed overschreven, maar ik weet het niet. Gewoon proberen. Als het fout gaat, kan je nog terug naar een vorige situatie door alles in tomboy te wissen, en de inhoud van hetzij tomboy_org (toestand vooraf), hetzij tomboy_nieuw (nota's die nog onder DATA stonden) terug naar tomboy te kopiëren.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #36 Gepost op: 2014/01/20, 14:35:33 »
@vanadium
Probleem is opgelost!!
Ik heb, zoals U voorstelde,  alle notities (items) uit de verschillende mappen bij elkaar gezet in /.local/share/tomboy.
Daarna de lege mappen /tomboy_nieuw en /tomboy_org verwijderd.
Mijn PC opnieuw opgestart, het programma Tomboy geopend en ziedaar: 137 notities.

vanadium en alle anderen die mij geholpen hebben vriendelijk dank.
ik zal het openings-bericht als [Opgelost]  afsluiten.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #37 Gepost op: 2014/01/20, 15:56:11 »
ik zal het openings-bericht als [Opgelost]  afsluiten.
Dat zullen de moderatoren graag zien.  :)

.local/share/tomboy is nu waar al je nota's leven. Nu en dan mee backuppen samen met je documenten, foto's enz. In de toekomst kan je die folder dan meenemen naar een nieuwe installatie: zo blijven je nota's bewaard.