Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend  (gelezen 4465 keer)

atg

  • Gast
Mijn eerste kennismakingen met Ubuntu/Linux zijn helaas droevig.

Ondanks mijn zorgvuldige voorbereiding is er kennelijk toch iets mis gegaan bij de installatiepoging van Ubuntu 8.04 op een PC met 2 harde schijven en tezamen 3 partities, allemaal gealloceerd aan Windows XP.
Dat komt vooral omdat het Installatiescherm > Handmatig niets zegt over wat er gebeurt met mijn bestáánde (Windows)gegevens. Zo kan men wel partities verkleinen en aanmaken maar houdt dat verkleinen dan ook in dat de bestaande gegevens daarin bewaard blijven? In stap 3(?) volgt dan wel een algemene waarschuwing maar ik had liever gezien wát er precies gebeurt én met de inhoud daarvan. Erg verwarrend allemaal.
Vraag 1: Kan iemand deze signalen als change ergens indienen?
Vraag 2: Kennelijk zijn er allerlei systeemvereisten. Wordt hierop wel getest tijdens de installatie want voor zover ik nog weet wordt dat niet getoond.
Vraag 3: Ik vind het nogal storend eerst allerlei info-sites te moeten doorlezen, forums te moeten doorzoeken (soms met tegengesteld informatie) enz. Kan dat niet allemaal worden afgetest door een uitgebreid pre-check installatieprogramma?
Vraag 4: Wat tot slot ook erg verwarrend werkt is het begrip "Vrije ruimte". Pas na meerdere keren rekenen en opnieuw opstarten kwam ik er achter dat Ubuntu daarmee kennelijk bedoelt ALLE ruimte waarop geen gegevens zijn opgeslagen. Dat is dus ook de ruimte die wél is gealloceerd aan Windows, bijv. via haar FAT32.
Kan dat ook als change worden toegevoegd, bijv. als extra info (plaatje?)


(Over mijn huidige technische problemen wil ik nog andere topics maken.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/14, 14:22:52 »
Handmatig installeren raad ik een Linuxbeginner niet aan; veel te gecompliceerd. Probeer de installatie eens zo te doen (verreweg de makkelijkste manier):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Systeemeisen:
http://sites.google.com/site/computertip/systeemeisen

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/14, 14:44:13 »
Als u zich beperkt tot het info-materiaal van Pjotr komt het allemaal goed. Als men er meerder bronnen op na gaat houden wordt u mogelijk slachtoffer van veroudering van gegevens en/of subjectiviteit van de auteur.

En wat Pjotr zegt klopt, handmatige schijfindeling is voor gevorderden. Mijn ervaring is trouwens dat (bijna) allles op computergebied dat valt onder "handmatig" iets voor gevorderden is. :D

Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/14, 15:59:54 »
idd, als je de handleiding van pjotr gebruikt heb je zelden problemen. Ik gebruik echter altijd de alternate cd om te installeren. Bij het indelen van de partities kies ik altijd manueel. Heb je volledig controle. En in geval van meerdere hdd, even dit nalezen. Is volkomen veilig voor je windows installatie.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=179902
Heb al heel wat installaties gedaan en nog maar één keer een probleem gehad. In dat laatste geval heb ik het naakte systeem gïnstalleerd en de rest manueel maar dat is idd niks voor een beginner.
eerst proefdraaien met de live cd is ook een aanrader. ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

atg

  • Gast
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/14, 16:22:26 »
Ik heb gekozen voor Handmatig op basis van een voorbeeld in een computerverenigingsblad voor nogal eenvoudige computeraars.  De auteur zal mogelijk geen expert zijn, maar adviseert toch geregeld om Linux echt eens uit te proberen!
Eerlijk gezegd is jullie goedbedoelde reactie weliswaar goed bruikbaar maar niet helemaal een antwoord op mijn bezorgdheid want dan had ik Pjotrs info, technische systeemeisen enz. in  -en door-  het installatieprogramma toch mogen verwachten?
Ik wil duidelijk maken dat installatieprogramma's waar mogelijk ondersteunend aan de (beginnende) gebruiker zouden moeten zijn, zéker wanneer er al meerderen zijn geweest met installatieproblemen op zulke configuraties als de mijne. Dat zou de Linuxdrempel voor mij en hopelijk voor anderen verlagen.
Wat eveneens verwarrend is, is dat (gedateerde?) info elkaar tegenspreekt: de een schrijft om je partitie(s) onder Windows te verkleinen, de ander dat Ubuntu dat "kan" zonder de gevolgen daarvan aan te geven.
De een schrijft dat Ubuntu ook in logische stations is te installeren (mijn poging) en in Pjotrs verhaal lees ik weer over een "primaire extended partitie". Volgens mij heet het óf een primaire partitie óf een extended partitie waarin dan 1 of meerdere logische stations mogelijk zijn.

Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/14, 16:32:47 »
Ow, even samenvatten : een hdd kan ingedeeld worden in max 4 partities : de primaire partities. Daarom is de extended partie in het leven geroepen of zoiets ;)
In een extended partitie kan je zoveel logische stations maken als je wil. In een primaire kan dit niet. Windows werkt alleen op een primaire partitie die eerst staat. Ubnuntu kan rustig op een logisch station staan. Duidelijk ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline siegi

  • Lid
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/14, 16:40:58 »
Citaat van: atg
Mijn eerste kennismakingen met Ubuntu/Linux zijn helaas droevig.
Het is natuurlijk gemakkelijker om te beginnen bij het begin, je kan ook helemaal automatisch een dualboot maken, waarbij de windows partitie automatisch word verkleind.  Dit is voor zover ik weet de eerste optie.

Citaat van: atg
Ondanks mijn zorgvuldige voorbereiding is er kennelijk toch iets mis gegaan bij de installatiepoging van Ubuntu 8.04 op een PC met 2 harde schijven en tezamen 3 partities, allemaal gealloceerd aan Windows XP.
Dat komt vooral omdat het Installatiescherm > Handmatig niets zegt over wat er gebeurt met mijn bestáánde (Windows)gegevens. Zo kan men wel partities verkleinen en aanmaken maar houdt dat verkleinen dan ook in dat de bestaande gegevens daarin bewaard blijven? In stap 3(?) volgt dan wel een algemene waarschuwing maar ik had liever gezien wát er precies gebeurt én met de inhoud daarvan. Erg verwarrend allemaal.
De gegevens op de partities die je verkleind blijft behouden, je moet uitdrukkelijk zeggen dat hij moet formateren om de gegevens te verwijderen.
In de laatste stap juist voor de installatie krijg je een opsomming van alles wat er gaat gebeuren.
Citaat van: atg
Vraag 1: Kan iemand deze signalen als change ergens indienen?
Hoe bedoel je?
Citaat van: atg
Vraag 2: Kennelijk zijn er allerlei systeemvereisten. Wordt hierop wel getest tijdens de installatie want voor zover ik nog weet wordt dat niet getoond.
Als de (live) installatie cd draait zijn de systeem eigenschappen voldoende :)
Citaat van: atg
Vraag 3: Ik vind het nogal storend eerst allerlei info-sites te moeten doorlezen, forums te moeten doorzoeken (soms met tegengesteld informatie) enz. Kan dat niet allemaal worden afgetest door een uitgebreid pre-check installatieprogramma?
We hebben een nederlandstalige ubuntu wiki waar iedereen aan kan bijdragen. Maar blijkbaar zijn er mensen die toch hun eigen documentatiepagina's willen maken. Dan krijg je natuurlijk tegenstrijdige informatie. Ik hoop dat in de toekomst daar meer mensen aan zullen bijdragen. Maar dit moment staat er natuurlijk ook een schat aan info op.
http://wiki.ubuntu-nl.org
Citaat van: atg
Vraag 4: Wat tot slot ook erg verwarrend werkt is het begrip "Vrije ruimte". Pas na meerdere keren rekenen en opnieuw opstarten kwam ik er achter dat Ubuntu daarmee kennelijk bedoelt ALLE ruimte waarop geen gegevens zijn opgeslagen. Dat is dus ook de ruimte die wél is gealloceerd aan Windows, bijv. via haar FAT32.
Kan dat ook als change worden toegevoegd, bijv. als extra info (plaatje?)
(Over mijn huidige technische problemen wil ik nog andere topics maken.)
Dit lijkt mij vrij duidelijk. Zelfs de meeste partitie beheerders onder windows werken op deze methode.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/14, 17:45:19 »
Je wil het allemaal veel te moeilijk doen, en je komt daardoor in de problemen. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer. Vervolgens heb je allemaal kritiek, die echter zijn doel grotendeels voorbijschiet, omdat je niet voldoende weet waar je het over hebt.

