Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van UBUNTUSTUDIO  (gelezen 787 keer)

Offline beauguy

  • Lid
Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Gepost op: 2024/02/21, 12:47:33 »
Ik heb voor een project UbuntuStudio  nodig maar ik slaag er niet in om die op een externe schijf te installeren. Ik start op van de opstart flash drive en daar werkt alles prima maar mijn windows ssd is te klein voor nog een ander os , dus wil ik hem op een externe hdd installeren maar kom er echt niet toe om het met partitionering aan de praat te krijgen. Als iemand het mij kan uitleggen graag.

Re: Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Reactie #1 Gepost op: 2024/02/21, 15:22:58 »
Heb je er al een Ubuntu versie op staan?
In hoeverre heb je Studio nodig? Of slechts enkele programma's?

Ik heb ook een studio pc, maar daar staat gewoon Ubuntu op met de programma's die ik gebruik. Niet al die andere studio-programma's die ik niet gebruik.
Je kunt de audio-programma's ook los installeren. Misschien voor jou ook een optie?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline beauguy

  • Lid
Re: Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Reactie #2 Gepost op: 2024/02/21, 15:40:42 »
Dank. Ik heb studio op een flashdisk draaien en wil het werkelijk zo uitgebreid mogelijk gaan gebruiken. Het probleem zit hem niet in welke versie en welke programma's maar in de schijfindeling van de externe opstartschijf. Hoe deze in te delen. Ik heb ooit wel eens een linux draaiende had op een oud systeem maar dat is lang geleden.  Ik herrinner mij dat ik ergens een root partitie en een swap partitie moet aanmaken maar ik krijg ook de melding om een efi partitie aan te maken en dan weet ik niet hoe ik die andere aanmaak.... Beetje chaos dus en ik kan mij niet veroorloven mijn windows te vervangen. Misschien zou ik in windows mijn schijf dermate kunnen indelen dat die partitionering geen rol meer hoeft te spelen maar ik zie geen programma's meer die dat kunnen. Ik had ook Mint kunne gebruiken en vandaar studio installeren maar vanuit de flashdisk is het precie hetzelde probleem.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Reactie #3 Gepost op: 2024/02/21, 19:30:27 »
Het zou me erg verbazen mocht je een OS als ubuntu zonder meer kunnen draaien vanuit een externe harde schijf. Dat loopt erg traag en lijkt me niet betrouwbaar, want je kan elk moment zo'n harde schijf verwijderen. Je computer start immers standaard op vanuit zijn eigen harde schijf, eventueel vanop een usb-flashdrive, maar dan moet die laatste op speciale wijze zijn geformatteerd.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline loti

  • Lid
Re: Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Reactie #4 Gepost op: 2024/02/21, 20:43:11 »
Kies tijdens de installatie  voor de externe schijf en  laat het  programma zelf de installatie uitvoeren,
je hoef dan zelf verder niets in te delen, je hele schijf wordt dan wel gebruikt.
Na installatie je pc opstarten en kiezen, met dezelfde functietoets  als je de installatie-usb  opstartte,  voor Ubuntustudio.
« Laatst bewerkt op: 2024/02/21, 21:11:51 door loti »

Re: Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Reactie #5 Gepost op: 2024/02/23, 13:53:57 »
Het zou me erg verbazen mocht je een OS als ubuntu zonder meer kunnen draaien vanuit een externe harde schijf.

Het zou ook niet mijn keuze zijn idd. En er zijn betere alternatieven, distries die daar speciaal voor gemaakt zijn.
Maar ik heb er vaker van gehoord. Het is blijkbaar gewoon mogelijk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Reactie #6 Gepost op: 2024/02/23, 14:10:09 »
Ja hoor, ubuntu kan geïnstalleerd worden op een externe schijf. Zal alleen wat langzamer zijn door de usb-aansluiting.

Re: Installeren van UBUNTUSTUDIO
« Reactie #7 Gepost op: 2024/04/17, 21:11:23 »
https://www.youtube.com/watch?v=YV8zH6PaT_U

How To Install Ubuntu On An External Hard Drive | Installation Of Ubuntu 21.04 | Linux Temple

zal volgens mij niet veel anders zijn met Ubuntu Studio