Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Niet genoeg schijfruimte  (gelezen 1784 keer)

[OPGELOST] Niet genoeg schijfruimte
« Gepost op: 2009/09/05, 00:19:21 »
Ik heb vandaag bij een collega Ubuntu 9.04 naast Windows op zijn PC geinstalleerd. Er zijn al meteen 233 updates te installeren en daar het gaat het mis.
Zodra ik deze updates wil installeren, krijg ik de melding dat er niet genoeg schijfruimte is en dat ik deze vrij moet maken op schijf '/' . Is er bij de installatie van Ubuntu dan niet genoeg schijfruimte vrijgemaakt? En hoe maak ik nu alsnog schijfruimte vrij?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/09, 23:16:22 door Metal Henkie »

Offline siegi

  • Lid
Re: Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/05, 00:42:10 »
Hoeveel schijfruimte heb je aan ubuntu gegeven bij de installatie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/05, 00:46:13 »
Slachtoffer van fout nummer 8, vermoed ik:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten

Oplossing staat erbij.  :)

Re: Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/05, 01:15:45 »
ff de installatie opnieuw doen en dan goed opletten waar de slider staat en deze verschuiven. !

Lezen lezen en opletten, dan word je niet door een bug genept !
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/05, 10:56:39 »
Slachtoffer van fout nummer 8, vermoed ik:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten

Oplossing staat erbij.  :)

Bedankt voor de tip! Ik ga het herstellen en zal bij een volgende installatie goed opletten op de partitiegrootte.

Met vr.gr. :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/06, 23:06:53 »
Herstellen met een volgende installatie kan ook maar dat is niet de oplossing die Pjotr aangeeft. Deze tip past de huidige installatie aan.

Want bij een volgende installatie zal je de schijfruimte handmatig moeten aanpassen (al dan niet met een LiveCD) en vrees ik dat er geen "slider" meer wordt getoond om de windows partitie te verkleinen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: [OPGELOST] Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/09, 23:19:02 »
Het probleem vanavond opgelost. Middels de CD de partitie van Windows verkleind en Ubuntu vergroot. Vervolgens kon ik nu wel de beschikbare updates downloaden en installeren. En het draait nu perfect. Ook Windows draait nog goed, dus weer een tevreden klant ;). Nu maar hopen dat ik binnenkort terug mag komen om Windows te verwijderen :).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/09, 23:22:47 »
Nu maar hopen dat ik binnenkort terug mag komen om Windows te verwijderen :).

Dat zou ik niet beschouwen als een doel op zichzelf.... Mijn advies is: verruim je mogelijkheden, beperk ze niet. Waarom zou je? Je hebt immers betaald voor die Windowslicentie.  :)

In de praktijk zul je op den duur overigens wel gaan merken, dat je Windows nog maar zelden gebruikt. Heel af en toe, voor net dat ene programmaatje, waarvoor nog geen goed Linuxalternatief is. En... zo heel af en toe, is dat eigenlijk best handig.

Re: [OPGELOST] Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/10, 11:22:19 »
Nu maar hopen dat ik binnenkort terug mag komen om Windows te verwijderen :).
Waarom zou je? Je hebt immers betaald voor die Windowslicentie.  :)

Is dat dan niet onze "stiekeme" wens, dat mensen overstappen op Linux? Ik gebruik ook alleen nog maar Linux Ubuntu op de PC en Linux Xubuntu op de laptop.
En met VirtualBox, Wine, etc. zijn er toch voldoende mogelijkheden om dat enkele progje in Linux te gebruiken?

Adadis

  • Gast
Re: [OPGELOST] Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/26, 16:01:40 »
Nu maar hopen dat ik binnenkort terug mag komen om Windows te verwijderen :).
Waarom zou je? Je hebt immers betaald voor die Windowslicentie.  :)

Is dat dan niet onze "stiekeme" wens, dat mensen overstappen op Linux? Ik gebruik ook alleen nog maar Linux Ubuntu op de PC en Linux Xubuntu op de laptop.
En met VirtualBox, Wine, etc. zijn er toch voldoende mogelijkheden om dat enkele progje in Linux te gebruiken?
Hallo het lukt me niet om via de ubuntu live cd te booten, hij volgt gewoon zijn gang als de cd er niet in zit
groeten Max ???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Niet genoeg schijfruimte
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/26, 17:06:58 »
Hallo het lukt me niet om via de ubuntu live cd te booten, hij volgt gewoon zijn gang als de cd er niet in zit
groeten Max ???

Opstartvolgorde in het BIOS veranderen: CD-station eerst.

Overigens kun je beter een apart onderwerp aanmaken... Je "kaapt" nu een draadje dat over iets heel anders gaat.  :)