Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden  (gelezen 3015 keer)

Offline yJi

  • Lid
Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Gepost op: 2013/06/06, 17:05:03 »
Kan dat? Kun je Windows XP verwijderen zodanig dat Xubuntu 12.04 draaiende blijft.
Voor Windows is het immers zo dat het een USB-probleem heeft.
Daardoor kun je nu dus ook geen nieuwe Brother MFC-J5910DW AIO installeren, want zo gauw
je de usb kabel inplugt, vliegt het hele windows systeem eruit. Linux Xubuntu kent dat probleem helemaal niet!

Dus nu is mijn vraag: Kan ik met een doorwerkende Xubuntu, Windows XP verwijderen en opnieuw installeren.
Mogelijk via aanpassingen in de Grub-oplader/menu?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline joop905

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/06, 17:21:28 »
ja dat kan
je geeft zelf al het antwoord

Windows XP verwijderen en opnieuw installeren.
Mogelijk via aanpassingen in de Grub-oplader/menu?

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/06, 20:10:14 »
Ja heel erg trikkie femke98, er zit een software/hardware fout in het usb gedeelte in windows XP,
en alles wat ik heb gedaan, o.a. de drivers herinstalleren doet helemaal niets. Krijg steeds dezelfde kreet op het scherm, 'Er is geen betere software dan die er al geinstalleerd is!'
Het begon spontaan, maar het gaat niet spontaan weer weg en ik heb ExpatShield geinstalleerd gehad onder XP en tijdens dat begon het probleem met de usb-poorten, Xubuntu heeft dat dus gelukkig niet.

Joop; Jij zegt dat het kan via het Grubmenu, kun je me ook zeggen hoe dan?. Want als ik Windows opnieuw installeer, dan start Xubuntu dus ook niet meer.
Tenminste wanneer Xubuntu niet de bootpartitie wordt, kan dat ook in Grub-oplader/menu en hoe?

Heb begrepen van Pjotr dat hij er ooit 10 systemen mee opstarte...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Kees3

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/06, 22:08:57 »
Natuurlijk is het handiger om eerst Windows te installeren en dan (X/Y/Z)buntu. Maar dat is duidelijk geen oplossing voor TS. Zo moeilijk is het niet om achteraf grub te herstellen, ik heb al heel wat keren gedaan. Staan veel handleidingen voor op internet. Zie bijvoorbeeld hier.

Offline joop905

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/06, 22:25:14 »
Windows XP is een tikkende tijdbom

8 april 2014 is de Dag des Oordeels voor Windows XP: namelijk de dag waarop de ondersteuning met veiligheidsupdates eindigt. Microsoft trekt er dan de stekker definitief en volledig uit.

Windows XP is dan ongeschikt geworden voor het internet: u kunt hem dan alleen nog maar veilig gebruiken wanneer u geen internetverbinding heeft.

4. U stapt over naar een gebruikersvriendelijke gratis Linux, die nog wel veiligheidsupdates krijgt.


Bron: https://sites.google.com/site/computertip/einde-windows-xp

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/07, 12:04:04 »
Reageren even op iedereen met best wel goede tips, maar ik heb het wel zichtbaar als netwerkprinter nu.
Nu is de Brother MFC-J5910DW wel herkent door mijn modem/router FB7360, alleen het printen lukt me nog niet.

Het printericoontje staat wel boven in, maar staat nu al een uur in de wachtstand.
Enig idee om het via de Fritzbox te gebruiken als netwerkprinter zodat het niet blijft wachten...

