Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc  (gelezen 7164 keer)

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Gepost op: 2010/01/01, 10:19:27 »
Hallo leden,

Ik wens jullie een gelukkig nieuwjaar 2010 toe :)

Afgelopen dinsdag heb ik Linux Ubuntu 9.10 gedownload en die bestand wordt op de cd gebrandt. Daarna ging ik die op mijn laptop vanaf Windows 7 installeren en het was succes. Alleen werd alleen een zwarte beeldscherm.

Ik probeerde ook vanaf computer opstarten met die installatie, in het begin werd wel weergegeven met de language-keus daarna een vijf-opties selecteren, ik heb eerder "ubuntu" zonder installatie geselecteerd, daarna werd zwarte beeldscherm. Dus ik ging opnieuw computer opstarten , daarna andere optie "Ubuntu te installatie". die werd ook zwarte beeldscherm. Ik vond erg vaag. Ik heb op de chatbox van Ubuntu met andere chatters gesproken, ik kreeg een tips van anderen. Ik ging een HDMI op mijn laptop aansluiten en de televisie werd aangeschakeld. Ik ging opnieuw cd-r van Ubuntu op mijn laptop zetten, daarna werd de computer opgestart... ik heb Ubuntu installatie geselecteerd... De televisie werkt echt uitstekend (die werd getoond). ik ging die installeren... totdat werd het installatie voltooid. Ik ging via de hardwareschijf en scherm van Ubunutu uitzoeken of het kan iets aan het doen met de beeldscherm van mijn laptop (ik volgde naar de televisie, waarvan ik was bezig met Ubuntu). Niks gevonden. Zelfs heb ik ook met andere chatters van Ubuntu gesproken. lukte ook niet om goede tips te krijgen.

Mijn videokaart is Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD.

Groetjes, Erkan

Offline Lutz

  • Lid
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/01, 16:13:40 »
Eerst een zijlijn vraag: Wil je Ubuntu naast Windows 7 installeren of in plaats van?

Dan de echte vraag: Wat gebeurt indien je Ubuntu vanaf CD als live CD opstart?

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/01, 17:38:07 »
ik ontdekte pas dat ik moet nu met 64 bits van ubuntu proberen... of het werkt met de videokaart. want mijn videokaart is hogere kwaliteit dan gewoon, denk ik? :S ik ben nu aan het downloaden. hopelijk werkt dat :)

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/01, 18:14:59 »
ik ontdekte pas dat ik moet nu met 64 bits van ubuntu proberen... of het werkt met de videokaart. want mijn videokaart is hogere kwaliteit dan gewoon, denk ik? :S ik ben nu aan het downloaden. hopelijk werkt dat :)

Het lukte me ook niet toen ik heb cd-r met 64-bits geïnstalleerd. Maakt niet uit welke installatie wil ik. Ik kreeg maar gelijk een zwarte weergeven op mijn laptop, terwijl HMDI-televisie werkt uitstekend. Misschien is Ubuntu een allergie voor Intel GMA ofzo? Ik baal echt erg :(

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/02, 00:20:55 »
Probeer dit eens :

Start op met de live CD van Ubuntu die je hebt gebrand, druk op F4 en kies voor "Veilige grafische modus", en probeer nu eens "Ubuntu uitproberen" te kiezen in het keuzemenu. Werkt het ? Zo ja, dan kun je Ubuntu op de live sessie installeren met het icoontje "Installeren" op het bureaublad.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/02, 07:13:09 »
ik heb het geprobeerd, het was geen succes. volgens me heb ik een stuurprogramma voor de videokaart nodig dat Utunbu kan lezen. :( ik kan nergens een stuurprogramma via intel voor Utunbu vinden :( erg balen :( want ik vind Utunbu echt goeie software :S

FrSu

  • Gast
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/02, 10:27:32 »
Je kunt de Live CD van Linux Mint ook even proberen, Mint heeft standaard veel aan boord.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/02, 11:06:03 »
Waar kan ik die downloaden?


Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/02, 11:28:44 »
ok, ik ga die kijken en uitproberen. hopelijk lukt me eindelijk met de beeldscherm van mijn laptop ...

want ik ben vorige week eerste keer met linux van mijn geschiedenis.

