Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie stagneert op 82%  (gelezen 1306 keer)

Elske

  • Gast
installatie stagneert op 82%
« Gepost op: 2008/02/13, 09:18:21 »
Hoi,
Ik probeer al een paar dagen Ubuntu 7.10 te installeren (Dual boot met XP) en ik ben nog steeds niet verder gekomen dan 82%. Met de mededeling: "Bezig met het configureren van apt De  spiegelserver wordt nagelopen..."
Ik heb het met de Live CD geprobeerd en ben nu bezig met de Alternate CD. En nou stopt-ie weer op hetzelfde punt.

Ik heb ook al gezocht naar oplossingen op het forum maar ben een absolute beginner en als er ergens als oplossing staat dat de netwerkinginstellingen moeten worden aangepast weet ik niet precies wat ik dan moet doen..
En ik heb echt gewacht totdat ik een ons woog, maar hij gaat echt niet na enkele uren verder met installeren. Ik wil het toch nog niet opgeven, maar hoe nu verder?

O ja, Ik heb eerst de cd's gecontroleerd, waren Ok en een nieuwe installatie van XP op een vers geformatteerde schijf gezet en daarbij volgens de handleiding "Dualboot met Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) en Windows XP" gewerkt. Ging perfect, tot die 82% dan...

Offline ThomasC.

  • Lid
installatie stagneert op 82%
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/13, 10:24:21 »
IK had het op een oudere pc (waar win 98 op draaide) eerst met de Live CD geprobeerd en dat lukte niet, cd bleef maar door ratelen. Daarna met de Alternate en leek het ook of het bij 83 % leek te stagneren. Dus na een tijdje gestopt en nog maar eens geprobeerd. Bleef opnieuw lang stil bij 83 % maar ging na een half uurtje of zo toch weer verder en lukte uiteindelijk. Je zou het dus nog eens kunnen proberen.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

installatie stagneert op 82%
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/13, 10:47:12 »
Heb je wel een netwerkverbinding (met geldig ipnummer en dns-servers)?  Bij mij bleef ie steken als ik geen goede DNSsen en ipnummer heb ingevoerd .

(maar dat kwam alleen omdat ik een routertje had met vaste ip-adressen en handmatige invoer voor de DNSsen, dus daarom komt mij dit probleem bekend voor)

Check met de live-cd of je met firefox wat kan browsen.... zo niet... handmatig de dnssen invoeren in de Systeem-Beheer-Netwerk applet.

Elske

  • Gast
installatie stagneert op 82%
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/13, 11:57:32 »
Citaat van: ThomasCalis
IK had het op een oudere pc (waar win 98 op draaide) eerst met de Live CD geprobeerd en dat lukte niet, cd bleef maar door ratelen. Daarna met de Alternate en leek het ook of het bij 83 % leek te stagneren. Dus na een tijdje gestopt en nog maar eens geprobeerd. Bleef opnieuw lang stil bij 83 % maar ging na een half uurtje of zo toch weer verder en lukte uiteindelijk. Je zou het dus nog eens kunnen proberen.
Ik heb het al meerdere keren geprobeerd, ben al de tel kwijtgeraakt, 4 of 5 keer met de Live CD waarvan een paar sessies met meerdere uren wachten. Ik weeg nog steeds niet 1 ons. :-(
Nu ben ik bezig met de eerste sessie van de Alternate CD, die wacht dus nu al meer dan 3 uur...

Offline vis

  • Lid
installatie stagneert op 82%
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/13, 12:01:25 »
Je hebt een internet verbinding nodig. Wat ik altijd doe is het volgende:

Ik zorg dat mijn werkinstellingen goed staan zodat ik internet verbinding heb. Als de installatie op 78% is, dan druk je op apply bij je netwerk settings. Zodoende krijgt hij op het juiste moment connectie met internet en zal dus verder gaan met de installatie.

Elske

  • Gast
installatie stagneert op 82%
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/13, 12:08:44 »
Citaat van: GerardGueuze
Heb je wel een netwerkverbinding (met geldig ipnummer en dns-servers)?  Bij mij bleef ie steken als ik geen goede DNSsen en ipnummer heb ingevoerd .

