Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie procedure, Eng. of Nl.  (gelezen 738 keer)

Offline nanders

  • Lid
installatie procedure, Eng. of Nl.
« Gepost op: 2012/09/13, 15:43:35 »
Ik heb een ubuntu 10.04 engeltalig op cd, ooit geinstalleerd op een laptop waar ik verder niets mee deed omdat ik in het land van gebruik geen vaste internetverbinding had. Overstappen van windows op unbuntu bleek daar te lastig.
Nu weer thuis, tijd voor een 2e poging om op linux over te stappen.

Is deze versie 10.04 (Eng) inmiddels te gedateerd om te gebruiken?

Windows wil ik nog ff niet kwijt en windows + Ubuntu samen op C:  wil ik niet vanwege eerder ervaren  ongemak.
Maar ik realiseer mij dat ik  op mijn pc een C:  en een D;  drive op mijn hdd heb staan en wil nu ubuntu op de D: drive zetten.

Er van uitgaande dat een latere versie wenselijk is heb ik nog de volgende vragen:

Is er een reden om engels te gebruiken, omdat die bijvoorbeeld verder is door ontwikkeld of meer software aan kan dan de nederlandse uitvoering?

De cd die ik heb vraagt op een gegeven moment om te installeren. Dat is knap onduidelijk want ik zie graag eerst de vraag gesteld wáár ik het wil installeren  omdat ik de C: drive ongemoeid wil laten.  Reden waarom ik dus niet tot installatie overging.
Als ik 'install'  aanklik krijg ik dan alsnog de mogelijkheid om de D: drive hiervoor te kiezen?
Ik wil dan via het boot menu ( F12) kunnen kiezen voor het os dat in bios niet als eerste staat aangegeven.
Het is toch zo dat  in bios kan worden ingesteld met welk os moet worden opgestart?
Hoe gaat dat bij latere versies, eng of nl, die ik evt ga downloaden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/13, 15:49:28 »
Er is maar één Ubuntu, en die kun je elke taal laten spreken die je maar wil. Ubuntu is standaard in het Engels, maar voor de meeste talen (waaronder het Nederlands) zijn er taalpakketten beschikbaar waarmee je de boel 100 % overzet op je taal.

De Ubuntu-CD bevat slechts een paar taalpakketten, hoofdzakelijk voor de installatieprocedure. Na installatie sleur je dan de rest binnen van de taalpakketten die er voor jouw taal zijn.

Kies liefst 12.04 LTS. Hetzij in de vorm van Ubuntu, hetzij in de vorm van Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Overstappen doe je het beste zo:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Een tweevoudig opstartbare machine, dus met behoud van Windows en een keuzemenu bij het opstarten, verkrijg je als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Succes!  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/13, 16:02:45 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/13, 16:18:10 »
Mijn persoonlijke ervaring:
Neem of de nieuwste release, of de nieuwste LTS versie (op dit moment zijn beiden gelijk, n.l. 12.04.1).
Gebruik het liefst de live CD en kies na het opstarten voor uitproberen.
Kijk eerst of alle hardware goed werkt (is bijna altijd goed).
Maak dan een secundaire partitie aan van minimaal 20GB waar straks Ubuntu geïnstalleerd kan worden.
Klik dan op installeren.
Lees van te voren de website van Pjotr, die zeer uitgebreid ingaat op het installeren en voorzien is van vele tips en "how to's".

Tot slot, vertel hier hoe het gegaan is ....... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nanders

  • Lid
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/15, 15:19:35 »
dank voor de info, het wordt mij duidelijker.
Ik heb gedownload ubuntu-12.04.1.desktop-amd64.iso.

Echter, op de download page vond ik geen info over controle op de download.
Nu hoeft er maar één bitje fout te staan om iemand weer ontmoedigd af te laten haken als de installatie en toepassing daardoor niet goed gaat.

Is het niet zo dat grotere en critische bestanden als dit altijd moeten worden getest?
Heet zoiets niet checksum?  Is er ook een andere methode?
Ik kan mij herinneren hier ooit al eens mee te zijn vastgelopen. Het testen ging niet goed.