Fritzboxers enig goed idee, 't was te lastig om het via de helpdesk van xs4all telefonisch uit te leggen...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/07, 12:18:55 »
Jij ja...........maar dat wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen.
Zonder iemand af te vallen, er is een tussen-oplossing !
Installeer eerst Windows-7, zodanig, dat de partitie met Linux niet veranderd wordt.
Probeer daarna om grub te herstellen.
Snap je niet hoe dat moet, kan je altijd nog een nieuwe *buntu installatie doen.
Lees naast de link van Femke ook: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD

Succes en houd ons op de hoogte :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/07, 13:54:32 »
Natuurlijk is het handiger om eerst Windows te installeren en dan (X/Y/Z)buntu. Maar dat is duidelijk geen oplossing voor TS. Zo moeilijk is het niet om achteraf grub te herstellen, ik heb al heel wat keren gedaan. Staan veel handleidingen voor op internet. Zie bijvoorbeeld hier.
Jij ja...........maar dat wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. En ik "ken"  yJi zo ondertussen een beetje, en ik denk dat dat iets te hoog gegrepen is.
En ja, verder houdt het in 2014 voor XP op. Dat wilde ik nog niet zeggen, maar inderdaad, beter is om dan toch gelijk maar Windows 7 erop te zetten.

Dus gewoon lekker schoon opnieuw beginnen. ( ik weet het  yJi, dat heb je wel vaak moeten doen) En wie weet is in Windows 7 de boel wel goed, want ik heb het idee dat de drivers voor de USB gevalletjes in XP niet meer okee zijn.
Windows 7 is dan een betere optie.

Daar heb je zeker gelijk aan femke98, heb sedert mijn HI van mei 2005 bijna geen technisch inzicht meer.

Ik ben een beetje onpasselijk geworden van het hele Windows gedoe, linux is voor mij wel de betere optie, maar ja PatternmakerLuxe 7 draait niet onder Wine in Xubuntu, anders had ik Windows XP er al lang  afgegooid.

't Is natuurlijk zo dat ik ooit XP kocht samen met mijn BENQ Joybook R31E, dan heb je dus ook geen keuze meer dan. Voor mij draaide ik het leukst onder Win98SE, maar Xubuntu is over het algemeen wel beter. En een nieuwe laptop/notebook dan zit ik gelijk met Win8 net als mijn vriendin nu trouwens.

Maar ja die nieuwe schijf die ik er heb in gezet, lost dit natuurlijk ook niet op, hoewel linux me wel vertelt dat mijn schijf tenminste gezond is  en op zich goed werkt ;)

Maar het lijkt me er ook op dat elke nieuw Windows systeem wordt geprezen in het begin, dat was ook zo met Win98 en WinXP 't zelfde verhaal, en nu blijkt het ook weer niets te zijn. Dus al die mensen zijn dus ook belazerd door die bekende organisatie...
« Laatst bewerkt op: 2013/06/07, 14:00:28 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/07, 14:09:55 »
[OffTopic]
Voor mij draaide ik het leukst onder Win98SE, maar Xubuntu is over het algemeen wel beter.
Eindelijk iemand die het met mij eens is :lol:
Helaas zat er één vervelende bug in Win98SE, die nooit is opgelost, maar gelukkig lijkt Xuby er veel op, zeker na een paar kleine aanpassingen, het is stabieler, moderner en kan veeeeeel meer !
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline joop905

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/07, 17:41:06 »
Reageren even op iedereen met best wel goede tips, maar ik heb het wel zichtbaar als netwerkprinter nu.
Nu is de Brother MFC-J5910DW wel herkent door mijn modem/router FB7360, alleen het printen lukt me nog niet.

Het printericoontje staat wel boven in, maar staat nu al een uur in de wachtstand.
Enig idee om het via de Fritzbox te gebruiken als netwerkprinter zodat het niet blijft wachten...

Fritzboxers enig goed idee, 't was te lastig om het via de helpdesk van xs4all telefonisch uit te leggen...

Het antwoord staat onder Brother MFC-J5910DW 
(Hardware en drivers)

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/08, 09:12:12 »
Reageren even op iedereen met best wel goede tips, maar ik heb het wel zichtbaar als netwerkprinter nu.
Nu is de Brother MFC-J5910DW wel herkent door mijn modem/router FB7360, alleen het printen lukt me nog niet.

Het printericoontje staat wel boven in, maar staat nu al een uur in de wachtstand.
Enig idee om het via de Fritzbox te gebruiken als netwerkprinter zodat het niet blijft wachten...