(maar dat kwam alleen omdat ik een routertje had met vaste ip-adressen en handmatige invoer voor de DNSsen, dus daarom komt mij dit probleem bekend voor)

Check met de live-cd of je met firefox wat kan browsen.... zo niet... handmatig de dnssen invoeren in de Systeem-Beheer-Netwerk applet.
In de Live installatie heb ik inderdaad geprobeerd of ik met firefox kon browsen. Niet dus. Ik had ook al het idee dat het misschien aan de netwerkverbing kon liggen. Alleen dacht ik dat de installatie al voor die 83% vanalles van het internet had gehaald.
Ik heb ook gekeken naar dat netwerkicoonteje rechtsboven. :-) Kwam er niet echt uit of alles nou goed of niet ingevuld was. Ben nu dus met de niet-grafische installatie bezig, dus nou weet ik helemaal niet hoe je handmatig die DNSsen invoert.

Ik denk dat ik het vanavond nog eens probeer met de Live CD en je raad probeer op te volgen. Alleen, zijn dat dezelfde (DNS) gegevens die ook voor Windows gelden?

Alvast bedankt voor de reacties. Nu eerst voor mama spelen! Vanavond hopelijk weer tijd.

Elske

  • Gast
installatie stagneert op 82%
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/13, 12:10:15 »
Citaat van: vis
Je hebt een internet verbinding nodig. Wat ik altijd doe is het volgende:

Ik zorg dat mijn werkinstellingen goed staan zodat ik internet verbinding heb. Als de installatie op 78% is, dan druk je op apply bij je netwerk settings. Zodoende krijgt hij op het juiste moment connectie met internet en zal dus verder gaan met de installatie.
OK, ga ik ook straks proberen. Bedankt!

installatie stagneert op 82%
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/13, 12:15:50 »
Citaat van: Elske
In de Live installatie heb ik inderdaad geprobeerd of ik met firefox kon browsen. Niet dus. Ik had ook al het idee dat het misschien aan de netwerkverbing kon liggen. Alleen dacht ik dat de installatie al voor die 83% vanalles van het internet had gehaald.
Ik heb ook gekeken naar dat netwerkicoonteje rechtsboven. :-) Kwam er niet echt uit of alles nou goed of niet ingevuld was. Ben nu dus met de niet-grafische installatie bezig, dus nou weet ik helemaal niet hoe je handmatig die DNSsen invoert.

Ik denk dat ik het vanavond nog eens probeer met de Live CD en je raad probeer op te volgen. Alleen, zijn dat dezelfde (DNS) gegevens die ook voor Windows gelden?

Alvast bedankt voor de reacties. Nu eerst voor mama spelen! Vanavond hopelijk weer tijd.
Die DNS instellingen zouden hetzelfde moeten zijn als bij je Windows-config.

Trouwens, als je via dhcp een ip-nummer krijgt toegewezen betekent niet altijd dat je dns-servers automatisch worden ingesteld. Da's niet netjes,  maar het kan gebeuren. Bij de live-cd kan je in het voornoemde Netwerk- applet de DNS -sen instellen onder het tabje DNS.

Elske

  • Gast
installatie stagneert op 82%
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/14, 13:53:37 »
Hoi,

Ik heb alle bovenstaande oplossingen geprobeerd maar met geen enkele manier kreeg ik de netwerk/internetverbinding zodanig aan de praat dat ik kan surfen met firefox via de live CD. Dat zou toch de eerste controle moeten zijn of er wel verbinding is?

Nu heb ik via http://computertip.googlepages.com/geennetwerkverbinding het "volautomatisch IP-adres vrijgeven bij het afsluiten van Windows XP" geactiveerd en waarempel als ik de "connection information" (rechtsboven netwerkicoontje) bekijk dan staat alles vanzelf netjes ingevuld.

Alleen, browsen met firefox gaat nog steeds niet. En in de "netwerk tools" staat dat de "ethernet interface" active is. Wat kan ik nog meer doen?

Offline ThomasC.

  • Lid
installatie stagneert op 82%
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/14, 19:45:27 »
Hoe zit je pc aan het internet. Draadloos of met een kabel.
In geval van draadloos, probeer het eens met een kabelverbinding.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Elske

  • Gast
installatie stagneert op 82%
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/14, 20:42:29 »
Zit via router met kabel op internet.
Maar ik ben eruit!
Toch nog een nieuwe Live CD installatie gedaan. En toen hij weer op 82% bleef hangen de netwerk instellingen op DHCP gezet...
Hoe eenvoudig. We gaan weer vrolijk verder.