Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?  (gelezen 18782 keer)

Offline wowo

  • Lid
Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Gepost op: 2011/11/24, 22:28:53 »
De grootste gebruikersgroep wilt gewoon een systeem wat eenvoudig werkt en ook nog eens snel is.
Mijn mening is dat Ubuntu goed op weg is.

Na een tijdje Unity te hebben geprobeerd vind ik het steeds beter werken.

Ik was vroeger, met name door te weinig geheugen, gewend om een programma na gebruik gewoon af te sluiten.
In Unity betrap ik mij erop dat ik programma's nu gewoon open laat staan waardoor je direct kan schakelen tussen de programma's zonder tijdverlies.
Iemand die een tablet pc of een smartphone heeft, werkt meestal ook zo en ervaart dat als gemakkelijk en erg snel.

Ondanks dat ik best een hoop verschillende programma's gebruik, is het bij zo dat ik zo'n 8 programma's echt veel gebruik.
Die programma's kunnen goed zichtbaar (geen leesbril nodig :) ) een mooi plekje vinden op de Unity balk.
Deze balk heb ik overigens blijvend zichtbaar.

Zoeken met behulp van de Dash gaat, vind ik ook zeer snel (na wat gewenning  ;)).




Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Gnome.

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/25, 18:38:14 »
Hoe kan je de Unity balk blijvend zichtbaar maken?

Offline wowo

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/25, 19:05:08 »
Hoe kan je de Unity balk blijvend zichtbaar maken?
Als je Unity 3D gebruikt dan kan dat met de Compiz manager.
Ben een beetje lui dus ik verwijs voor details naar Leo Cardinaals Weblog (een aanrader!):
http://lcardinaals.wordpress.com/2011/11/14/ubuntu-11-10-unity-handleiding/
Als je Unity 3D gebruikt, zal je de CompizConfig Settings Manager moeten installeren.
Je kan nu een aantal instellingen van Unity wijzigen:
Bij Hide Launcher heb je vier keuzes:
1) Never: De starter is altijd zichtbaar.
2) Autohide: De starter wordt automatisch na een bepaalde tijd verborgen.
3) Dodge Windows: De starter wordt verborgen wanneer een van de vensters op het bureaublad zich op de plaats van de starter bevindt.
4) Dodge Active Window: De starter wordt verborgen wanneer het actieve venster op het bureaublad zich op de plaats van de starter bevindt.

Wanneer je echter met Unity 2D werkt (pc en videokaart is oud :)) heb je niks aan de CompizConfig Settings Manager wat betreft Unity.

Je zal dan ’2D-Desktop Settings’ tweak moeten gebruiken.
Zie: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/10/unity-2d-tweak-app-updated-for-11-10/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+d0od+%28OMG!+Ubuntu!%29&utm_content=FaceBook
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Gnome.

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/25, 19:37:04 »
Bedankt voor het antwoord wowo.

Hiermee kan ik aan de slag.

Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/25, 20:16:56 »
Blijkbaar is er de afgelopen tijd flink aan gesleuteld want nu draait het wel goed bij mij,heb er toch de gnome shell overheen gegooid als extraatje.
Kubuntu 20.04

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/25, 23:17:36 »
Blijkbaar is er de afgelopen tijd flink aan gesleuteld want nu draait het wel goed bij mij,heb er toch de gnome shell overheen gegooid als extraatje.

Net geïnstalleerd en draait nu wel goed, de vorige versie wilde unity niet werken,  gaan eerst eens het diepe in, om uit te zoeken hoe het allemaal werkt, na een lange periode Xubuntu gedraaid te hebben.

Offline midas

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/25, 23:48:41 »
Ik draai nu een weekje of 3 met Unity-2D. Valt mij helemaal niet tegen...na jarenlang verknocht te zijn aan Gnome 2 viel mij de transitie beslist niet tegen. De eenvoud spreekt mij erg aan. Wel hoop ik dat die eenvoud in de toekomst gecombineerd gaat worden met meer te configureren instellingen onder de motorkap. En wat minder geheugengebruik zou ook wel gewenst zijn...

Maar vooralsnog ben ik zeer te spreken over een zekere consistentie in het gebruik. Wedden dat wij het over een jaartje niet meer willen missen?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/26, 11:02:34 »
Ik heb vanaf Ubuntu 11.04 t/m 11.10 niets anders dan met Unity gewerkt, en inderdaad, het vraagt wat gewenning. Daarna heb ik enkele weken Linux Mint 12rc gebruikt, een nieuwe desktop ervaring die mij wel beviel. Nu weer terug naar Ubuntu 11.10 deze keer (nooit geweten dat het zo gemakkelijk kon) de gnome- shell geïnstalleerd.
Ubuntu 11.10+gnome- shell is voor mij ideaal. Maar de ontwikkeling staat niet stil: Unity zal in de toekomst gebruikersvriendelijker worden. 

Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/26, 11:34:25 »
@Rikrik:dat is nu het leuke,je kunt zowel unity als gnome draaien.Ik had gnome erbij gezet in het geval unity niet zo best zou draaien,maar beiden doen het nu prima.
Kubuntu 20.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/26, 12:15:46 »
Dash in Unity


Dash in Gnome-Shell


@dellkubuntu, het is inderdaad geweldig dat je met de installatie van Gnome-shell niets onherstelbaar veranderd in Ubuntu, je kan heel gemakkelijk een keuze maken tussen de verschillende desktop's Maar de afbeelding laat denk ik wel zien waarom Dash in Gnome-shell overzichtelijker is.  ;)    Unity liefhebbers niet slaan  :P


« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 12:55:51 door RikRik »

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/26, 12:55:35 »
Zonder slaan ziet die Gnome_shell er toch wel een ietsje biesje ouderwets uit.  ^-^ Het is maar een mening, hoor.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/26, 13:03:46 »
Zonder slaan ziet die Gnome_shell er toch wel een ietsje biesje ouderwets uit.  ^-^

Probeer het zelf maar eens, Gnome Shell is na een lange tijd Unity gebruik een hele verfrissende desktop ervaring  :D en nieuw hoeft niet altijd beter te zijn.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/26, 13:20:17 »
RikRik Nee, ik heb ervoor gekozen om met Unity te gaan werken en van teveel nieuwe systemen word ik zenuwachtig.  ;) Voor lichte en oude computers ga ik me nu helemaal in Xubuntu storten en ik heb ergens ook nog een Bhodi staan en de rest gaat de vuilnisbak in. Wat me bij Unity nog wel stoort is dat ik bij multitasking mijn tasks kwijt ben en het soms wel even duurt voor ik die hervonden heb.  :| Ik denk wel dat ik met meer bureaubladen ga werken als alternatief.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/26, 13:45:10 »
Maar de afbeelding laat denk ik wel zien waarom Dash in Gnome-shell overzichtelijker is.  ;)    Unity liefhebbers niet slaan  :P
In beide gevallen zou ik de Dash het liefst vervangen door alleen een zoekveld, dat is het enige onderdeel van de Dash dat ik gebruik.

Ik heb Gnome Shell geprobeerd en ik vind het er erg mooi uitzien en de manier waarop er met meerdere werkbladen wordt omgegaan vind ik goed doordacht, maar ik merkte dat ik minder snel en efficiënt werkte dan in Unity. Unity zit simpeler en intuïtiever in elkaar, vind ik.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/26, 14:06:13 »
In beide gevallen zou ik de Dash het liefst vervangen door alleen een zoekveld, dat is het enige onderdeel van de Dash dat ik gebruik.

Maar dan is gnome-shell voor jou helemaal ideaal...een zoekveld is namelijk helemaal niet nodig.
supertoets 1x indrukken     1e (of twee letters) van de toepassing  enter  

Voorbeeld:
Firefox starten  =    super f enter
systeeminstellingen starten =  super sy enter
Google chrome  starten =  super g enter

super f  zonder enter laat direct alle toepassingen zien die met een f beginnen... efficiënter kan niet volgens mij  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 14:15:32 door RikRik »

Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/26, 14:42:48 »
RikRik Nee, ik heb ervoor gekozen om met Unity te gaan werken en van teveel nieuwe systemen word ik zenuwachtig.  ;) Voor lichte en oude computers ga ik me nu helemaal in Xubuntu storten en ik heb ergens ook nog een Bhodi staan en de rest gaat de vuilnisbak in. Wat me bij Unity nog wel stoort is dat ik bij multitasking mijn tasks kwijt ben en het soms wel even duurt voor ik die hervonden heb.  :| Ik denk wel dat ik met meer bureaubladen ga werken als alternatief.

Super(Windowstoets)+W is daarvoor wel handig.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/26, 14:47:45 »
RikRik Nee, ik heb ervoor gekozen om met Unity te gaan werken en van teveel nieuwe systemen word ik zenuwachtig.  ;) Voor lichte en oude computers ga ik me nu helemaal in Xubuntu storten en ik heb ergens ook nog een Bhodi staan en de rest gaat de vuilnisbak in. Wat me bij Unity nog wel stoort is dat ik bij multitasking mijn tasks kwijt ben en het soms wel even duurt voor ik die hervonden heb.  :| Ik denk wel dat ik met meer bureaubladen ga werken als alternatief.

Super(Windowstoets)+W is daarvoor wel handig.

Met gnome-shell alleen de supertoets of in de linker bovenhoek op activiteiten klikken
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 15:13:13 door RikRik »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/26, 14:52:27 »
In beide gevallen zou ik de Dash het liefst vervangen door alleen een zoekveld, dat is het enige onderdeel van de Dash dat ik gebruik.

Maar dan is gnome-shell voor jou helemaal ideaal...een zoekveld is namelijk helemaal niet nodig.
supertoets 1x indrukken     1e (of twee letters) van de toepassing  enter  

Voorbeeld:
Firefox starten  =    super f enter
systeeminstellingen starten =  super sy enter
Google chrome  starten =  super g enter

super f  zonder enter laat direct alle toepassingen zien die met een f beginnen... efficiënter kan niet volgens mij  ;)


Dat werkt volgens mij in zowel Gnome Shell als Unity op dezelfde manier. :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/26, 14:55:40 »
ik heb het zojuist geprobeerd.. in unity en gnome-shell. In unity werkt het bij mij niet maar in Gnome-shell werkt het wel  perfect. Waarom installeer je Gnome-shell niet om het te proberen? Je kan de software in een mum van tijd weer verwijderen als het tegen valt.

Edit: ik zie het al,  in unity kom je in dash en moet je met de muis de toepassing selecteren en dan opstarten.. in gnome-shell werkt dit veel efficiënter, de toepassing start direct
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 15:07:34 door RikRik »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/26, 15:16:41 »
In beide gevallen zou ik de Dash het liefst vervangen door alleen een zoekveld, dat is het enige onderdeel van de Dash dat ik gebruik.

Maar dan is gnome-shell voor jou helemaal ideaal...een zoekveld is namelijk helemaal niet nodig.
supertoets 1x indrukken     1e (of twee letters) van de toepassing  enter  

Voorbeeld:
Firefox starten  =    super f enter
systeeminstellingen starten =  super sy enter
Google chrome  starten =  super g enter

super f  zonder enter laat direct alle toepassingen zien die met een f beginnen... efficiënter kan niet volgens mij  ;)


Dat werkt volgens mij in zowel Gnome Shell als Unity op dezelfde manier. :)

Laat dat 'volgens mij' maar weg. Het werkt dus echt op dezelfde manier.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/26, 15:24:40 »
In beide gevallen zou ik de Dash het liefst vervangen door alleen een zoekveld, dat is het enige onderdeel van de Dash dat ik gebruik.

Maar dan is gnome-shell voor jou helemaal ideaal...een zoekveld is namelijk helemaal niet nodig.
supertoets 1x indrukken     1e (of twee letters) van de toepassing  enter  

Voorbeeld:
Firefox starten  =    super f enter
systeeminstellingen starten =  super sy enter
Google chrome  starten =  super g enter

super f  zonder enter laat direct alle toepassingen zien die met een f beginnen... efficiënter kan niet volgens mij  ;)


Dat werkt volgens mij in zowel Gnome Shell als Unity op dezelfde manier. :)

Laat dat 'volgens mij' maar weg. Het werkt dus echt op dezelfde manier.

Jullie hebben gelijk Het werkt nu ook bij mij in Unity. ik begrijp niet waarom het zojuist niet lukte  ???  ???

Edit: na even wat testen weet ik nu wat er fout ging. Direct na opstarten, super f enter, werkt bij mij niet met Unity, na enkele seconden wachten werkt het wel. Vandaar het misverstand in deze discussie . Met gnome-shell heb ik hier geen last van.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 16:59:06 door RikRik »

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/26, 15:31:35 »
Ik ben niet zo van de vinger-gymnastiek  :| maar het werkt wel met de die knoppen. Ik ben eigenlijk meer van klikkerdeklik maar dat gaat zo slecht als je nergens op kunt klikken omdat het buiten beeld is.  ^-^

Offline wowo

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/26, 16:28:13 »
Ik ben niet zo van de vinger-gymnastiek  :| maar het werkt wel met de die knoppen. Ik ben eigenlijk meer van klikkerdeklik maar dat gaat zo slecht als je nergens op kunt klikken omdat het buiten beeld is.  ^-^
Zie Antwoord #2   =D
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/26, 16:36:39 »
@RikRik, dat is heel fijn en ik zal het ook wel gebruiken maar gewoon klickable icons op een balk zoals vroeger was ook niet gek. Ik moet nu toch de muis loslaten en vingeroefeningen gaan doen. Kan je dat ook op 1 toets doen? Ik vind de werkbladwisselaar voorlopig handiger.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 16:38:29 door Wout55 »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/26, 17:02:46 »
Off topic 

@Wout55  in gnome-shell kan je in de linker bovenhoek op activiteiten klikken. Probeer het maar eens,je zult versteld staan hoe eenvoudig het werkt  ;)

« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 17:13:06 door RikRik »