Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu downloaden en installeren  (gelezen 2775 keer)

Offline Viceroy

  • Lid
Ubuntu downloaden en installeren
« Gepost op: 2012/02/12, 11:59:47 »
Downloaden gaat soms wel, maar als dat lukt krijg ik bij installeren bericht: Exception Processing Message c0000013 Parameters 75b0bf7c 4 75b0bf7c 75b0bf7c.
Heb Windows XP

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/12, 12:08:46 »
Zorg ervoor, dat je een foutloos gebrande CD hebt (en laat 'm een foutcontrole doen op zichzelf):
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

De verlaagde brandsnelheid is belangrijk.

En doe geen WUBI-installatie binnen Windows, maar doe het zo:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Viceroy

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/12, 19:46:55 »
Hartelijk dank. Helaas lukte het niet om ISO-recorder te installeren. Heb jouw opmerking over installeren met Windows ter harte genomen en heb Winzip ingeschakeld. Dit lukte perfekt. Heb toen alleen Ubuntu geïnstalleerd met Wubi. Tegen jouw advies in. Draai dus nu DUAL. Vraag is: kan ik Windows er af halen?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/12, 19:52:49 »
Als je wubi gebruikt hebt zit Ubuntu in een map in de Windowsdirectory en kan je Windows niet wegdoen want dan is Ubuntu ook weg.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/12, 21:08:44 »
.........heb Winzip ingeschakeld. Dit lukte perfekt.

Winzip...?  ??? Dat is een inpak/uitpakprogramma, geen brandprogramma. Wat heb je daarmee gedaan dan? Het iso-bestand uitgepakt en er daarna een cd van gebrand, misschien? In dat geval heb je die cd verkeerd gebrand. In je brandprogramma vind je een optie om een image te branden, die moet je kiezen.
Waarom het installeren van ISO Recorder niet lukte, schrijf je niet, maar er zijn meer brandprogramma's waarmee je van dat iso-bestand een opstartbare cd/dvd kunt branden. Nero, bijvoorbeeld.


Edit:
Vraag is: kan ik Windows er af halen?

Lijkt me niet slim. Je hebt Ubuntu als programma binnen Windows geïnstalleerd, zoals Wout55 al schreef, dus Windows verwijderen en Ubuntu behouden zal je sowieso niet gaan lukken. Maar Windows zou nog weleens van pas kunnen komen als er iets in Ubuntu niet gaat zoals jij wilt en je hebt Windows dan nog als mogelijkheid om in op te starten en via het internet uit te zoeken wat de oplossing voor het probleem is.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/12, 21:15:35 door Mikkel »

Offline Viceroy

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/12, 21:31:56 »
Na installeren ISO Recorder kreeg ik na openen of ik wilde verwijderen of herstellen. Na keuze "herstellen" werd opnieuw geïnstalleerd, maar het lukte niet om het programma te openen. Heb geen Nero of i.d. op deze laptop, maar wel Winzip en dat leverde Wubi op. Vandaar! Ben blij met jullie hulp en opmerkingen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/13, 09:59:11 »
Denk er wel aan dat je Wubi hebt ge-installeerd en niet gewoon Ubuntu.
Wubi is leuk om even te proberen (onder windows), maar is zeker niet
geschikt als permanente omgeving. Ik raad je ten sterkste aan om Ubuntu
(of Xubuntu of Lubuntu) normaal volgens de documentatie in dualboot-mode
te installeren en Wubi er eerst zo goed mogelijk af zien te krijgen
(dat valt ook niet altijd mee), anders zullen we je hier op het forum nog
wel eens tegen komen :-X

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/13, 11:02:00 »
Je kunt ook xp burner downloaden, een gratis brandprogramma voor windows en deze gebruiken.

http://cdburnerxp.se/download

Hoofdzaak is dat je hem als iso brand op lge snelheid.

- Roc

Offline Viceroy

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/13, 13:08:34 »
Daar ben ik alweer.
Als ik XP opnieuw installeer, wordt Wubi dan ook verwijderd? Op deze laptop zit niets dat niet verwijderd zou mogen worden. Dus dat is geen probleem.
Dan kan ik het ISO bestand downloaden en installeren op de andere laptop (die ik dagelijks gebruik) en deze cd gebruiken om Ubuntu op deze laptop te installeren.
N.B. Heb al wat rondgeneusd om Wubi te verwijderen, maar lijkt mij nogal problematisch. Dus vandaar bovenstaand voorstel.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/13, 13:25:08 »
Je hoeft xp niet opnieuw te installeren, als je een nieuwe ISO van Ubuntu maakt dan kan je vervolgens of de hele harde schijf gebruiken om een nieuwe Ubuntu erop te zetten(en dan wordt zowel Windows als wubi verwijderd) of je kan een dual boot maken met Windows. Op zich kan je wubi heel makkelijk verwijderen onder Windows. Maar waarom al die moeite doen als je toch een nieuwe Ubuntu op die PC wilt zetten.  ;) Voor de duidelijkheid je hebt Windows niet nodig om Ubuntu te installeren. Je stopt de CD in de computer, je zorgt dat de pc van de cd opstart en dan wijst het zichzelf uit.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/13, 13:29:23 door Wout55 »

Offline Viceroy

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/13, 19:13:14 »
Alles prima geregeld (met jullie hulp). Zelfs Windows laten verwijderen  en printer geïnstalleerd. Ga deze topic sluiten, maar zal zeker terugkomen met andere vragen. Nogmaals hartelijk dank.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/13, 19:38:06 »
Zelfs Windows laten verwijderen...........

Ben toch wel nieuwsgierig naar wat je hier precies mee bedoelt. Hoe heb je dat 'laten verwijderen', dan? Pc opnieuw opgestart met een Ubuntu live-cd/dvd in de lade en Ubuntu geïnstalleerd, waarbij je hebt gekozen voor het gebruiken van de gehele harde schijf? In dat geval hoop ik dat je daar (als beginner met een compleet ander besturingssysteem) geen spijt van krijgt. ^-^

Offline Viceroy

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/14, 12:08:15 »
Heb inderdaad gestart met live-cd en Windows compleet laten verwijderen. Dit alles gebeurt op een oude laptop, die al lang ongebruikt is. Nu kan ik alles rustig uitproberen. Mijn eerste probleem is dat ik voor e-mails IMAP moet wijzigen in POP3, maar ik kan het account niet vinden. Bij de installatie heb ik het advies IMAP laten staan en niet gewijzigd in POP3. Kun jij me helpen?
Ook wil ik graag de icons van bijv. de tekstverwerker op het bureaublad zien. Bij de proefversie, die  ik eerst had waren ca. 6 icons te zien. Nu niets.
Heb nog steeds geen spijt en heb veel plezier.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/14, 12:20:13 »
Gebruik je Thunderbird, dan kan je gewoon een nieuw account aanmaken met pop3. Het oude account kan je weggooien. Welke versie van Ubuntu heb je nu draaien?
Je kan een starter aanmaken en op je bureaublad zetten. Ik hou altijd het liefst mijn bureaublad schoon. En dan komt er nog genoeg rommel op te staan.

Offline Viceroy

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/14, 12:37:47 »
Wilde Thunderbird gebruiken. Heb geprobeerd te downloaden, meer lukte niet. Heb 10.04 geïnstalleerd. Weet niet of ik al 11.10 zal nemen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/14, 13:47:12 »
Wilde Thunderbird gebruiken. Heb geprobeerd te downloaden, meer lukte niet.

Mocht je dit downloaden hebben geprobeerd zoals je het gewend was in Windows, in Ubuntu werkt dat compleet anders.
Heb je al eens een kijkje genomen op deze site? Staan ontzettend veel informatie en tips/trucs op. En dan met name deze en deze tips.

Offline Viceroy

  • Lid
Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/14, 15:13:34 »
Thunderbird staat er op. Mails komen binnen. Zal voorlopig wel zoet zijn met "tips en trucs".
Bedankt zover!

Re: Ubuntu downloaden en installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/18, 09:02:59 »
Aangezien je vraag beantwoord is. Vergeet dan dit ff niet.
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/ ;)