Doe nou gewoon wat ik je zei, dan komt het goed.   :-)

Uitleg over partities:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
(punt 2)

atg

  • Gast
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/14, 18:21:03 »
Beste mensen: wat fijn dat jullie zo snel kunnen reageren.

Citaat van: siegie
Het is natuurlijk gemakkelijker om te beginnen bij het begin, je kan ook helemaal automatisch een dualboot maken, waarbij de windows partitie automatisch word verkleind.
Ik baseerde mij als beginner zoals bekend op een voorbeeld uit een computerblad.

Citaat van: siegie
De gegevens op de partities die je verkleind blijft behouden, je moet uitdrukkelijk zeggen dat hij moet formateren om de gegevens te verwijderen.
Dat bestandsgegevens ná partitiegroottewijzingen nog behouden blijven lees ik echt! voor 't eerst. Diverse waarschuwingen suggereren immers anders.
Citaat van: siegie
In de laatste stap juist voor de installatie krijg je een opsomming van alles wat er gaat gebeuren.
Er volgt wel een samenvatting -maar nogmaals- die geeft geen antwoord op de vraag wat er met bestaande gegevens gebeurt.

Citaat van: siegie
Hoe bedoel je?
Ik bedoel gewoon: doet iemand wat met mijn vragen en wensen hier voor eventuele aanpassing van de installatiesoftware (voor toekomstige dummies zoals ik?).

Citaat van: siegie
Als de (live) installatie cd draait zijn de systeem eigenschappen voldoende
Mijn live CD deed het prima dus je antwoord lijkt me onjuist. Ik kreeg nadien zonder enige waarschuwing een Grub error 18.

Citaat van: summer of 69
Duidelijk ?
Als een PC 2 HD's heeft met 7 primaire partities dan kan Ubuntu theoretisch volgens jou dus op het 6e logische station van de extended partitie van de 2e HD ;)
Bedankt overigens voor je link over installatie bij meerdere HD's. Oef... als ik dat allemaal vooraf had geweten...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/14, 18:48:47 »
Citaat van: atg
Citaat van: siegie
Hoe bedoel je?
Ik bedoel gewoon: doet iemand wat met mijn vragen en wensen hier voor eventuele aanpassing van de installatiesoftware (voor toekomstige dummies zoals ik?).

Citaat van: siegie
Als de (live) installatie cd draait zijn de systeem eigenschappen voldoende
Mijn live CD deed het prima dus je antwoord lijkt me onjuist. Ik kreeg nadien zonder enige waarschuwing een Grub error 18.
Die Grub-error komt, doordat de harde schijf waar Grub op is geïnstalleerd, als eerste moet staan in de opstartvolgorde in het BIOS. Eigenlijk logisch, want het is immers een opstartlader...

Dat is nu blijkbaar niet zo. Dat kun je dus in het BIOS alsnog zo instellen.

Dit is waarschijnlijk een gevolg van handmatige keuzes.... Vandaar dat ik handmatig schijfindelen afraad voor beginners met Linux. Dat soort gedoe heb je allemaal niet, wanneer je de makkelijke methode gebruikt.