Fritzboxers enig goed idee, 't was te lastig om het via de helpdesk van xs4all telefonisch uit te leggen...

Het antwoord staat onder Brother MFC-J5910DW 
(Hardware en drivers)

« Laatst bewerkt op: 2013/06/08, 09:19:36 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline HarzG

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/08, 14:52:25 »
Laten we het eenvoudig houden en pragmatisch aanpakken. Er is geen herinstallatie nodig, lijkt mij. Kabel eruit trekken - klaar.

Gebruik de USB niet onder Windows XP als je hele systeem daardoor plat gaat. Trek de USB-kabel/stekker en gebruik in Windows XP wat je nodig hebt.

Alleen dan als je met Ubuntu werkt, druk je de USB-aansluiting voor de printer erin.

Fritzbox heb ik niet, daar mogen anderen even op reageren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/08, 18:14:31 »
Laten we het eenvoudig houden en pragmatisch aanpakken. Er is geen herinstallatie nodig, lijkt mij. Kabel eruit trekken - klaar.

Gebruik de USB niet onder Windows XP als je hele systeem daardoor plat gaat. Trek de USB-kabel/stekker en gebruik in Windows XP wat je nodig hebt.

Alleen dan als je met Ubuntu werkt, druk je de USB-aansluiting voor de printer erin.

Fritzbox heb ik niet, daar mogen anderen even op reageren.

Ja een optie waar ik nu ook aan ga denken, want... Windows 7 is niet meer verkrijgbaar, om Win 7 te installeren moet ik een Windows 8 Pro aanschaffen (wit of zwart ;))  en dan terug gaan vanuit Windows 8 naar Windows 7. Dit maakt echt Windows computeren zeker niet leuk hoor, afgezien van de mogelijk onkosten die je misschien dient te maken :'(

De Fritz!Box 7360 is een fantastisch ding een modem en router ineens, weet ik sinds kort, daar zit het probleem ook niet in, die doet wat ik hem (vooropgesteld dat ik het juist heb ingesteld) vraag!
XP is de ellende, begon ineens met software/hardware (fouten) te veroorzaken (dat scherm kan ik niet eens lezen trouwens zo snel gaat dat blauwe scherm) en dan is het uit.  Moet je weer opnieuw opstarten.

Dus ja jij zegt dat wel HarzG, maar dan kan ik dus ook Patternmaker dan ook niet meer gebruiken, voor mij is dat een  noodzaak. Daarvoor heb ik ook deze AIO Brother aangeschaft dus een mogelijkheid kan nog deze zijn. De patronen aan eigen smaak aanpassen/veranderen en dan op de backupschijf plaatsen als een pdf-file en dan vervolgens onder Xubuntu uitprinten, dan zou dit kunnen Harzg, maar dan dient mijn MFC-J5910DW wel ook te printen en da's nou net het enige wat nog niet gebeurt... 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/08, 19:43:02 »
In principe is Windows 7 nog wel verkrijgbaar. Zie bijvoorbeeld tweakers pricewatch. Er staan ook OEM versies van Windows 7 tussen, die eigenlijk niet los mogen worden verkocht. Bron computertotaal. Windows 7 upgrade versies zie ik er niet staan. Wel de duurdere volledige Windows 7 retail versies. Het goedkoopst is de upgrade versie van Windows 8 pro. Maar daarmee kun je niet terug naar Windows 7. Dat kan alleen met computers waarop Windows 8 pro al was voor-geïnstalleerd. Staat te lezen op de site van Microsoft.

