Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mailserver.. maar dan anders?  (gelezen 1087 keer)

lordwodan

  • Gast
Mailserver.. maar dan anders?
« Gepost op: 2008/06/11, 19:49:41 »
Hoi,

Op dit moment haalt mijn Ubuntuserver mijn emails op van mijn provider(s) en distribueert deze met dovecot in mijn netwerk. Dit wil ik net iets anders doen..

Nu:

Fetchmail haalt de mails op en slaat ze op. Dovecot zorgt er voor dat ik de mails vanaf elke pc op basis van Imap kan bereiken. Dit gaat ansich wel aardig maar op een windows pc moet ik outlook express gebruiken want outlook kan de mails niet definitief verwijderen (purgen).

Wat ik wil:

De server haalt alle mails op (fetchmail?) en slaat ze op. Maar dan... Ik wil graag dat mijn mail op al mijn pc's bereikbaar is maar als ik een mail weggooi, moet ie ook daadwerkelijk meteen weg zijn, een beetje het principe van Exchange Server van MS. Ook zou ik graag met mijn GSM mijn mail kunnen lezen..

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Mailserver.. maar dan anders?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/11, 20:13:02 »
Je kan Postfix (mailserver) eens proberen. Volgens mij is deze een stuk uitgebreider dan Fetchmail

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline ruujan

  • Lid
Mailserver.. maar dan anders?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/11, 20:54:29 »
Hmm, Postfix draait waarschijnlijk al op het systeem als MTA. Fetchmail leest alleen de POP3-accounts uit bij de provider en levert ze dan lokaal af bij postfix, schat ik zo in.

Dovecot is een IMAP-server. Je zou deze kunnen vervangen door Cyrus. Deze ondersteunt IMAP-IDLE (of ook wel Pushmail genoemd voor de Blackberry yuppen). Dat is een extensie van IMAP waarbij er een continue verbinding is tussen client en server en de server dus ook actief aan de client kan melden als er iets verandert. Je hoeft dan dus niet meer om de zoveel tijd te testen of er nieuwe mail is e.d.

Er zijn twee zaken waar je op moet letten:
Ik denk wel dat de configuratie van Cyrus wat complexer is dan van Dovecot. Het is met name ontwikkeld voor grote omgevingen en kent dus nogal wat extra mogelijkheden.

Ten tweede weet ik niet of jouw versie van Outlook ook IMAP-Idle ondersteunt. Ik heb daar eigenlijk nooit zo naar gezocht en gezien de eigenzinnigheid van Microsoft vrees ik het ergste. Thunderbird ondersteunt het in ieder geval wel. Van een GSM durf ik het al helemaal niet te voorspellen. Het zal in ider geval wel wat sleutelen aan evt routers en firewalls betekenen.