Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste  (gelezen 2498 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Gepost op: 2020/03/29, 13:15:59 »
Onlangs is Bodhi Linux 5.1 uitgebracht: de allerlichtste en allerslimste van de Ubuntuderivaten! Sterk verbeterd ten opzichte van voorganger 5.0.

Gebouwd op Ubuntu 18.04, dus degelijk spul. Superlichtgewicht, want uitgekleed tot op het bot. En met vier slim doordachte edities, zodat Bodhi 5.1 geschikt is voor bijna elke computer die er bestaat.

Hier vind je een beschrijving, handleidingen en webkoppelingen om 'm binnen te halen:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/bodhi.html

Doe er je voordeel mee!   :)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/29, 13:40:09 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/29, 15:03:45 »
Ben hem aan het downloaden ,uitgekleed tot op het bot ,dat hoort zich goed aan ! :laugh:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/30, 18:10:10 »
Onlangs is Bodhi Linux 5.1 uitgebracht: de allerlichtste en allerslimste van de Ubuntuderivaten! Sterk verbeterd ten opzichte van voorganger 5.0.

Een nieuwe stuurman aan boord kan soms wonderen doen. ;)

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/01, 08:41:05 »
Ik heb het vroeger wel eens geprobeerd, maar voelde mij er toen niet bij thuis. Heb nu de laatste versie Apppack release gedownload om vandaag eens te proberen.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/01, 09:15:56 »
Hoe zit dat eigenlijk met de levensduur van Bodhi 5.1 als deze is gebaseerd op Ubuntu 18.04?

Ik weet dat LTS van Ubuntu op zich 5 jaar ondersteund wordt. Maar een afgeleide als de LTS Xubuntu schijnt maar 3 jaar te worden ondersteund. Waarom weet ik niet. Maar hoe dan met Bodhi? Tot 2023? Of tot 2021?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/01, 10:53:07 »
Hoe zit dat eigenlijk met de levensduur van Bodhi 5.1 als deze is gebaseerd op Ubuntu 18.04?

Ik weet dat LTS van Ubuntu op zich 5 jaar ondersteund wordt. Maar een afgeleide als de LTS Xubuntu schijnt maar 3 jaar te worden ondersteund. Waarom weet ik niet. Maar hoe dan met Bodhi? Tot 2023? Of tot 2021?

Goeie vraag. Op Wikipedia staat vijf jaar. Maar de ontwikkelaarsploeg van Bodhi is klein, dus of men dat in de praktijk echt kan waarmaken is vers twee.

Aan de andere kant zijn de specifieke Bodhi-pakketten zo gering in aantal en omvang, dat alleen al daarom de risico's minder zijn. En wat je installeert uit de Ubuntubronnen (waaronder de webverkenners als Firefox, Chromium enz.) valt natuurlijk onder de LTS-garantie van Ubuntu zelf.

Ik denk daarom dat het vooral een theoretisch verschil in veiligheid is. Voor wat de praktische veiligheid betreft heb ik er zelf geen enkel probleem mee om Bodhi 5.1 tot mei 2023 te gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/01, 10:54:44 »
Ik heb het vroeger wel eens geprobeerd, maar voelde mij er toen niet bij thuis. Heb nu de laatste versie Apppack release gedownload om vandaag eens te proberen.

Leuk! Hoe bevalt de doorontwikkelde mintupdate (Bijwerkbeheer van Linux Mint)?

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/01, 13:10:53 »
Eerst even naar de Live USB gekeken. Hetzelfde gevoel nu nog als destijds dat het wat moeilijk je weg zoeken is in de menu structuren. Mint update kwam zich al melden. ;)

Nu bezig met een installatie op de Lenovo x201. De Ubuntu installer is in elk geval al erg plezierig, want het is bekend. Dat vond ik bij MXLinux wat lastiger. Met de Ubuntu installer werkt het voor mij makkelijker als je meerdere partities in gebruik hebt en je een keuze moet maken.

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/01, 13:31:37 »
Ik vind het groene thema niks, is natuurlijk persoonlijk. Gewijzigd naar Enlightment thema. Daarmee meer kleur en beter herkenbare iconen. Nodigt mij nu meer uit om Bodhi verder te verkennen.