De door femke98 genoemde XP installeren in een Virtualbox zou kunnen, als er de beschikking is over een normale Windows XP installatie cd. Met een recovery cd's gaat dat niet lukken. Als je die gaat gebruiken, veegt deze de hele harddisk schoon. Als het inpluggen van USB in XP de boel plat gooit, zou dat een hardware probleem kunnen zijn. Als XP is voorzien van Service Pack 3 zou je daarover Artikel ID: 310575 kunnen checken, of er een topic over starten op een Windows forum.       
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/08, 21:22:51 »
Kan dit niet opgelost worden door "iemand van de club, die om de hoek woont"? Laat haar gewoon niet hangen in de Windows ellende.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/08, 23:04:41 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/09, 00:11:50 »
Natuurlijk is het handiger om eerst Windows te installeren en dan (X/Y/Z)buntu. Maar dat is duidelijk geen oplossing voor TS. Zo moeilijk is het niet om achteraf grub te herstellen, ik heb al heel wat keren gedaan. Staan veel handleidingen voor op internet. Zie bijvoorbeeld hier.
Jij ja...........maar dat wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. En ik "ken"  yJi zo ondertussen een beetje, en ik denk dat dat iets te hoog gegrepen is.
En ja, verder houdt het in 2014 voor XP op. Dat wilde ik nog niet zeggen, maar inderdaad, beter is om dan toch gelijk maar Windows 7 erop te zetten.

Dus gewoon lekker schoon opnieuw beginnen. ( ik weet het  yJi, dat heb je wel vaak moeten doen) En wie weet is in Windows 7 de boel wel goed, want ik heb het idee dat de drivers voor de USB gevalletjes in XP niet meer okee zijn.
Windows 7 is dan een betere optie.

Daar heb je zeker gelijk aan femke98, heb sedert mijn HI van mei 2005 bijna geen technisch inzicht meer.

Ik ben een beetje onpasselijk geworden van het hele Windows gedoe, linux is voor mij wel de betere optie, maar ja PatternmakerLuxe 7 draait niet onder Wine in Xubuntu, anders had ik Windows XP er al lang  afgegooid.

't Is natuurlijk zo dat ik ooit XP kocht samen met mijn BENQ Joybook R31E, dan heb je dus ook geen keuze meer dan. Voor mij draaide ik het leukst onder Win98SE, maar Xubuntu is over het algemeen wel beter. En een nieuwe laptop/notebook dan zit ik gelijk met Win8 net als mijn vriendin nu trouwens.

Maar ja die nieuwe schijf die ik er heb in gezet, lost dit natuurlijk ook niet op, hoewel linux me wel vertelt dat mijn schijf tenminste gezond is  en op zich goed werkt ;)

Maar het lijkt me er ook op dat elke nieuw Windows systeem wordt geprezen in het begin, dat was ook zo met Win98 en WinXP 't zelfde verhaal, en nu blijkt het ook weer niets te zijn. Dus al die mensen zijn dus ook belazerd door die bekende organisatie...
Citaat
maar ja PatternmakerLuxe 7 draait niet onder Wine in Xubuntu, anders had ik Windows XP er al lang  afgegooid.

Heb even een account aangemaakt op de site van Patternmaker en een 30 dagen trial gedownload. Het is mij in het verleden namelijk meerdere malen gelukt om software in Wine aan de praat te krijgen door de bestanden uit te pakken en opnieuw te compileren, en het is mij menigmaal gelukt om het dan toch onder Wine te laten draaien. Enfin, ik zal je niet vermoeien met technische details, maar ik ga er mee aan de slag. Heb inmiddels een ruwe versie al gedeeltelijk draaien onder Wine...

Die 30 dagen trial kan je gewoon activeren met je eigen sleutel, dan heb je een legaal exemplaar. Als het klaar is en voldoende getest, zal ik het je ter download aanbieden met een Dropbox link.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/09, 08:26:47 »
De xp blauwe foutscherm, de bsod heet dit, kun je in windows vastzetten, zodat de pc niet gaat rebooten. Dan kun je de foutmelding wel lezen en opzoeken op het internet.(google hier op).
http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/f/automatic-restart.htm

Je kunt xp of win 7, ook in virtualbox installeren, dus in ubuntu virtualbox installeren, dan xp of win 7 installeren in virtualbox.
Indien dit goed werkt, wel even leren hoe dit werkt, zodat dit ook vlug loopt.
Dan kun je dit testen of dit voldoet aan je eisen.
Dan zou je de oude xp kunnen verwijderen, en de partitie toevoegen aan je ubuntu partitie.

