Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie  (gelezen 2170 keer)

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Gepost op: 2007/10/06, 11:10:48 »
Vanmorgen vroeg opgestaan ondanks de late post wisseling met Arie, speciaal om windows eraf te gooien en Ubuntu erop te zetten...Een heugdelijk vooruitzicht kan ik je verzekeren, naast mijn evt. trouwdata komt die op de kalender te staan!

Vrouwen en techniek laten geregeld de wensen over en ik ben nog nooit overgestapt en op mijn vaste pc is het F4 en F9 en alles staat er opnieuw op...reden te meer voor het volgende:

 (hou je vast aan je stoel anders rol je er waarschijnlijk vanaf, zelfs ik heb een zwaar vermoeden dat dit HEEEEEEEEEEEEL erg dom is, dus dat zegt genoeg)

Hoe krijg ik Windows eraf en Ubuntu erop???

Opdracht invoeren: Format*.* voor windows (plus alle overige bestanden) eraf???

In bios (god hebben mijn computerziel dat ik niet WEER een PC sloop vanaf de bios), boot locatie zorgen dat die op de discdrive staat? Dan CD erin en opstarten met boot vanaf de drive.

schoappied

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/06, 11:16:23 »
Hoe je windows er goed af krijgt weet ik eigenlijk niet....

Je laatste alinea klinkt goed. Voor welke versie ga je? Feisty of Gutsy (komt 18 oktober officieel uit...)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/06, 11:21:53 »
Windows er volledig afkrijgen kan je door je volledige harde schijf te formateren. Dit kan je doen bij de installatie van Ubuntu wanneer je aan het punt komt om te partitioneren. Zie: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/Schijfindeling
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/06, 11:23:14 »
Ik wil helemaal geen windows meer erop hebben, dus niet een systeem waarbij ik kan kiezen voor windows of linux, nee echt alleen maar linux.  Ik ga voor Feisty ben het gisteren zo ongelofelijk zat geworden dat ik maar gelijk rigoreus te werk ga vandaag gaat Windows eraf! (en volgend jaar ga ik het natuurlijk vieren, noem ik het "bevrijdingsdag II")

Offline Tom4

  • Lid
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/06, 11:24:56 »
yep gewoon je schijfindeling handmatig bepalen , deze dingen moet je dan zeker hebben :

ext3 (/) <--waar je installatiebestanden van ubuntu komen te staan.
ext3 (/home) <-- je persoonlijke map, waar software komt en je eigen bestanden.
Linux swap <-- moet iets groter zijn dan je intern geheugen.

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/06, 11:47:01 »
Bestanden zijn gekopieerd die ik moest hebben, staan nu op mijn vaste pc...TABEE XP!

@batelje, dat klinkt voor mij als arabisch. Kan je een klein beetje duidelijker zijn hoe ik dat moet doen voordat ik format *.* intik?

schoappied

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/06, 11:56:16 »
Citaat van: Relinquish
Bestanden zijn gekopieerd die ik moest hebben, staan nu op mijn vaste pc...TABEE XP!

@batelje, dat klinkt voor mij als arabisch. Kan je een klein beetje duidelijker zijn hoe ik dat moet doen voordat ik format *.* intik?
Zie bijdrage van Scormen, gewoon Ubuntu installeren en tijdens de installatie Windows verwijderen!

Het kan ook met een programma Gparted geheten. Staat bekend als een goed programma om je harde schijf te bewerken. Dit programma kan je als iso downloaden en op cd branden, een live-cd dus.

http://gparted.sourceforge.net/

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/06, 13:10:47 »
Oke, ik heb Ubuntu geinstalleerd en dat draait perfect op één ding na. Ik moet mijn pc opnieuw opstarten maar ik krijg de disk er niet meer uit. Ik zou verwachten via places>computer een mogelijkheid te hebben om hem via het systeem eruit te laten werpen, maar dat functioneert niet ik kom er niet eens in!

Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/06, 13:15:04 »
Citaat van: Relinquish
Bestanden zijn gekopieerd die ik moest hebben, staan nu op mijn vaste pc...TABEE XP!