Over de installatie-software: we zijn hier een Nederlandstalig ondersteuningsforum voor Ubuntu, bestaande uit vrijwilligers; gebruikers van Ubuntu, meer niet. Geen ontwikkelaars. Dit is dus ook niet de plek voor het suggereren van verbeteringen aan de installatie-software.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/14, 19:06:53 »
Citaat van: pjotr123
Over de installatie-software: we zijn hier een Nederlandstalig ondersteuningsforum voor Ubuntu, bestaande uit vrijwilligers; gebruikers van Ubuntu, meer niet. Geen ontwikkelaars. Dit is
dus ook niet de plek voor het suggereren van verbeteringen aan de installatie-software.
@atg

Voor al je suggesties: Bijdragen kun je kwijt op http://brainstorm.ubuntu.com/
Met elkaar ervoor zorgen dat ubuntu nog beter wordt.

groet,
Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Anco

  • Lid
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/14, 19:19:19 »
Citaat van: siegi
Citaat van: atg
Vraag 4: Wat tot slot ook erg verwarrend werkt is het begrip "Vrije ruimte". Pas na meerdere keren rekenen en opnieuw opstarten kwam ik er achter dat Ubuntu daarmee kennelijk bedoelt ALLE ruimte waarop geen gegevens zijn opgeslagen. Dat is dus ook de ruimte die wél is gealloceerd aan Windows, bijv. via haar FAT32.
Kan dat ook als change worden toegevoegd, bijv. als extra info (plaatje?)
(Over mijn huidige technische problemen wil ik nog andere topics maken.)
Dit lijkt mij vrij duidelijk. Zelfs de meeste partitie beheerders onder windows werken op deze methode.
Ik vind dat atg hier opzich wel een punt heeft. Het kan best dat partitie beheerders onder windows ook zo werken, maar hoeveel mensen werken daarmee? Het doel is toch dat iedereen het kan? Dan vind ik het een kleine moeite er wat extra info bij te zetten als dat een deel van de mensen helpt.
Onder windows roept waarschijnlijk daarvoor de helft de handige kennis op om even te helpen.
Linux user #485563

Offline siegi

  • Lid
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/14, 19:57:25 »
Citaat van: Anco
Ik vind dat atg hier opzich wel een punt heeft. Het kan best dat partitie beheerders onder windows ook zo werken, maar hoeveel mensen werken daarmee? Het doel is toch dat iedereen het kan? Dan vind ik het een kleine moeite er wat extra info bij te zetten als dat een deel van de mensen helpt.
Onder windows roept waarschijnlijk daarvoor de helft de handige kennis op om even te helpen.
Er is een methode om automatisch een dualboot te bekomen. De handmatige methode is bedoeld voor gevorderden.
Over al extra info bij proppen in een installatie dialoog zou het voor de meeste mensen juist onoverzichtelijk maken.

atg

  • Gast
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/14, 20:38:09 »
Citaat van: pjotr123
Je wil het allemaal veel te moeilijk doen, en je komt daardoor in de problemen. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer. Vervolgens heb je allemaal kritiek, die echter zijn doel grotendeels voorbijschiet, omdat je niet voldoende weet waar je het over hebt.

Doe nou gewoon wat ik je zei, dan komt het goed.   :-)
Beste Pjotr,
ACHTERAF heb je natuurlijk deels gelijk. Ik ben alleen -als je goed gelezen hebt- een geinteresseerde Windows -> Ubuntu nieuweling die zich baseert op ANDERSMANS Ubuntu ervaring en info en zich als ICT-er ook nog eens tot op zekere hoogte erin verdiept heeft. Je mag toch uitgaan van een probleemloze installatie nietwaar als je in de wirwar van Ubuntu-sites de readme's en andere specs hebt gelezen? En als ik als beginneling dan nóg tegen ernstige bootproblemen aanloop dan wil ik zo'n ervaring met je delen, louter bedoeld om er samen wat moois van te maken. En beginnelingen zijn helaas nu eenmaal de beste testers... Daarom ben ik wat teleurgesteld over je 2e reactie. Wie heeft het over kritiek? Pas juist op met bepaalde kennisaannames zoals over Grub "Eigenlijk logisch, want het is immers een opstartlader..." Oh. Als alles zo logisch was dan had je hier niets van mij gelezen!

Bedankt allemaal voor jullie waardevolle info's.
Moderator: Mag ik nu nog een andere vraag stellen of wordt ik als "lastige beginneling" voorgoed van dit exclusieve forum geweerd?