Herinstalleren van je xp of win 7 gaat natuurlijk ook, ook zonder je ubuntu te wijzigen.
Via ubuntu windows files verwijderen.(wel eerst backup maken).
Dan booten van de win cd,  win installeren in je oude partitie.
dan werkt windows,
dan grub herinstalleren,
of https://sites.google.com/site/computertip/grub
of via supergrub(is gemakkelijker), hier zijn 2 cd's van. Rescatux om grub te herinstalleren vanaf een bootable cd, en supergrub is ook een bootable cd, hier kun je van booten en dan zonder grub(bootloader) naar windows of linux springen(starten), hier wordt dus niks gerepareerd, maar dit is een cd om tijdelijk te overbruggen.

Natuurlijk kun je alle windows versie's nog verkrijgen.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/09, 08:43:55 door jan11000 »

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/09, 14:13:28 »
Dank je CJMANSCHOT en Jan11000 voor jullie laatste tips, dank ook aan allen die mij zo gesteund hebben.
Maar nog steeds kan ik nu wel dat venster lezen Jan11000, maar in de bios kan ik dat dus niet veranderen zoals aangegeven ik dat beruchte blauwe xp-scherm.

Verder cjmanschot dank alvast voor je moeite om Pattermaker Luxe 7 draaiende te krijgen onder Wine in Xubuntu

Lijkt met even het beste om mijn oude HP PSC 1410 weer even onder Xubuntu te laten draaien dan kan ik dit even uitprinten. Brother MFC-J5910 print nog steeds niet! :o
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/09, 17:50:36 »
De xp blauwe foutscherm, de bsod heet dit, kun je in windows vastzetten, zodat de pc niet gaat rebooten. Dan kun je de foutmelding wel lezen en opzoeken op het internet.(google hier op).
http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/f/automatic-restart.htm

Je kunt xp of win 7, ook in virtualbox installeren, dus in ubuntu virtualbox installeren, dan xp of win 7 installeren in virtualbox.
Indien dit goed werkt, wel even leren hoe dit werkt, zodat dit ook vlug loopt.
Dan kun je dit testen of dit voldoet aan je eisen.
Dan zou je de oude xp kunnen verwijderen, en de partitie toevoegen aan je ubuntu partitie.
Het draaien in een virtualbox lijkt me ook nog niet zo simpel, zeker niet als je daar niet mee bekend bent.

Herinstalleren van je xp of win 7 gaat natuurlijk ook, ook zonder je ubuntu te wijzigen.
Via ubuntu windows files verwijderen.(wel eerst backup maken).
Dan booten van de win cd,  win installeren in je oude partitie.
dan werkt windows,
dan grub herinstalleren,
of https://sites.google.com/site/computertip/grub
of via supergrub(is gemakkelijker), hier zijn 2 cd's van. Rescatux om grub te herinstalleren vanaf een bootable cd, en supergrub is ook een bootable cd, hier kun je van booten en dan zonder grub(bootloader) naar windows of linux springen(starten), hier wordt dus niks gerepareerd, maar dit is een cd om tijdelijk te overbruggen.

Natuurlijk kun je alle windows versie's nog verkrijgen.

Ja, zelf heb ik nog Windows 95, en voor mij nog steeds de beste Windows98 SE, maar denk niet dat Patternmaker daar onder draait en De Brother MFC-J5910DW vast ook niet.

Is Rescatux weer een image, of is dat een programma?

De hele dag aan het hannessen geweest met Brother en met Windows XP en ik heb de HP maar weer geinstalleerd.
De Brother staat er ook nog wel op maar werkt nog steeds niet, het herkent het blijkbaar wel aan het gedrag, maar printen doet ie niet!

Draaien in een virtualbox lijkt me ook al niet zo eenvoudig, zeker niet wanneer je daar nog nooit mee gewerkt hebt. Jij hebt het steeds over ubuntu, maar ik draai dan wel onder Xubuntu, of is dat gelijkwaardig aan elkaar?
« Laatst bewerkt op: 2013/06/09, 18:00:43 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/09, 18:35:37 »
Xubuntu of ubuntu is bijna hetzelfde, je kan bij beide dezelfde software installeren.
Ik gebruik ook xubuntu.