@batelje, dat klinkt voor mij als arabisch. Kan je een klein beetje duidelijker zijn hoe ik dat moet doen voordat ik format *.* intik?
Als ik je was:
- drukte ik gewoon de Ubuntu cd erin
- startte ik de installatie
- tijdens de installatie vraagt Ubuntu, of hij zelf de indeling mag maken, of dat hij gewoon de hele schijf moet gebruiken (meen ik), of dat je het zelf handmatig wilt indelen.
- je kiest dan gewoon voor: gebruik de hele schijf
   (- als die optie er niet is: handmatig indelen.)
- Ubuntu wordt nu geinstalleerd op een zeer efficiente manier.

Na de installatie heb je een pc met Ubuntu en zonder Windows, joepie!

P.S.
op de beschreven manier heb je geen aparte /home-partitie, maar dat is ook helemaal niet nodig.

P.P.S.
vergeet niet eerst een goede backup te hebben van je bestanden!
die zet je na installatie terug, door ze te zetten in de map /home/gebruikersnaam (ook wel: Persoonlijke map genoemd)

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/06, 13:17:10 »
Zo ver was ik, maar nu mn cd er weer uit krijgen!

Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/06, 13:20:24 »
Sorry, het gaat ineens zoooo snel :D

Kun je niet gewoon op een knopje van de cdromdrive drukken? Dan komt de schijf er toch uit?

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/06, 13:23:20 »
Zeg ik ben misschien vrouwelijk, maar die oplossing had ik ook al geprobeerd! ;) Nee dat knopje werkt dus ineens niet meer (huil) en Places daar werkt ook niets in anders had ik het via die kant geprobeerd en via mn computer een uitworp geregeld...

Zucht, ik zag het nog wel zo positief in...wheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!

Edit: sorry steven, kan ook niet helpen dat Ubuntu zo verdraaide snel is.

EDIT 2: heb pc opnieuw op laten starten, uiteindelijk gaf Ubuntu zelf aan dat de cd eruit moest, toen lukte dat knopje wel...tjonge jonge, moet je ook maar weten...

Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/06, 13:29:16 »
Citaat van: Relinquish
Zeg ik ben misschien vrouwelijk, maar die oplossing had ik ook al geprobeerd! ;) Nee dat knopje werkt dus ineens niet meer (huil) en Places daar werkt ook niets in anders had ik het via die kant geprobeerd en via mn computer een uitworp geregeld...

Zucht, ik zag het nog wel zo positief in...wheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!

Edit: sorry steven, kan ook niet helpen dat Ubuntu zo verdraaide snel is.
Ubuntu is gewoon tuh snel ;)
En mijn tip leek wat simplistisch - sorry ik bedoelde er niet mee dat je debiel bent :)

Probeer de hele pc eens opnieuw op te starten.
Voordat hij echter weer vanaf de cd gaat booten.....
moet je in de bios zien te komen en tijdelijk even aangeven dat hij eerst van de harde schijf moet booten.
Lukt dit? Of ga ik te snel? Sorry, maar ik weet niet hoeveel je zelf al weet :) En ik wil je niet weer op de kast jagen met een te simpele benadering :D

ennuh
wil je stoppen met huilen.... daar kan ik niet tegen :)

Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/06, 13:35:10 »
Ik zie dat mijn vorige post weer te laat was :P

Goed dat het gelukt is!

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/06, 13:35:22 »
Helemaal super!!!! Hij draait en is nu echt GIGA snel! Alles werkt ook inmiddels! Sisosteven, schoappied, batelje en scormen hardstikke bedankt jongens! Kan nu de rest van de familie laten warmlopen voor Ubuntu!

Edit: wel grappig dat er zo'n sticker op zit van "designed for microsoft Windows XP" en er gewoon keihard linux op staat...

Relinquish

  • Gast
Hulp gevraagd m.b.t. tot installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/06, 14:39:37 »
vond het wel zo sarcastisch...heb nu een undercover laptop, lijkt waardeloos van buiten maar is super na het indrukken van de powerknop!