Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bedenking over gerichte documentatie  (gelezen 6165 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Bedenking over gerichte documentatie
« Gepost op: 2010/07/04, 18:20:10 »
Hallo allemaal.

Ik zit al langer met het idee dat we eigenlijk fout te werk gaan wat betreft het aanmaken van nieuwe artikelen.

Waarom? Het is heel simpel: zijn de artikelen die we schrijven wel de artikelen die de mensen nodig hebben? Heeft het zin om artikelen te schrijven die niet nodig worden geacht door de mensen?

Daarom wil ik eens voorstellen dat we met z'n allen een enquête of iets in die aard op dit forum gaan laten rondgaan ( door ernaar te verwijzen in een sticky in elk subforum over ondersteuning met Ubuntu en in het offtopic subforum bijvoorbeeld ), zodat we een goed beeld krijgen van wat de mensen vinden wat er ontbreekt aan onze documentatie.

Ja, ik weet ook dat er onderaan de Artikelen in aanbouw pagina een sectie is waar ideeën voor artikelen kunnen geplaatst worden, maar dit is alleen toegankelijk voor mensen die meewerken aan de documentatie, en stelt sowieso niet de mening van de hele gemeenschap voor van welke artikelen er nu echt nodig zijn.

Ik hoop dat dit ook eens bekeken kan worden.

Bedankt voor de aandacht! :)
« Laatst bewerkt op: 2010/07/04, 18:36:44 door Joshua822 »

Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/04, 20:06:39 »
"en stelt sowieso niet de mening van de hele gemeenschap voor van welke artikelen er nu echt nodig zijn. "

Daar is dit forum dus voor.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/04, 20:33:00 »
Goed bezig! Ik ben het ermee eens.
Die enquete oid vind ik beter in Documentatie passen dan in off topic. Je kunt evt. in off topic ergens een verwijzig erna maken als je die doelgroep ook wilt aanspreken...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/04, 21:28:55 »
Citaat
"en stelt sowieso niet de mening van de hele gemeenschap voor van welke artikelen er nu echt nodig zijn. "

Daar is dit forum dus voor.
Dat is juist het probleem. Heel veel mensen kijken niet in dit forum, maar zouden best wel even een enquête willen invullen als ze dat verteld worden.
Citaat
Die enquete oid vind ik beter in Documentatie passen dan in off topic. Je kunt evt. in off topic ergens een verwijzig erna maken als je die doelgroep ook wilt aanspreken...
Dat kan ik wel begrijpen. Maar we moeten het in ieder geval wel onder de aandacht brengen ( voor dezelfde reden die ik net gaf ).

Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/04, 21:29:51 »
@Joshua: Heb je enige statistieken daarvoor? Want ik weet niet of mensen wel liever een euquete invullen erover...

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/04, 22:03:21 »
Nee, eigenlijk niet, maar kijkend naar de lage activiteit in dit subforum ...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/04, 23:46:08 »
Er is hierover inderdaad geen/beperkt overleg.

Kunnen we hiervoor regelmatig irc #ubuntu-nl-meeting gaan gebruiken?

Er kan dan een agenda gemaakt worden met ideeën en te bespreken onderwerpen. Iedereen die geïnteresseerd is in de documentatie wiki is welkom om mee te praten.

Een 1e punt op de agenda kan zijn het bespreken hoe we met nieuwe artikelen willen omgaan. Gaan we dat gestructureerd(er) doen? Of blijft de chaos die het nu is? Of een goede mix?
Een 2e punt is bug https://bugs.launchpad.net/ubuntu-nl-website/+bug/333921. Een oplossing lijkt mogelijk. En dan?
Zo zijn er wel meer wiki-documentatie onderwerpen en ideeën die ik graag op de agenda wil plaatsen om te bespreken.

En natuurlijk zijn ideeën over een enquête ook een goed agendapunt. :)

Voorwaarde voor een irc meeting zijn meerdere deelnemers (duh :P). Is hier belangstelling voor?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/05, 01:05:15 »
Een IRC-meeting om dit soort zaken te bespreken is inderdaad nuttig. Ik wil zeker aanwezig zijn. Want om eerlijk te zijn, zijn er toch genoeg dingen die besproken kunnen worden en die beter kunnen.

Wat dan ook meteen nuttig zal zijn, is een apart gedeelte op de wiki voor de mensen die werken aan documentatie. Hier kunnen we dan meteen alle afspraken die gemaakt worden tijdens de meetings, en de agendapunten en datums voor de meetings kwijt.

Denk maar aan de regelingen omtrent richtlijnen voor de documentatie en hoe nieuwe artikelen worden afgehandeld, het zou ideaal zijn mochten die allemaal op een centrale en overzichtelijke plek mochten verzameld zijn.

Offline Els

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/05, 02:09:40 »
Ik deel de bedenkingen over of je via dit forum wel de doelgroep bereikt. Wil je echt de gebruikers van de wiki bereiken dan zou je eigenlijk daar je vragen moeten stellen. Is er geen extensie waarmee je gebruikers de artikelen kan laten waarderen? Of zoiets als 'was deze informatie nuttig, ja/nee'? Als ik naar mezelf kijk, ik vul zoiets altijd in als ik het tegenkom (want 1. ik ben er toch, en 2. ik ga ervan uit dat als het gevraagd wordt er ook iets met de antwoorden gedaan wordt). Vooral reden 1. is belangrijk denk ik, voor een enquete op het forum moet je daar ten eerste al zijn wil je het zien, en ten tweede de moeite van die paar extra klikken ervoor over hebben.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/05, 03:42:22 »
Goed punt Els!

Er zou veel meer communicatie moeten zijn tussen de makers en de lezers. Het moet vooral laagdrempelig zijn, omdat anders de meest waardevolle feedback (namelijk van de mensen die er het minst van begrijpen) verloren gaat.

IRC +1
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/05, 14:01:17 »
Inderdaad Els en Ronnie, dat is wat ik bedoel. Met behulp van zo'n ratingsysteem zou in een topic in dit subforum een lijstje kunnen geplaatst worden met de waardering van een bepaald artikel. Zo kunnen we een idee krijgen welke categorie artikelen nog ondermaats is en aan welke eigenlijk niet veel meer hoeft te worden veranderd. Ook een tekstveld waarin gebruikers zelf een suggestie kunnen invullen, waarop deze suggestie gestuurd wordt naar een lid van het documentatieteam die het vervolgens in dit subforum plaatst zou nuttig zijn.

Over zo'n extensie voor een ratingsysteem: welk systeem gebruiken we eigenlijk voor de wiki? MediaWiki? ik vond deze extensie voor MediaWiki, en ik denk dat het is wat we zoeken, maar ik weet niet of we MediaWiki gebruiken of niet:
http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:Rating

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/05, 14:04:00 »
Inderdaad een goed punt. We gebruiken moinmoin.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/05, 15:04:03 »
Hier is al een ratingsysteem voor Moinmoin:
http://moinmo.in/RatingSystemForMoin

Nu weet ik wel niet hoe we een tekstveld waar een gebruiker suggesties mee kan versturen zouden moeten toevoegen aan onze wiki ...

Offline Els

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/05, 19:07:23 »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/05, 19:23:38 »
Ja, Els, ik denk dat dat is waar we naar opzoek zijn :).

Nu moeten we alleen ons nog afvragen waar die informatie moet komen te staan. Deze moet namelijk voor iedereen die aan de documentatie meewerkt toegankelijk zijn.

Dit is mijn voorstel:
Citaat
Met behulp van zo'n ratingsysteem zou in een topic in dit subforum een lijstje kunnen geplaatst worden met de waardering van een bepaald artikel. Zo kunnen we een idee krijgen welke categorie artikelen nog ondermaats is en aan welke eigenlijk niet veel meer hoeft te worden veranderd. Ook een tekstveld waarin gebruikers zelf een suggestie kunnen invullen, waarop deze suggestie gestuurd wordt naar een lid van het documentatieteam die het vervolgens in dit subforum plaatst zou nuttig zijn.