Rescatux is ook een bootable cd, dit is om grub te herinstalleren.

Virtualbox daar zul je mee moeten oefenen, is altijd als je er niks van weet.
Zoek met google
Zoek op youtube, hier kun je vaak goed meekijken.

« Laatst bewerkt op: 2013/06/09, 18:37:08 door jan11000 »

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/09, 22:09:05 »
In principe is Windows 7 nog wel verkrijgbaar. Zie bijvoorbeeld tweakers pricewatch. Er staan ook OEM versies van Windows 7 tussen, die eigenlijk niet los mogen worden verkocht. Bron computertotaal. Windows 7 upgrade versies zie ik er niet staan. Wel de duurdere volledige Windows 7 retail versies. Het goedkoopst is de upgrade versie van Windows 8 pro. Maar daarmee kun je niet terug naar Windows 7. Dat kan alleen met computers waarop Windows 8 pro al was voor-geïnstalleerd. Staat te lezen op de site van Microsoft.

De door femke98 genoemde XP installeren in een Virtualbox zou kunnen, als er de beschikking is over een normale Windows XP installatie cd. Met een recovery cd's gaat dat niet lukken. Als je die gaat gebruiken, veegt deze de hele harddisk schoon. Als het inpluggen van USB in XP de boel plat gooit, zou dat een hardware probleem kunnen zijn. Als XP is voorzien van Service Pack 3 zou je daarover Artikel ID: 310575 kunnen checken, of er een topic over starten op een Windows forum.     

Ik ga er echt van uit dat mijn bios verouderd is, heb er immers nooit in al die jaren een update voor gehad en BENQ is gestopt met computers te verkopen ook al behoorlijk lang!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/09, 22:14:35 »
Heb je mijn bericth wel gezien?

En je schrijf: Ja, zelf heb ik nog Windows 95, en voor mij nog steeds de beste Windows98 SE,
maar verderop zeg je weer dat je XP hebt.
Wat is het nu eigenlijk>?

Ja, natuurlijk Femke, die heb ik ook nog, naast XP, want die XP werd geleverd met mijn joybook in 2006
Heb ik toch gezegd, dat ik dat scherm Nu wel kan bekijken na aanpassen zoals op dat filmpje wordt getoond.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows XP verwijderen / Xubuntu wel draaiende te houden
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/17, 00:59:39 »
In principe is Windows 7 nog wel verkrijgbaar. Zie bijvoorbeeld tweakers pricewatch. Er staan ook OEM versies van Windows 7 tussen, die eigenlijk niet los mogen worden verkocht. Bron computertotaal. Windows 7 upgrade versies zie ik er niet staan. Wel de duurdere volledige Windows 7 retail versies. Het goedkoopst is de upgrade versie van Windows 8 pro. Maar daarmee kun je niet terug naar Windows 7. Dat kan alleen met computers waarop Windows 8 pro al was voor-geïnstalleerd. Staat te lezen op de site van Microsoft.

De door femke98 genoemde XP installeren in een Virtualbox zou kunnen, als er de beschikking is over een normale Windows XP installatie cd. Met een recovery cd's gaat dat niet lukken. Als je die gaat gebruiken, veegt deze de hele harddisk schoon. Als het inpluggen van USB in XP de boel plat gooit, zou dat een hardware probleem kunnen zijn. Als XP is voorzien van Service Pack 3 zou je daarover Artikel ID: 310575 kunnen checken, of er een topic over starten op een Windows forum.     

Ik ga er echt van uit dat mijn bios verouderd is, heb er immers nooit in al die jaren een update voor gehad en BENQ is gestopt met computers te verkopen ook al behoorlijk lang!

Zolang je geen problemen met processor of andere hardware hebt moet je zeker niet gaan flashen.
Staat altijd wel bij welke fixes verholpen zijn.
Zit daar voor jou niets bij dan zeker niet doen.