Updates zijn gedaan, werkte probleemloos.

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/01, 13:38:46 »
Menu's vouwen uit voorbij het scherm, erg vervelend.

Wou daarom het batterij icoon op de werkbalk verplaatsen naar links om de inhoud van het menu te kunnen lezen.

Ging niet helemaal soepeltjes en per ongeluk helemaal naar de rechterkant op het bureaublad neergezet. Nu staat er een klein deeltje van het icoon zichtbaar aan de rechter rand van mijn beeldscherm onder de taakbalk (staat bij mij boven) en ik krijg het er ook niet meer weg.

Jammer, ben bang dat dit een "no deal" met Bodhi gaat worden, want dit is wel erg vervelend. Is dit op te lossen?
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 13:46:22 door FrSu »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/01, 14:03:09 »
Ik vind het groene thema niks, is natuurlijk persoonlijk. Gewijzigd naar Enlightment thema. Daarmee meer kleur en beter herkenbare iconen. Nodigt mij nu meer uit om Bodhi verder te verkennen.

Updates zijn gedaan, werkte probleemloos.
Waar vind je dat thema? Ik zie alleen default (redelijk) en MokshaArcGreen (beneden niveau).
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/01, 14:37:34 »
Ik heb het ergens in het menu gevonden. Het zijn instellingen, die wat verstopt zitten, ik dacht in een menu blokje. Dat heeft ook een naam, geloof ik. Zal kijken of ik het nog terug kan vinden.

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/01, 15:58:58 »
Via menu naar Settings, naar Settingspanel en dan naar Application Theme en daarin naar Icons en dan voor Enlightment-x kiezen. Het heeft de nodige moeite gekost om het weer terug te vinden.

Dit is wat ik bedoelde met moeite hebben met de menu structuren in Bodhi (Enlightment). Als dat beter voor elkaar zou zijn (eenvoudiger) wordt Bodhi in mijn ogen een stuk gebruiksvriendelijker.

Een tijd geleden met PCLinuxOs gewerkt. Eerst de Gnome versie en uiteindelijk een mooie Enlightment versie een tijd gebruikt. Werkte top en snel. Helaas kreeg dat geen vervolg en heb ik uiteindelijk PCLinuxOS verlaten. Hoopte met Bodhi weer een mooie Enlightment basis te vinden, maar dat lijkt nog niet het geval te zijn, althans voor mij.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 16:03:58 door FrSu »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/01, 16:03:41 »
Dit is wat ik bedoelde met moeite hebben met de menu structuren in Bodhi (Enlightment). Als dat beter voor elkaar zou zijn (eenvoudiger) wordt Bodhi in mijn ogen een stuk gebruiksvriendelijker.
Dank je. Het is inderdaad allemaal erg zoeken. Behalve misschien voor een hopeloos verouderde computer, zie ik op dit moment de meerwaarde nog niet echt. KDE in de virtuele omgeving draait zelfs sneller en soepeler dan Bodhi heb ik de indruk.

Van mij hoeft het allemaal nieuw spetterend en fonkelend er uit te zien, maar een structuur die logisch is ... maar wat is logisch ... dat zou wel fijn zijn.

Nee, voor mij zeker geen vervanger van mijn vertrouwde Xubuntu.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/01, 16:07:46 »
Voor mij zou een Enlightment versie van bv ElementaryOS een topper zijn. Simpel, recht voor zijn raap, licht en bloed snel.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/01, 16:14:30 »
ik zie weinig verschil, iets andere pictogrammen, maar het meeste is nog steeds groen. bovendien hapert/springt mijn muis ontzettend in het menu.

>Instellingen > Thema > Default  maakt het wel wat beter, dan is het in ieder geval blauw in plaats van groen ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 16:17:12 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

FrSu

  • Gast
Re: Bodhi Linux 5.1 is uitgebracht: de lichtste en de slimste
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/01, 18:45:07 »
Bodhi is / wordt het niet voor mij. Maar ik ben wel weer nieuwsgierig geworden naar Enlightment. Heb wat gezocht en gevonden. Ga daar eens wat mee stoeien.