FrSu

  • Gast
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/02, 11:43:03 »
Laat het hier even weten of het succesvol was. ;)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/02, 13:50:11 »
Linux Mint heeft volgens mij geen extra stuurprogramma's aan boord hoor :|

Hmmm, het begint lastig te worden. Xorg werkt blijkbaar niet met jouw videokaart ( het zwarte scherm komt dus wel na het laden van de Linux kernel ? ), dan kun je het best eens proberen te installeren met de Ubuntu alternate CD, dit is een tekst gebaseerde installer ( dus geen X, en dus zou deze CD moeten werken, anders zit het probleem in de Linux kernel ), als je hiermee Ubuntu al kunt installeren, kunnen we eens kijken of we ook Xorg aan de praat kunnen krijgen, want Xorg aan de gang krijgen is moeilijk als het niet werkt met een live sessie.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/02, 14:21:01 »
Laat het hier even weten of het succesvol was. ;)

Het is gene succes geworden :(, hetzelfde probleem met de beeldscherm.

Oh ja, ik heb ook CD-rom van openSUSE en ik hb ook geïnstalleerd, dat werkt echt goed voor de beeldscherm. Maar ik wil liever met Ubuntu ... Is dat mogelijk om de stuurprogramma uit openSUSE halen?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/02, 14:28:24 »
Citaat
Oh ja, ik heb ook CD-rom van openSUSE en ik hb ook geïnstalleerd, dat werkt echt goed voor de beeldscherm. Maar ik wil liever met Ubuntu ... Is dat mogelijk om de stuurprogramma uit openSUSE halen?

Nee, helaas. Ze gebruiken volgens mij een verschillende versie van X.org.


Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/02, 14:33:19 »
Citaat
Oh ja, ik heb ook CD-rom van openSUSE en ik hb ook geïnstalleerd, dat werkt echt goed voor de beeldscherm. Maar ik wil liever met Ubuntu ... Is dat mogelijk om de stuurprogramma uit openSUSE halen?

Nee, helaas. Ze gebruiken volgens mij een verschillende versie van X.org.



das erg balen zeg :(. hopelijk wordt volgende nieuwe versie van ubuntu verkrijgbaar en werkt uiteindelijk voor de videokaart :/

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/02, 14:39:04 »
probeer anders eens een ouder versie en die naderhand updaten en upgraden naar de nieuwere..

8.10 was geloof ik de laatste die de oude Xorg gebruikte en zou het nog moeten doen als ik me niet vergis.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/02, 14:43:45 »
probeer anders eens een ouder versie en die naderhand updaten en upgraden naar de nieuwere..

8.10 was geloof ik de laatste die de oude Xorg gebruikte en zou het nog moeten doen als ik me niet vergis.

Ik heb ook 8.10 gedownload en geïnstalleerd, nog steeds hetzelfde probleem met de beeldscherm. :(ssss

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/02, 15:52:09 »
Ik begin te vermoeden dat het probleem aan de kernel ligt, Ubuntu Karmic Koala is namelijk de eerste versie die een kernel bevat die KMS ondersteund, maar KMS doet het nog niet zo goed in vergelijking met X.org.

Je zou eens met de bootparameter "nomodeset" moeten opstarten, maar ik weet niet waar je dat in het menu van de live cd kunt aangeven.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/02, 17:25:21 »
Wat is "nomodeset" ?

Ik heb nog geen KMS gedownload. Ik zit nu met OpenSUSE, die werkt wel met de beeldscherm, waarvan de openSUSE herkent naam " Intel Mobile for GMA , enz. " . Hoe komt dat eigenlijk? Kan iemand speciale stuurprogramma van Intel in Ubuntu toevoegen?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Compaq Presario CQ61-110ED notebook pc
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/02, 17:55:38 »
Citaat
Wat is "nomodeset" ?

Dit is een parameter die we aan de kernel geven bij het opstarten, deze parameter zal de kernel de instructie geven om niet gebruik te maken van KMS. Je moet geen verstand hebben van KMS, besef gewoon dat dit uitschakelen de oplossing kan zijn. Je moet KMS niet downloaden, deze zit al in de Linux kernel, de basis van Ubuntu.

Citaat
Ik heb nog geen KMS gedownload. Ik zit nu met OpenSUSE, die werkt wel met de beeldscherm, waarvan de openSUSE herkent naam " Intel Mobile for GMA , enz. " . Hoe komt dat eigenlijk? Kan iemand speciale stuurprogramma van Intel in Ubuntu toevoegen?

OpenSUSE gebruikt kennelijk een kernel zonder KMS. Over welke versie van OpenSUSE gaat het eigenlijk ?

Het is in principe mogelijk om stuurprogramma's voor grafische kaarten onder distributies uit te wisselen, maar in de praktijk gebruiken veel distributies verschillende versies van X.org, waardoor de drivers voor grafische kaarten van de ene distributie, niet altijd compatibel zijn met de andere.