Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad Ubuntu 14.04 ( OPGELOST)  (gelezen 3375 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Bureaublad Ubuntu 14.04 ( OPGELOST)
« Gepost op: 2014/05/11, 21:23:21 »
Ik heb zonder een  duidelijke reden ineens geen bureaublad meer in Ubuntu 14.04, alleen een zwart scherm met een unity -balk. De rechter muistoets op het bureaublad klikken werkt niet en in systeeminstellingen een achtergrond kiezen werkt ook niet meer. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/13, 21:17:00 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/11, 23:58:19 »


Mijn desktop op dit moment, heeft iemand een idee hoe ik dit kan herstellen  :(

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/12, 17:35:08 »
Jammer dat niemand me kan helpen. Het probleem ontstond na een live sessie met een andere linux distro. Ik ben niet met bestandsbeheer op de Ubuntu partitie geweest, maar na een herstart was ik m'n bureaublad kwijt. 


Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/12, 18:17:06 »
Rik,

Heb je al gecontroleerd of alle folders en bestanden in je HOME-map vooral de verborgen op uw naam nog staan??
Maw zodat u lees en schrijf rechten heb op deze folders en bestanden.
Eventuel vanaf een livecd als je geen terminal kan opstarten:
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/12, 19:56:27 »
Nee, in het bestandssysteem is volgens mij niets veranderd. Ik had al eerder Gnome - Shell geïnstalleerd, met de standaard Gnome en klassieke desktop is niets mis.
Ik heb alleen een probleem met de Unity desktop.. Zou het probleem met compiz te maken kunnen hebben?

Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/12, 20:15:44 »
Rik,

Best mogelijk... Is van van hieruit moeilijk te zeggen.
Er is een terminal opdracht om Unity te resetten, de welke kan ik je niet zo 123(45) zeggen.
Google een op unity reset
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/12, 20:46:59 »
Ik heb de procedure geprobeerd zoals beschreven in de onderstaande website:
http://www.webupd8.org/2012/10/how-to-reset-compiz-and-unity-in-ubuntu.html
Resultaat: een waslijst van foutmeldingen in terminal..  zoals beschreven in de reactie van Scorpineo

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/12, 21:10:35 »
Ik heb besloten om hier niet meer tijd aan te besteden, ik had al meer oplossingen geprobeerd,  ubuntu ga ik  opnieuw installeren
Ter info:
Ik had een usb stick gemaakt met Linux Deepin 2014. Na het opstarten vanaf de usb-stick had ik met deepin eigenlijk direct hetzelfde probleem als ik nu heb met de Unity-desktop. Ik ga ervan uit dat deepin iets in mijn bestaande configuratie heeft veranderd, na een herstart, terug naar Ubuntu, begon het probleem.  Het is nu, vanaf 2007, de tweede keer dat een linux distro met een live-sessie de op mń  harddisk geïnstalleerde Ubuntu heeft vernield. 
Zoals ik al schreef, ik ben niet met deepin in bestandsbeheer geweest.   
« Laatst bewerkt op: 2014/05/12, 21:17:34 door RikRik »

Re: Bureaublad Ubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/12, 21:26:56 »
Het is nu, vanaf 2007, de tweede keer dat een linux distro met een live-sessie de op mń  harddisk geïnstalleerde Ubuntu heeft vernield.
Dit kan niet. Vanuit een fatsoenlijke live-sessie heb je geen toegang tot je echte systeem. Anders gezegd. Vanuit een fatsoenlijke live-sessie kun je nooit een bestaand geïnstalleerd systeem vernaggelen, want daar heb je geen rechten voor.

Een 'onfatsoenlijk' systeem is bijvoorbeeld Puppy Linux, daarmee kun je vanaf usb direct een heel systeem inclusief alle opslagmedia aanspreken, zonder wachtwoorden etc. Heel handig om omgevallen Linux-installaties weer overeind te tillen. Maar je moet wel weten wat je doet, want je hebt daar root-rechten en daarmee kun je zonder dat je het in de gaten hebt, een heel systeem verheen&weeren.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/12, 21:32:29 door Paul Matthijsse »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04 ( geen hulp meer nodig)
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/12, 22:27:51 »
Het kan normaal gesproken niet Paul, maar blijkbaar is er een uitzonderingen voor elke regel, ik bedoel: ik schrijf hier geen l*lverhaal.
Ubuntu 14.04 is inmiddels weer opnieuw geïnstalleerd, alles werkt weer normaal.
Voor de liefhebbers  Deepin 2014 Alpha http://distrowatch.com/?newsid=08383  voor mij nooit meer  :-[

Offline daniel

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04 ( geen hulp meer nodig)
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/13, 08:53:38 »
Als je bij het opstarten na de herstel modus gaat (dus root) dan maak je daar een nieuwe gebruikers account aan:
adduser gebruikersnaam

