Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarom kun je niet direkt zonder opstartschijfprogramma installeren  (gelezen 1279 keer)

Offline yogiman

  • Lid
Kan me alleen indenken voor degenen die gebruik maken van virtualbox met pure .iso.

Re: waarom kun je niet direkt zonder opstartschijfprogramma installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/09, 17:17:50 »
Volgens mij omdat ISO een soort van compressiebestand is waarin de voor installatie benodigde bestanden ingepakt zijn. En dat moet eerst uitgepakt worden.
Iso is niet een 'werkbestand' net zoals zip, tar of rar dat niet zijn en die je ook eerst moet uitpakken voor gebruik.
https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_%28bestandsindeling%29

Volgens mij is dat daarom dus ook altijd zo, en niet alleen bij Linux.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

  • Gast
Re: waarom kun je niet direkt zonder opstartschijfprogramma installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/10, 11:17:28 »
Een ISO (komt van de grote filosoof Isocrates , met als globale stelling dat de premissen gelijk moeten liggen en gekend zijn alvorens men kan redeneren over een existentieel denken) is gewoon een standaardisatie ogv compressie en 'grotere bestanden'. Mede dankzij Microsoft is deze standaard als globaal aangenomen.
Hoe een ISO dan weer 'verwerkt' wordt is afhankelijk van de inpakmethode.

Een hybride ISO is dan weer een afwijkende norm , wat vooral Mint graag hanteert als norm, aparte norm.

Soms zouden oude standaarden ook eens moeten evolueren ; sommigen ontwikkelen nog op een stokoud IBM platform, terwijl anderen de standaarden dan weer verruimen (wo Ubuntu, SolusOS) .

Te veel afwijking, betekent ook weer dat het wysiwyg protocol zelfs niet altijd meer ondersteund wordt, en dat is toch een van de oudste standaarden (ook dankzij Bill Gates in W3.1 opgenomen). OpenSuse claimt dan weer dat knowledge based distro's de toekomst worden ...... en in hun geval betwijfel ik dat enorm .

Dus een .ISO is eigenlijk een standaardisatie , en wat voor Mint betreft: geen standaard = geen follow up in het bedrijfsleven en/of professionele werelden (maar dat kan ook veranderen natuurlijk) , en daarmee ontwikkel je vooral voor jezelf ipv een verruiming te zijn voor andere distro bakkers.

Ook iKey van Solus Debian maakte zich kwaad over de 'arrogantie' achter de ontwikkelingen van Mint bv.

Offline yogiman

  • Lid
Re: waarom kun je niet direkt zonder opstartschijfprogramma installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/12, 12:26:29 »
Bedankt, heren. Ik wil les gaan geven in ubuntu, en stel eens dat dat gevraagd zou worden.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: waarom kun je niet direkt zonder opstartschijfprogramma installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/12, 13:19:00 »
Bedankt, heren. Ik wil les gaan geven in ubuntu, en stel eens dat dat gevraagd zou worden.

Namasté yogiman !!! Ik geef via YouTube (nog geen channel gemaakt hoor ivm auteursrechten enzovoort) ook tips en trucs mbt aankopen hardware voor studenten algemeen, ongeacht de leeftijd of achtergrond, enerzijds alsook sommige trucs om 'oude hardware' in een aanvaardbare standaard te krijgen mét een MINIMUM budget.

Ik ben van België trouwens. Ik ben van plan ook in tips en trucs een onderdeeltje te maken als tip voor een student met armoede in zijn referenties. Mét een mooi globaal aankoopplan.

Misschien kunnen we samen wat brainstormen ivm Ubuntu en lessen op school, schoolwerk, taken, hoe de papierberg te reduceren. Digitaal examen bv.

Momenteel ga ik een online cursus volgen ivm programmeren of coden in Python via udemy academie. Misschien dat in de lessen ook die vermeldingen, mogen, gemaakt worden ?

Tof dat je dat initiatief neemt, als steunpunt dacht ik even dat ik een vreemde eend was. lol


Re: waarom kun je niet direkt zonder opstartschijfprogramma installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/15, 15:21:19 »
Soms zouden oude standaarden ook eens moeten evolueren

Klopt. En soms ook juist weer niet. Sommige ooit uitgevonden principes zijn gewoon simpelweg (nog steeds) perfect in hun eenvoudigheid met perfecte werking als resultaat, en alle 'evolutie' maakt het alleen maar slechter/zwaarder/ingewikkelder.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore