Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux, waarom? - in drie woorden!  (gelezen 5079 keer)

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #25 Gepost op: 2016/10/23, 18:13:12 »
Linux is inderdaad beter, zo denk ik er ook over. Met Linux bepaal ik hoe mijn PC werkt, en heb ik controle. Ik bepaal wanneer ik updates installeer, en wanneer ik opnieuw opstart. Ik bepaal hoe het eruit ziet. Ik bepaal welke DE ik gebruik. Daarnaast is het veiliger, beter met privacy en het is gewoon weer leuk om je computer te gebruiken. :)

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #26 Gepost op: 2016/10/23, 19:19:48 »
Waarom is windows dan populairder: er is meer software voor beschikbaar, het was eerder ingeburgerd en nu is de meute er aan gewend.

Nee hoor.  ;)
Omdat er ooit een apparaat (computer) uitgevonden is waar men weinig mee kon, tot dat microsoft dos uitgevonden werd en er een wereld open ging met dat apparaat.
Omdat er lange tijd niets anders was dan alleen dos en later win3 is deze overal ingeburgerd geraakt.
En omdat de mens niet van veranderingen houdt is dat daarna zo gebleven.

En voor iets wat de standaard is kun je verwachten dat daarvoor de meeste aanvullingen ontwikkeld worden en verkrijgbaar zijn (software dus).

Zeg jij niet gewoon ontzettend hetzelfde in andere bewoordingen? 

Detail: Amiga Workbench 1.0 voor de commodore Amiga was was een maand eerder uit dan de eerste windows versie en durf ik gerust als DE voorloper te beschouwen van de besturingssystemen zoals we ze nu kennen want zeg nu zelf: het heeft allemaal met venstertjes en maximaliseer/minimaliseer en sluiten. Menubalk was er in workbench ook al.....Dus hoezeer er ook verschillen zijn tussen LInux en Windows en Mac, het uiterlijke basisprincipe zou volgens mij wel eens heel goed gebaseerd kunnen zijn op afbeelding/link hieronder :P ;)  (als ik de afbeelding goed heb ingevoegd, nog nooit gedaan hier)



Hoe had de computerwereld er uit gezien als Commodore een betere marketing had weten neer te zetten dan Microsoft?.........


« Laatst bewerkt op: 2016/10/23, 19:24:45 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #27 Gepost op: 2016/10/23, 19:24:15 »
Ah, dat brengt wel wat herinneringen omhoog.  Ik ben ooit begonnen met workbench 1.2.

Overigens was Apple volgens mij eerder dan Amiga meer dit idee van vensters en muizen. Amiga was volgens mij wel eerder met kleuren.

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #28 Gepost op: 2016/10/23, 20:33:09 »
Waarom is windows dan populairder: er is meer software voor beschikbaar, het was eerder ingeburgerd en nu is de meute er aan gewend.

Nee hoor.  ;)
Omdat er ooit een apparaat (computer) uitgevonden is waar men weinig mee kon, tot dat microsoft dos uitgevonden werd en er een wereld open ging met dat apparaat.
Omdat er lange tijd niets anders was dan alleen dos en later win3 is deze overal ingeburgerd geraakt.
En omdat de mens niet van veranderingen houdt is dat daarna zo gebleven.

En voor iets wat de standaard is kun je verwachten dat daarvoor de meeste aanvullingen ontwikkeld worden en verkrijgbaar zijn (software dus).

Zeg jij niet gewoon ontzettend hetzelfde in andere bewoordingen? 

Nee want jij geeft als eerste argument 'meer software' en dat is een gevolg. Geen oorzaak.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #29 Gepost op: 2016/10/24, 00:23:38 »

Nee hoor.  ;)
Omdat er ooit een apparaat (computer) uitgevonden is waar men weinig mee kon, tot dat microsoft dos uitgevonden werd en er een wereld open ging met dat apparaat.
Omdat er lange tijd niets anders was dan alleen dos en later win3 is deze overal ingeburgerd geraakt.
En omdat de mens niet van veranderingen houdt is dat daarna zo gebleven.

En voor iets wat de standaard is kun je verwachten dat daarvoor de meeste aanvullingen ontwikkeld worden en verkrijgbaar zijn (software dus).

Ha dat is wel een leuke veronderstelling van zaken, maar niet helemaal juist ;)

IBM vond de PC uit, en gaf een klein bedrijfje genaamd Microsoft de opdracht om hiervoor een besturingssysteem te ontwikkelen, dit werd PC-DOS. Door een clausule in het contract mocht Microsoft het OS in 'meer of min' gelijkwaardige versie maken en dat deed men ook, onder de naam MS-DOS.
De concurrentie kwam een paar jaar later met een GUI.
Apple met de Mac, inclusief een klein zwart/wit schermpje en behoorlijk prijzig.
Atari ST, slechte marketing en voor hires was een andere scherm nodig (SM124) dan voor de resoluties in kleur was men een andere scherm nodig.  Er was een softwarematige (emulator) om hires te kunnen krijgen op een kleurenscherm maar het resultaat was bedroevend. De opvolgers hiervan hadden te weinig software om de machine op volle kracht te benutten (Atari TT) of werd door goedkope oplossingen begrenst (De Falcon met een 68030 in 16 bit modus te laten werken).
De Commodore Amiga was marketing technisch een ramp, een veel Europese titels (PAL) qua software werkte niet op Amerikaanse machines (NTSC).
In Engeland was het iets anders, daar had men de Acorn Archimedes,  daar was de markt te klein en de hardware vrij prijzig. Buiten Engeland deed deze machine dan ook niet veel.
Er waren dan wel een aantal bedrijven die UNIX machines leverden, maar dat was voor de normale consument niet weggelegd.

Bij dit alles te hebben genoemd is het dan ook wel duidelijk waarom Windows een succes is geworden. Maar dan komt het volgende :)

Apple is de UNIX kant opgegaan en heeft een aantal dingen van Acorn (Olivetti) opgekocht (oa dingen omtrent de ARM processor).
Atari leverde een variant UNIX genaamd MINT (Mint Is Now TOS)"
Wie ooit gewerkt heeft met een Amiga weet dat dit ook behoorlijk wat UNIX trekjes heeft.
VI(M) en EMACS, 2 niet geheel onbelangrijke programma's in de UNIX/Linux wereld hadden hun sporen al verdiend bij Atari/Amiga.

Er ontbreekt na dit nog 1 naam, die van Microsoft.
Het wiel voor de 2e keer uitvinden doen ze niet, tenslotte zijn ze zo ook nooit zo begonnen (PC-DOS -> MS-DOS)
Azure? Dit bestaat uit Linux en hun toevoegingen.
De Ubuntu/Bash toevoeging in Windows 10 is vanuit hun oogpunt slim bekeken.

Dan nog de vraag 'Waarom Linux?'
In veel 'slimme' apparaten is het te vinden en ondenkbaar in onze samenleving. Stel dat alles zonder linux zou uitvallen voor een dag, dan voorspel ik een ramp. Geen (internet) servers, geen routers/modems, geen gps/tomtom's, slimme tv/telefoon...

Linux is onmisbaar (en dat in 3 woorden).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #30 Gepost op: 2016/10/24, 09:02:29 »
IBM vond de PC uit, en gaf een klein bedrijfje genaamd Microsoft de opdracht om hiervoor een besturingssysteem te ontwikkelen, dit werd PC-DOS. Door een clausule in het contract mocht Microsoft het OS in 'meer of min' gelijkwaardige versie maken en dat deed men ook, onder de naam MS-DOS.
PC-DOS werd niet zomaar een "standaard", daar ging nog een strijd tussen Microsoft, IBM en Digital Research aan vooraf.
Microsoft had PC-DOS gekocht en beschikte niet over de volledige source code,
IBM veranderde steeds de eisen, waardoor Microsoft regelmatig in de problemen kwam,
Digital Research was de ontwikkelaar van CP/M en maakte voor IBM een 16 bits versie (CP/M86), dat later (dacht ik) zelfs werd voorzien van een soort multitasting.
Om een lang verhaal kort te maken, de marketing van Microsoft was de beste :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline softbart

  • Lid
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #31 Gepost op: 2016/10/24, 09:43:57 »
Ik mis hier nog het OS/2 verhaal.

groet,

Theo

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #32 Gepost op: 2016/10/24, 12:19:02 »
Duurzaamheid

Mijn oude laptop (11 jaar) werkt hier nog lekker met Lubuntu. Die speelt al mijn muziekjes af naar mijn wederom oude versterker. Hoeft niet weggegooid te worden zo. Idem dito voor een oude pc.

Ik heb er ook nog eentje van 4 woorden:
Girls just wanna have fun!  O0
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline sidonia

  • Lid
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #33 Gepost op: 2016/10/24, 12:48:22 »
sorry, dat zijn er 5.

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #34 Gepost op: 2016/10/24, 13:50:35 »
GVD

Gratis Veilig Doordacht  :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #35 Gepost op: 2016/10/24, 21:27:28 »
Ha dat is wel een leuke veronderstelling van zaken, maar niet helemaal juist ;)

(.....)

Ja zo kun je het ook vertelde. Ik probeerde het vooral kort te houden met hoofdzakelijk de kern "ze waren de eerste norm en lange tijd de enige".  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #36 Gepost op: 2016/10/24, 21:34:51 »
werken met plezier

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #37 Gepost op: 2016/10/25, 21:36:42 »
Heerlijk Helder Linux.

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #38 Gepost op: 2016/10/26, 16:17:48 »
Wie onze Ron - wat ik wil - of - zoals ik wil.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #39 Gepost op: 2016/10/28, 17:02:48 »
WeW? Weer even Windows?

Mooi Dell laptopje gekregen met W10. Een dubbelklapper welke ook als tablet te gebruiken is. Dat doet W10 heel aardig.
(Natuurlijk voorspelde iedereen in mijn omgeving dat er Linux op zou komen).

Voorlopig dual boot (toch af en toe nodig voor upgrade van m'n Tomtom). Een goede gelegenheid om W10 eens te verkennen.
Netjes en rommelig (vreemd menu, met applicaties en 'aanbiedingen' door elkaar).  En heel langzaam starten en afsluiten.

Ruimte gemaakt voor Linux. Ik was vooral benieuwd hoe te werken met touchscreen. Windows werk prima in de tablet mode.
Eerst Ubuntu-Gnome geprobeerd. Werkt aardig, maar Gnome bevalt mij niet. Toen Manjaro met KDE (Plasma) desktop. Geweldig!
Alles werkt op deze laptop. Plasma kan nu heel goed overweg met de touchscreen. Booten en afsluiten gaat veel sneller dan met W10.

 WeW wordt dus GWL  (gewoon weer Linux)!



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #40 Gepost op: 2016/10/28, 17:52:20 »
GWL!

Leuk om te horen! Welke Dell is dat? (DID)

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #41 Gepost op: 2016/11/01, 15:53:10 »
sorry, dat zijn er 5.

Hi hi even kijken of mensen wel opletten..  :P
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Ramana

  • Lid
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #42 Gepost op: 2016/11/02, 07:20:58 »
@Just, het is de Dell inspiron 13 5000. Heb gisteren de hdd vervangen door een ssd. Weer een stuk sneller.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux, waarom? - in drie woorden!
« Reactie #43 Gepost op: 2016/11/02, 09:42:59 »
Hoi Ramana,

Wat een mooi ding en lekker formaat ook!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021