Dus:
waar vind ik de te testen waarde van deze download?
waar vind ik een programma dat wel werkt waarmee ik de gedownloade waarde kan berekenen en vergeljken?

En uit nieuwsgierigheid:
hoe kan het dat na zoveel jaren  bestanden als deze worden aangeboden en niet tegelijkertijd, tenminste op dezelfde page, ook de testwaarde en een progrje om mee te werken?
Alleen dit al is toch een voorwaarde voor laagdrempeligheid en vermijden van teleurstellingen lijkt mij.
Of zit ik met deze gedachten  in een universum van geheel eigen makelij en zie ik iets wat niemand anders in het zijne ervaart?  :)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/15, 15:32:19 »
Op deze pagina zijn ook de checksums te vinden: http://releases.ubuntu.com/12.04.1/

Ik denk dat dit niet standaard op de downloadpagina staat omdat het nieuwe gebruikers alleen maar zou verwarren, en daarnaast heeft tcp zelf ook mechanismen om bestandscorruptie te voorkomen.

Offline jolo

  • Lid
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/15, 15:49:58 »
En verder is daar info over te vinden, op deze Engelstalige hyperlink https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM waarvan de Semi-automatic method waarschijnlijk de makkelijkste manier is, om de checksum te controleren. Verder is het gebruikelijk dat je op de pc waarop je Ubuntu gaat installeren, je gebruik gaat maken van de optie: "cd-rom op fouten controleren." Zie deze hyperlink http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopPrecise
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline nanders

  • Lid
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/16, 17:52:35 »
Goed, de checksum is gelukt.
Een cd branden echter niet!
2 freeware progjes geprobeerd, maar het 'succesvol' branden resulteert in een volle schijf die niks doet  maar wel vol is.
De keuze 'iso bestand op cd branden' betekent kennelijk niet dat het dan een bootable cd wordt.  :|
Op google merk ik dat het branden van een bootable cd voor velen een probleem is.

Nog even de goede software voor windows aanschafffen nu ik op ubuntu over wil gaan is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Weet iemand een stukje software voor windows dat wel doet wat het moet doen?
Ik begrijp inmiddels dat het de bedoeling is het iso bestand als image te branden?
De progjes die ik probeerde noemen zelfs het woord 'image' niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/16, 18:06:56 »
"iso burner" opzoeken levert je alvast verschillende Windows tooltjes (velen gratis) hiervoor, imgburn bijvoorbeeld.


Offline nanders

  • Lid
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/16, 21:09:08 »
verwijderd, zie volgend bericht
« Laatst bewerkt op: 2012/09/17, 17:23:42 door nanders »

Offline nanders

  • Lid
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/16, 21:39:13 »
Iso recorder gevonden, onder de Rmuis toest dus, en het branden ging ook goed, maar de cd doet het niet!

Het enige dat ik zag was het paarse scherm dat direct wegviel waarna  een  dos storingmelding  in veelvoud verscheen.
Iets met error [175]  en veel onzin.
Bij een 2e poging hetzelfde, al bleef nu het lege ubuntu scherm zichtbaar.

Gebrand met snelheid 7.
Cd soort  -R.   Geen foutmelding dat de schijf niet geschikt zou zijn.
Kan het zijn dat ik toch +R moet gebruiken ondanks dat er geen foutmelding kwam?
anderszijds, de ubuntu schermkleur was zichtbaar dus werd de cd kennelijk wel gelezen.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/17, 17:23:16 door nanders »

Offline nanders

  • Lid
Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/16, 22:27:56 »
Nogmaals geprobeerd.  Nu met IMGburner, op snelheid 4.  Zelfde probleem:
Lege ubuntu desktop, na enige seconden alleen nog een knipperende cursor op een zwart scherm.

En dat terwijl de checksum van het ubuntu iso bestand toch klopte.

Wat kan hier loos zijn?

Als ik versie 10.04 - waarvan ik de cd heb - installeer, kan ik daarmee gemakkelijk updaten naar versie 12.04.1 ?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/17, 15:19:26 door nanders »

Re: installatie procedure, Eng. of Nl.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/19, 21:18:46 »
Ja, je krijgt na installatie van 10.04 de melding dat er een upgrade naar 12.04 beschikbaar is :)