Op het laatst even je naam zetten /etc/group
in de group zet je achter sudo je naam

Opnieuw opstarten en wat doet die dan?
En anders kun je vanuit de herstel modus ook de unity opnieuw installeren.
sudo apt-get autoremove unity
sudo apt-get install unity


Offline daniel

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04 ( geen hulp meer nodig)
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/13, 08:59:39 »
Misschien heb je problemen met Compiz Unity of is die niet goed ingesteld /geinstalleerd.
Dan zou je het volgende kunnen doen.

vanuit de  herstel modus :

Uninstall Compiz Unity
-------------------------------------
sudo apt-get remove compizconfig-settings-manager
sudo apt-get remove compiz-fusion-plugins-extra
sudo apt-get remove compiz-plugins-extra
sudo apt-get purge compiz*

 Re-install Compiz Unity
-------------------------------------
sudo apt-get install unity-2d
sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo apt-get install ubuntu-desktop-2d
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
sudo apt-get install xserver-xgl
sudo apt-get install emerald
sudo apt-get install compiz-fusion-plugins-extra
sudo apt-get install git compiz-plugins-extra
sudo apt-get install compiz-plugins-extra
sudo apt-get install unity

« Laatst bewerkt op: 2014/05/13, 09:03:56 door daniel »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04 (oorzaak bekend)
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/13, 16:05:35 »
Het is nu, vanaf 2007, de tweede keer dat een linux distro met een live-sessie de op mń  harddisk geïnstalleerde Ubuntu heeft vernield.
Dit kan niet. Vanuit een fatsoenlijke live-sessie heb je geen toegang tot je echte systeem. Anders gezegd. Vanuit een fatsoenlijke live-sessie kun je nooit een bestaand geïnstalleerd systeem vernaggelen, want daar heb je geen rechten voor.

Een 'onfatsoenlijk' systeem is bijvoorbeeld Puppy Linux, daarmee kun je vanaf usb direct een heel systeem inclusief alle opslagmedia aanspreken, zonder wachtwoorden etc. Heel handig om omgevallen Linux-installaties weer overeind te tillen. Maar je moet wel weten wat je doet, want je hebt daar root-rechten en daarmee kun je zonder dat je het in de gaten hebt, een heel systeem verheen&weeren.

Paul je hebt helemaal gelijk,  mijn welgemeende excuses dat ik zo eigenwijs was, helemaal overtuigd  dat de oorzaak de Linux distro op m 'n USB was.

Ik weet nu wat de werkelijke oorzaak is geweest, ik had namelijk gnome-shell geïnstalleerd via terminal. Vandaag de code nogmaals uitgevoerd en alweer het probleem met de Unity desktop zoals hierboven beschreven. 

Als ik gnome -shell installeer via softwarecentrum dan kan ik niet afmelden en inloggen in gnome, als ik de code hieronder gebruik, kan ik wel inloggen in gnome, maar dan heb ik een probleem met de unity-desktop. Waarom gaat het op mijn computer fout met de volgende code:

sudo apt-get update && sudo apt-get install gnome-shell ubuntu-gnome-desktop

MauRice2 en Daniel, bedankt voor het meedenken

Re: Bureaublad Ubuntu 14.04 (oorzaak bekend)
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/13, 17:54:57 »
Paul je hebt helemaal gelijk,  mijn welgemeende excuses dat ik zo eigenwijs was, helemaal overtuigd  dat de oorzaak de Linux distro op m 'n USB was.
Geen probleem, weer wat geleerd moet je maar denken!

Ik weet nu wat de werkelijke oorzaak is geweest, ik had namelijk gnome-shell geïnstalleerd via terminal. Vandaag de code nogmaals uitgevoerd en alweer het probleem met de Unity desktop zoals hierboven beschreven. 
Kan je hier niet verder mee helpen, ben na korte tijd met Unity te hebben gewerkt overgestapt op Xfce/Xubuntu en dat bevalt me meer dan uitstekend. Als ik het me goed herinner, waren er (compatibiliteits?)problemen met Gnome 2 en 3 en Unity en nog wat omgevingen, misschien loop je daar tegenaan?

Groet, Paul.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bureaublad Ubuntu 14.04 ( geen hulp meer nodig)
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/13, 21:16:09 »
De oplossing voor Gnome shell in Ubuntu 14.04 heb ik uiteindelijk gevonden.

Gnome shell kan je installeren vanuit softwarecentrum. Na afmelden heb je dan niet de mogelijkheid om in gnome in te loggen.
Maar na het gebruik van de onderstaande code heb je wel een keuzemenu. Je kan nu beide desktops gebruiken, Unity en Gnome, precies wat ik graag wil   

dus, eerst gnome shell installeren uit softwarecentrum, vervolgens in terminal de code:
sudo apt-get install gnome-session
Ubuntu 14.04 met Unity en Gnome shell werkt nu perfect !