Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vastloper en Herstart  (gelezen 897 keer)

Skilltone

  • Gast
vastloper en Herstart
« Gepost op: 2008/04/22, 23:40:30 »
Goede avond,

Ik heb vanavond stukje ontspanning en design getest op ubuntu 7.10. Ik heb een bij spel "open arena"  en spel " nexuiz"  twee maal achterelkaar een vastloper gehad. Tenminsten toetstenbord en muis deden het niet meer, en beeld wat full was werd klein.
Ik heb na een feestelijke versiersel van desktop, bestaande uit andere achtergrond (jpg bestand) andere kleurtjes en van de ingebouwde geinige dingen volgends engsel documentatie geinstalleerd. bij herstart toen ik in het veld naam kwam viel me beeld twee keer uit, en bij de tweede keer herstarte me pc ineens weer opnieuw. en toen alles wel goed.

Ik ben vanavond daarna (ff goed testen ;)) muziekfilmpjes wezen kijken op yourtube, tegelijk bezig geweest tweakersnet te lezen, en evolution stond open. allemaal tegelijk. Ik kreeg ineens donker grijs doorzichtig beeld. Lijk wel als hij op schermbeveiliging gaat dan wordt hij langzaam donkerder, dat deed hij nu ook. toevallige wijs kon ik via onderste balk twee maal herstellen (stond onder elkaar) en kreeg zwart beeld in firefox, bureayblad was oke. Kruisje, en ging weg, starte nivx op, maar kreeg fout dat ie het niet kon zien, sluiten dat af, en toen deed me pc een herstart.

Na herstart werkte alles trouwens weer.

Heeft dit met de o.s te maken, of is tog ergens in me videokaart/moederbord iets niet goed?
Specs pc; amd 3000+, 2 gb, nvedia6400nv

Mvg

Martin

vastloper en Herstart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/22, 23:57:53 »
heb je avant desktop effects draaien?
Geeft bij mij ook wel eens problemen... full screen springt naar Window mode.
Echt vastlopen doet ie bij mij niet. Kan ook een hardware probleem zijn. (te warm worden)

vastloper en Herstart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/23, 00:57:00 »
Dit:
Citaat
Ik kreeg ineens donker grijs doorzichtig beeld. Lijk wel als hij op schermbeveiliging gaat dan wordt hij langzaam donkerder, dat deed hij nu ook.
Duid erop dat je cpu op 100% staat te werken en er ergens nog meer gevraagd word.

Houd je cpu eens in de gaten, en eventueel alles door in Terminal  "top" te typen.

Op de reset knop drukken is een slechte zaak en moet je zien te vermijden.
Beter is processen killen, of naar andere modes gaan met de functie toetsen.
Ctrl+F1 bijv.

Er zitten veel functies onder toets combinaties dus zoek dit ff uit en maak hier gebruik van.

Linux is geen windos dus je kan altijd ergens uitkomen en hoeft zelden of nooit de reset knop te gebruiken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
vastloper en Herstart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/23, 02:35:43 »
Of warm herstarten ctrl+alt+backspace

Skilltone

  • Gast
vastloper en Herstart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/24, 00:24:16 »
Goede avond,

Als ik de spellen draai is alles oke, de cpu gaat in hetzelfde traject maximaal 24% aan. Ik snap de automatische herstrart niet. Ik start zelf iet, dat gebeurd automatisch.

Ik heb verder een beetje op internet gestruint, maar denk in iedergeval dat me moederbord niet goed is. Ik had bij installatie al een nividia boot error (zie topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/25014) dus ga maar flashen van de bios, met een beetje geluk draai ik morgen misschien morgen 8.04.

 Er is alleen een probleem. Ik heb dat wel eens in verleden gedaan, maar dat was met xp en andere pc. Ik kon toen via apparatenbeheer me bios nakijken tot op de punt. alleen via ubuntu zie ik daar niks over staan in apparaatbeheerder(alles is unknow), en via internet is er geen software/disk beschikbaar voor ubuntu/linux. Wie kan mij vertellen waar ik software vandaan kan halen voor de flash (update) van de bios, en via ubuntu of software voor ubuntu om achter te komen welke bios specs ik heb?

* edit; Moederbord gevonden, kwam achter dat los staat bij elk onderdeel die op moederbord zit. ik kan alleen de versie niet vinden.

Mvg

Martin

vastloper en Herstart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/24, 01:16:08 »
Er zijn idd hack proggies waarmee je vanuit windo je bios kan bekijken, maar dit is niet de normale gang van zaken.

Bij het booten van de pc de "Delete" knop ingedrukt houden en dan de bios bewerken is wel normaal.

Vervolgens is het heel belangrijk dat je precies weet welk moederbord je hebt, ( godzijdank bouw ik me pc altijd zelf)

Dus schroef je kast open en bekijk het mobo eens, ook type en serie nr.

Ga dan naar de site van de fabrikant en kijk of er een nieuwere versie is.
Je kan daar ook de nodige proggies vandaan halen om je bios te flashen.

Uiteraard flashen van een floppy of cd en niet vanuit Ubuntu zelf doen......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D