Ik wil hierbij wel opmerken dat het beter is om hiervoor dan een subforum van dit subforum te maken voor het overzicht, en deze informatie van elk artikel te zetten in een topic over dat artikel. De beheerder van deze informatie maakt dan ook één centraal topic aan met een lijstje van de artikelen die nog het meeste aandacht nodig hebben.

Dat is iets wat ik over het hoofd zag.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/05, 23:47:40 »
Een IRC-meeting om dit soort zaken te bespreken is inderdaad nuttig. Ik wil zeker aanwezig zijn. Want om eerlijk te zijn, zijn er toch genoeg dingen die besproken kunnen worden en die beter kunnen.

Wat dan ook meteen nuttig zal zijn, is een apart gedeelte op de wiki voor de mensen die werken aan documentatie. Hier kunnen we dan meteen alle afspraken die gemaakt worden tijdens de meetings, en de agendapunten en datums voor de meetings kwijt.

Denk maar aan de regelingen omtrent richtlijnen voor de documentatie en hoe nieuwe artikelen worden afgehandeld, het zou ideaal zijn mochten die allemaal op een centrale en overzichtelijke plek mochten verzameld zijn.
Goed plan om de wiki hiervoor te gebruiken. Met als voorbeeld het Ubuntu-nl vertaalteam, http://wiki.ubuntu-nl.org/community/DocumentatieTeam

Met een agenda voor een IRC meeting op 15 juli 2010. Het algemene teamoverleg is op de 10e van de maand dus misschien is iedere 15e van de maand een optie voor ons?
Het punt van Joshua822 heb ik ook opde agenda geplaatst. Pas het gerust aan en/of voeg iets toe.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/05, 23:57:49 »
@Joshua822, waarom zou je de data+feedback op het forum willen zetten.

Mij lijkt het beter als er een overzichtspagina komt, van de artikelen die nog ondermaats zijn. Ook de feedback kan op een aparte wiki pagina geplaatst worden. Het zou leuk zijn als dit bijna volautomatisch kan. Weet iemand of hier mogelijkheden voor zijn?

Ik kan best aardig programmeren in python (waar moinmoin in geschreven is), dus misschien is er wel iets te maken i.c.m. die rating plugin.

Hoe de rechten van die pagina's dan moeten komen te staan weet ik niet. Maar volgens mij kan het geen kwaad als deze openbaar zijn.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/06, 02:07:38 »
Ronnie, dat die informatie op de wiki komt te staan is voor mij ook goed, als het maar op een plaats komt waar iedereen die meewerkt aan de documentatie die informatie kan vinden.

Citaat
Ik kan best aardig programmeren in python (waar moinmoin in geschreven is), dus misschien is er wel iets te maken i.c.m. die rating plugin.

Hoe de rechten van die pagina's dan moeten komen te staan weet ik niet. Maar volgens mij kan het geen kwaad als deze openbaar zijn.
Interessant. Het automatiseren van het plaatsen van de ratings is sowieso al goed voor mij en deze pagina mag publiek zijn. De plaatsing van suggesties mag niet geautomatiseerd worden volgens mij, omdat het beter is dat iemand eerst eventuele (privacy)gevoelige informatie en spam er uit filtert ( we kunnen echter wel over een bepaalde periode kijken hoe nodig dit blijkt te zijn ). Nadat dit gedaan is mag de pagina met suggesties natuurlijk wel publiek zijn volgens mij.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/06, 18:25:35 »
Oh, en ik kan er jammer genoeg niet zijn op 15 juli. Ik ben dan namelijk op vakantie. Maar ik ben op 18 juli zeker weer beschikbaar voor een vergadering.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/06, 19:25:41 »
Nou dan tellen we er nog 5 bij en kommen we op dinsdag 20 juli.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Documentatieteam/Agenda/2010-07-20

Of pas na de vakantieperiode starten?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/06, 19:30:20 »
20 juli is prima geschikt voor mij ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bedenking over gerichte documentatie
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/06, 20:49:41 »
20e komt hier ook goed uit.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal