Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: celopmaak wijzigen in Calc  (gelezen 658 keer)

Offline avl

  • Lid
celopmaak wijzigen in Calc
« Gepost op: 2019/05/06, 16:26:46 »
In Calc heb een kolom met getallen voorafgegaan met een "'" (apostroph). Daarmee wordt aangegeven dat de cel tekst bevat. In een cel kan je de ' met de hand verwijderen en daarna de opmaak naar cel of valuta veranderen.
Om dat voor > 100 cellen handmatig te veranderen is omslachtig; daar moet een zoek&vervang mogelijkheid voor zijn. In help heb ik het niet kunnen vinden.

Weet iemand hoe dat moet?

Offline peer

  • Lid
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/06, 16:45:08 »
zoek en vervang weet ik niet maar wat je zou kunnen doen is om met een formule bv. D1 = ""+C1  het getal van C1 naar tekst in D1 te kopiern. Dan kun je met slepen en kopieren een heel gebied kopieren. En dan moet je de formule vervangen door de value.
Maar er zal vast wel een omzettrucje zijn. Lijkt mij vaak genoeg voor te komen. 

Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/06, 17:31:47 »
Kolom selekteren (of cellen selekteren)
Rechtsklik
Cellen opmaken
En opmaak aanpassen.

Offline avl

  • Lid
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/06, 21:40:16 »
Kolom selekteren (of cellen selekteren)
Rechtsklik
Cellen opmaken
En opmaak aanpassen.

Heb ik (n x) geprobeerd; maar de ' blijft staan en de opmaak blijft ongewijzigd!

Offline ajjp

  • Lid
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/06, 21:54:40 »
Ik heb geen oplossing; wel begin ik een bugje te vermoeden.
Ik had onlangs precies hetzelfde. Ergens in een kolom trad het op, nadat ik enkele andere handelingen had verricht. Ik weet niet meer welke, maar pas toen ik de kolom volledig had vielen de ' in het tweede deel van de kolom mij op. Alle mogelijke "gewone" oplossingen c.q. aanpassingen faalden. Tot slot heb ik maar een nieuwe kolom aangemaakt naast de foute, en heb ik alle getallen handmatig weer ingetypt (de eerste helft gekopieerd natuurlijk).

swake

  • Gast
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/06, 22:04:46 »
Rechtsklik in de cel waar je de tekst of waarde ingevoerd hebt en kies voor kopieren
Zet vervolgens de muisaanwijzer in de gewenste cel , selecteer cellen door shift toets en pijltjestoets omlaag te gebruiken> rechtsklik en kies voor plakken speciaal > kies de gewenste opmaak .


« Laatst bewerkt op: 2019/05/06, 22:12:51 door swake »

Offline avl

  • Lid
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/06, 22:33:35 »
Rechtsklik in de cel waar je de tekst of waarde ingevoerd hebt en kies voor kopieren
Zet vervolgens de muisaanwijzer in de gewenste cel , selecteer cellen door shift toets en pijltjestoets omlaag te gebruiken> rechtsklik en kies voor plakken speciaal > kies de gewenste opmaak .

Helaas, ook dit werkt niet.
Misschien komt die weerbarstigheid door het volgende. Je kunt afschriften van de bank van een bepaalde periode downloaden als een csv bestand. Als je zo'n bestand dan in Calc opneemt is alles tekst maar wel netjes in kolommen weergegeven zoals je dat opgeeft. Een kolom met de bedragen zijn toch tekst en elke cel heeft als eerste teken dat hinderlijke ' teken. En bij geen van de aangegeven truks wil dat teken verdwijnen.
Handmatig, cel voor cel kan het wel door in de bewerkingsregel bovenin (of met F2 in de cel zelf) de ' te wissen. En als je de kolom al als getal of valuta hebt ingesteld komt de gewenste opmaak tevoorschijn.
Ik heb ook al in de help functie gekeken maar die geeft hiervoor ook geen oplossing.

swake

  • Gast
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/07, 14:01:23 »
Het gaat dus om .csv bestanden .Gegevens met komma gescheiden.
Ik snap nu wat je bedoelt . Om te kunnen bewerken moet je het .csv bestand converteren of omzetten naar xls of xlsx bestand .
Hopelijk ben je hiermee al meer geholpen om je op de goede weg te zetten .
Het is wel een uitleg voor excel .
https://www.extendoffice.com/nl/documents/excel/4615-excel-batch-convert-csv-to-xls-xlsx.html
« Laatst bewerkt op: 2019/05/07, 14:04:20 door swake »

Offline avl

  • Lid
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/10, 11:37:07 »
Het gaat dus om .csv bestanden .Gegevens met komma gescheiden.
Ik snap nu wat je bedoelt . Om te kunnen bewerken moet je het .csv bestand converteren of omzetten naar xls of xlsx bestand .
Hopelijk ben je hiermee al meer geholpen om je op de goede weg te zetten .
Het is wel een uitleg voor excel .
https://www.extendoffice.com/nl/documents/excel/4615-excel-batch-convert-csv-to-xls-xlsx.html

Ik ben eruit!
Als in een kolom die je als "valuta" of "getal" wilt wijzigen behalve getallen ook maar ergens tekst voorkomt gaat die wijziging niet door.
In mijn geval stand in de kop van de kolom: "bedrag (EUR)". Toen ik die toevoeging (EUR) had weggehaald verliep de wijziging probleemloos!
Bedankt alle meedenkers!

Offline ajjp

  • Lid
Re: celopmaak wijzigen in Calc
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/10, 15:18:24 »
Bedankt!
Dit verklaart waarom ik er ook een probleem mee had.