Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron  (gelezen 2173 keer)

[Opgelost] Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron
« Gepost op: 2010/07/19, 22:18:42 »
Beste mensen,

Ik heb hier wat luisterboeken die ik graag als iso-bestanden wil bewaren. Vraag me niet hoe, maar uiteindelijk heb ik van de eerste CD een iso gekregen met toc-bestand. Geen idee wat ik daarmee moet aanvangen. Het lijkt me dan ook geen iso. Wanneer ik file iso-bestand doe krijg ik als uitvoer Data. Ik wil best vanaf de command line een iso maken, maar ik heb geen idee wat ik moet mounten voordien. Telkens als ik een audio-cd inleg stapt een auto-mounter in en geeft me cdda://hda.

Uiteindelijk heb ik gevonden hoe ik ervoor kan zorgen dat er niets gebeurt bij het inleggen van de cd, maar dan weet ik nog steeds niet hoe ik achterhaal wat ik moet mounten en al helemaal niet wat voor type het is?

Als ik Brasero zo ver weet te krijgen om een copy te maken naar file, dan wil hij 788 Mb gaan schrijven. Aangekomen bij ca. 650 Mb duikt de snelheid in elkaar en schakelt Brasero steeds verder terug in snelheid. Het laatste stukje duurt uren. Oh ja, dan eindig ik met die iso en toc. Zo was het.

Kan iemand me a.u.b. vertellen hoe ik vanaf de CLI een audio Cd kan mounten en wat voor file type het dan moet zijn, want iso9660 is het niet, zover ik heb ervaren.

bij voorbaat dankend,

mvg
pablo k
« Laatst bewerkt op: 2010/07/21, 18:11:58 door blokkendoos »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/19, 23:51:21 »
Een audio-cd kan je niet mounten, er staan geen bestanden op.

Wat is de reden om ze als iso op te willen slaan?
Is het niet makkelijker om ze te rippen naar bijv. mp3 of flac bestanden?

Re: Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/20, 08:02:43 »
Beste Johan,

Dat er geen bestanden op een audio-cd staan lijkt me sterk, want ik kan de wavjes zien.
En ik wil ze als iso hebben omdat ik ze dan niet fysiek hoef te kopiƫren.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/20, 09:13:19 »
Een audio-cd bevat geen bestanden, en ook geen bestandssysteem.
Een ISO hiervan maken kan niet, omdat een ISO een image is van een iso9660-bestandssysteem.

Zie bijv. hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Compact_disc#Informatie_op_de_cd

Re: Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/20, 15:27:59 »
Johan,
Ik wil je best geloven, maar ik zie toch echt wavjes. Hoe zou jij die noemen, als het geen bestanden zijn?

mvg
pablo k

Re: Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/21, 16:12:42 »
Die wavjes staan niet op de cd. Ubuntu laat de inhoud van de cd zien als wav-bestanden, die worden realtime omgezet.

Re: [Opgelost] Audio-cd naar iso, onder HH Hardy Heron
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/21, 18:14:03 »
Ik heb behoorlijk mijn best gedaan om iets te vinden dat jullie tegenspreekt, maar dat is me niet gelukt.
Jullie lijken volkomen gelijk te hebben. Ik zal me neerleggen bij dit rare en interessante fenomeen.

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties