Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Wifi-kaart?  (gelezen 1629 keer)

Welke Wifi-kaart?
« Gepost op: 2009/06/21, 12:19:09 »
Ik heb een desktop-pc waarin een d-link dwl-g510 wifi-kaart zit. Met Intrepid krijg ik die aan de praat met ndiswrapper, met Jaunty werkt ze out-of-the-box. In beide gevallen werkt ze echter uiterst traag. Een downloadsnelheid van 5 kbs is zowat het maximum wat ik eruit haal. Een laptop met Jaunty haalt op dezelfde werkplek meer dan 400 kbs.

Ik zie drie mogelijkheden:
- ik los het probleem van de traagheid op met deze kaart.
- Ik plaats een andere Wifi-kaart die beter ondersteund wordt
- Ik plaats een soort router die stand-alone draadloos verbinding maakt met de modem-router en die met een draad aan de pc wordt gehangen.

Kan er iemand mij in de juiste richting helpen? Eigenaardig is dat D-link op de doos een pinguin durft zetten, maar geen linuxdrivers meelevert op de cd. Ik wil wel een andere wifi-kaart kopen. Zo duur zijn die dingen nu ook weer niet maar ik moet dan wel weten welke compatibel is, en ditmaal écht compatibel.
Voor de derde oplossing lees ik her en der dat een wifi-router enkel met een draad aan de adsl-modem-router kan gehangen worden en dat de omgekeerde opstelling die ik wil gebruiken, niet werkt. Klopt dit? Zijn er aangepaste toestelletjes die dit wel kunnen?

Alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Wifi-kaart?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/21, 16:58:49 »
Mogelijk gaat het om een Ralink RT2500 chipset. Probeer eens dit:
http://sites.google.com/site/computertip/ralinkrt2500

Werkt dit niet, probeer dan te achterhalen om welke chipset het gaat:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Re: Welke Wifi-kaart?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/27, 11:33:53 »
Ik heb libstdc++5 geïnstalleerd en ook de rest van de howto toegepast. Ik kan de rate op 54 M en 11 M zetten, maar dat maakt de download niet sneller.

Ndiswrapper had ik eerder al geprobeerd met Intrepid, daar heb ik de traagheid ontdekt. Ik heb dan Jaunty geïnstalleerd en gemerkt dat die een linuxdriver heeft, maar even traag werkt. Daarop heb ik dan deze howto toegepast. Voorlopig zonder resultaat.

Ik overweeg om een wifi-bridge te kopen. Kost iets van 90 euro en dan ben ik er vanaf.

Ik heb het idee dat wifi vooral een probleem is met desktops. Ik heb ubuntu al op drie laptops geïnstalleerd en daar werkte de wifi onmiddellijk out-of-the-box.

Heeft er nog iemand een suggestie om die d-link kaart toch aan de praat te krijgen?