Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan ik ubuntu installeren vanaf hd?  (gelezen 1026 keer)

Offline GJD

  • Lid
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Gepost op: 2008/02/07, 20:36:10 »
Ik ben in het bezit gekomen van een Dell SX260 (small form factor)
Het is eigenlijk niets anders dan een laptop in een kleine desktop behuizing.
Ideaal om ubuntu op te laten draaien tenminste......dat dacht ik.

Helaas heb ik hierbij geen cdrom speler.
Opstarten met behulp van een usb cdrom is ook niet mogelijk.
Dit word helaas niet ondersteund.

Is het mogelijk dat ik op een laptop de HD van de Dell volledig installeer en vervolgens de hd terugplaats naar de Dell.
Gaat het systeem dan werken of loop ik dan tegen problemen aan omdat het dan andere hardware zal waarnemen dan waarbij het in eerste instantie was geinstalleerd.

Graag jullie commentaar hierop.

George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/07, 21:34:38 »
alles is mogelijk als je er genoeg tijd en energie insteekt. Alleen als je niet kunt opstarten vanaf usb of diskette wordt het erg lastig. Je moet toch een bootloader installeren!
Booten vanaf Usb is vaak in te stellen in het bios, vooral bij computers die pas zo'n 5 jaar oud zijn.

Je kunt het proberen door de livecd uit te pakken op een schijf en daar ook grub op te installeren (je hd wordt dan aangeduid als hd1,0). Doe dit dan op een aparte kleine partitie. Met grub kun je dan die partitie en de kernel booten en dan zou het moeten kunnen.
Echter je hebt hier wel wat ervaring voor nodig, je doet namelijk iets dat niet zo standaard is.

Nog een vraagje, hoe moet je dan windows op die pc installeren???

MartinW

  • Gast
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/07, 22:03:53 »
Hallo George,

Ik heb een IBM X20 laptop ook zonder cd. De laptop harde schijf heb ik in de desktop pc gezet en daarop Ubuntu geinstalleerd. Daarna werkt het meteen aardig goed op de laptop, maar moesten wel een aantal instellin gewijzigd worden, zoals bv. schermresolutie. Met wat gezoek op internet is het toch gelukt.

Let wel op dat je bij installatie van Ubuntu op het "moedersysteem" zoveel mogelijk hardware uitschakeld of verwijderd.

Succes!! :)

Martin

Offline GJD

  • Lid
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/07, 22:45:56 »
Raggar

De energie en vindingrijkheid is best aanwezig daar ik na een paar keer "spelen" met ubuntu eigenlijk helemaal verkocht ben.
Installeren van windows  werd gedaan met de originele cdspeler welke je kan swappen met een a drive.
Helaas was er bij deze machine geen cdspeler meer aanwezig.

MartinW

Wat jij aanvoerde daar heb ik dus ook aan zitten denken.
Maar ik denk dat ik het probleem reeds heb opgelost.

Wat heb ik gedaan?????

tot nu toe wel heeeeeeel simpel.

Ik heb hier een externe harde schijf.
De aansluiting (ide en voeding) heb ik aangesloten op een interne cdspeler die nog als stoffig oud vuiltje ergens boven op zolder lag.
Nadat de de pc met xp was opgestart werden de drivers op de dell voor de cdspeler automatisch geladen.

Op de live cd van gutsy staat een progje  "wubi-cdboot" genaamd en als je deze onder xp start maakt het een dualboot aan die mij laat kiezen tussen "XP" of "Ubuntu-live cd".
slik......dit lijkt te simpel om waar te zijn.......hihihih
Ik kies nu "Ubuntu-live cd" en de cd begint op te starten en waarempel ik krijg op het scherm de optie "INSTALLLLL"
Nadat ik dat gekozen heb gaat de installatie van start zoals ik inmiddels gewend ben.

Ik heb gekozen om de gehele hd (20GB) te gebruiken en terwijl ik hier zit te typen gaat achter mij alles als de gesmeerde bliksem.
Ik ben inmiddels zover dat met 1474kb/s de 186 updates worden binnengehaald.


Gezien alles wat ik tot nog toe op het forum gevonden heb over het installeren van Ubuntu bij mensen die een gebrek hebben aan een cdspeler, denk ik dat het bij mij aardig simpel gegaan is.
Misschien dat ik anderen met deze posting toch een beetje kan helpen.

in ieder geval dank voor jullie reacties.


George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.

Offline GJD

  • Lid
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/07, 23:11:43 »
Inmiddels ingelogd via de Dell SX260 voorzien van een kersverse ubuntu installatie en alles draait hier als een zonnetje.

De installatie zelf duurde wel 32 min (incl. updates) en het proberen en zoeken naar oplossingen voor het zover was.......eh......zal hierover maar geen uitspraak doen (hahahahah)

George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/07, 23:14:13 »
Goed zo! Bedankt trouwens, dat je de oplossing hier hebt gepost. Daar kunnen anderen hun voordeel weer mee doen.

Groet, Pjotr.

Offline GJD

  • Lid
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/07, 23:19:38 »
Pjotr123

Vind dat eigenlijk niet meer als normaal om dat te doen, daar ik zelf al ontzettend veel geleerd heb, en geholpen ben met posting van anderen op dit forum.

George
Als je een vraag stelt, verwacht je een antwoord op basis van de info die je verstrekt. Als het antwoord niet voldoet aan je verwachtingen is de kans groot dat de info in de vraag niet toereikend was.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
kan ik ubuntu installeren vanaf hd?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/11, 15:47:05 »
Heel goed, ik geloof alleen wel dat je nu werkt via een windows partitie. Het geeft volgens mij geen problemen maar wel goed om in je achterhoofd te houden.
Succes met Ubunut!