Offline Alwin

  • Lid
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/14, 20:43:53 »
Ik kan me het heel goed voorstellen wat atg schrijft.
Ik zelf vond de installatie van mijn systeem ( met het daarbij komende probleem ) ook niet erg makkelijk ( voor wat betreft de schijfindeling )
Aangezien het daar niet zo ging zoals ik dat wou.
Maar gelukkig heb ik hier  en op de site van Pjotr heel wat info kunnen vinden en uiteindelijk het probleem kunnen oplossen.
Zo vind ik zelf dat je je altijd eerst goed moet informeren over wat je kunt verwachten of wat je moet doen,maar ja dat is persoonlijk mijn idee er over.

Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/14, 20:59:50 »
Ubuntu is voor beginners juist 1 van de meest vriendelijke distro's om te installeren.Probeer eens een andere distro,en dan zul je zien wat voor een verschillen er zijn m.b.t het installatieproces.
Kubuntu 20.04

Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/14, 21:21:51 »
@atg,

pjotr123 heeft het over je "kritiek" .
Echter dit wil niet zeggen dat je kritiek als negatief word ervaren.

Kritisch zijn en kritiek leveren ( indien onderbouwd ) is altijd goed.
Dat zijn wij allemaal, en bij Ubuntu kunnen wij allemaal als gebruikers kritiek leveren met al dan niet oplossingen om dit te verbeteren.

Hiervoor worden zelfs regelmatig online op IRQ vergaderingen gehouden door Canonical, zodat wij allemaal kunnen meehelpen Ubuntu te verbeteren.

Dus nogmaals, je kritiek word niet sec als negatief aangehaald, maar neutraal, met als opmerking "die echter zijn doel grotendeels voorbijschiet, omdat je niet voldoende weet waar je het over hebt."
En let maar op indien je wat ervaren word en bent in Ubuntu-Linux, en je na een tijdje je eigen berichtje terug leest, zul je snappen waarom pjotr123 dit zij.

Ubuntu word door vele  duizenden mensen gemaakt, en geschikt gemaakt voor vele talen.
Wij allemaal helpen mee aan die vertalingen en dus zul je regelmatig vreemde tekst lezen of er fouten in lezen.
Dit word aldoor verbeterd en aangepast middels (soms wel dagelijkse ) Updates.

Zaken die vertaald worden en teksten die bij programma's verzonnen worden word gedaan door ervaren mensen.
Hierdoor kan het idd voorkomen dat het voor iemand die totaal nergens vanaf weet de tekst als niet "volledig" ervaren word.
Omdat wij wel weten hoe het werkt en het dus op die manier vertalen of er tekst bij zetten en dus voor ons logische tekst erbij zetten.
Ook dit word na kritiek aldoor aangepast en geperfectioneerd.

Citaat
Moderator: Mag ik nu nog een andere vraag stellen of wordt ik als "lastige beginneling" voorgoed van dit exclusieve forum geweerd?
Dit is geen exclusief forum.
En iedere beginneling zal naar beste kunnen geholpen worden, Echter zonder enige Garantie uiteraard :P

Ik wil wel een kleine Note plaatsen voor je en vat dit aub niet verkeerd op.
NOTE:
Linux is iets heel anders dan MS software.
Als iemand hier op dit forum je iets zegt of je middels een opdracht iets laat typen in de Terminal volg dit dan letterlijk op.
Er is geen ruimte voor ALSen en MAARren of een ander grijs gebied.
Dus het liefst geen eigen logica inbrengen maar gewoon domweg doen zoals het hoort.

Linux werkt rechtdoor en de enigste manier om het goed te leren is vanaf dag 1 op de juiste manier ermee werken.
Dat zal je voor nu en in de toekomst heel veel plezier opleveren en je leert het ook op de juiste manier.
Wat nog het belangrijkste is:
Je leert het op die manier het snelst.
In het begin denk je dat je door de bomen het bos niet ziet, maar na een paar uurtje rommelen begint het al snel te dagen en zal je zien dat je al snel heel veel kunt veranderen en Linux zal begrijpen.

Andere leuke wetenswaardigheid voor je is,
Dat alles in Linux tekst files zijn, dus ook de programmatuur.
Je kan dus werkelijk alles openen en bekijken of als je ervaren bent en kan programmeren alles naar je hand zetten of veranderen.

En met alles bedoel ik dan ook werkelijk alles.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/15, 11:38:48 »
Citaat van: atg
Moderator: Mag ik nu nog een andere vraag stellen of wordt ik als "lastige beginneling" voorgoed van dit exclusieve forum geweerd?
Wat mij betreft ben je van harte welkom hier!

Offline Mikkel

  • Lid
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/15, 13:32:51 »
Als ik hieraan iets mag toevoegen..........
atg, ik hobbel nu een paar maanden mee op dit forum, en ik raad je dit aan: wil je met Ubuntu gaan werken, vergeet dan alles wat je weet van Windows. ;)

Je bent niet de enige die ervan uit gaat dat Ubuntu een eitje is, na al die jaren die hij/zij met Windows, of misschien zelfs wel met DOS, heeft gewerkt. 'k Heb hier de afgelopen maanden al zo vaak berichten gelezen van mensen die dachten Ubuntu 'effe' te installeren en/of na één dag Ubuntu riepen dat ze nóóit meer terug wilden naar Windows. Tot ze bijvoorbeeld een programma wilden installeren en tot de ontdekking kwamen dat Ubuntu niets kan met exe-bestanden............

Niet meteen op je teentjes getrapt zijn als iemand hier tegen je zegt dat je het te moeilijk wilt doen en je een link geeft naar een makkelijker manier. Misschien heb je het idee dat jij die 'makkelijker' manier niet nodig hebt, omdat je jezelf beschouwt als deskundige doordat je 'alles' weet van Windows en werkzaam bent in de ICT-wereld, maar geloof me, die Windows-kennis moet je overboord zetten op het moment dat je Ubuntu installeert/start. ;)

Ennuhhh......... niet iedereen loopt tegen problemen aan bij het installeren van Ubuntu, hoor. Hier ging de installatie van een leien dakje op een lege en van tevoren gedefragmenteerde partitie op dezelfde schijf als waarop Windows staat geïnstalleerd, de printer en scanner werden direct herkend, het geluid deed het meteen, enzovoort.... Het thuisnetwerk kostte wat moeite, maar dat kostte het in Windows ook, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

En tenslotte nog dit: misschien ben je het allang vergeten ;), maar toen je voor het eerst met Windows aan het werk ging, wist je toen net zoveel als je daar nu vanaf weet? Weet je nog, de eerste keer dat je Windows (opnieuw) installeerde? Was een CRIME. Of niet? ;)

Geef Ubuntu een kans, aanvaard de hulp die men je hier geeft en je zult zien, draait Ubuntu zoals jij dat wilt, dan wil je niet meer terug naar Windows. :)

atg

  • Gast
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/15, 14:05:16 »
Allemaal bedankt voor jullie goedbedoelde commentaar. Het is opvallend om te lezen dat sommigen aannames doen met dito adviezen . Geeft niet, ik heb er veel van geleerd. Vooral dat Ubuntu eigenlijk niet te vergelijken is met Windows. Ik ga nu maar verder aan de slag!

Topic mag dicht.

atg

  • Gast
Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/16, 11:01:31 »
Ik ga zeker verder met Ubuntu maar moet nog beslissen op welke van de 2 overgebleven* PC's (1 met 2 HD's, 1 met 1 HD). De laatste is de meest logische keuze, ook gelet op mijn eigen tragische ervaringen tot nu toe. Ik hoop en verwacht dat er dan geen onbekende problemen meer zullen optreden want met jullie info moet het toch eens gaan lukken!

* Ik heb 1 PC echt stuk gemaakt en daar heb ik spijt van. 't Is maar hobby maar toch...
Leuk dat er op terugkomt femke98!

Newbee vindt de installatie van Ubuntu 8.04 allemaal erg verwarrend
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/16, 13:08:22 »
Citaat van: Gandyman
Als iemand hier op dit forum je iets zegt of je middels een opdracht iets laat typen in de Terminal volg dit dan letterlijk op.
Er is geen ruimte voor ALSen en MAARren of een ander grijs gebied.
Dus het liefst geen eigen logica inbrengen maar gewoon domweg doen zoals het hoort.
Daar wil ik wel even aan toevoegen dat dit alleen geldt voor beginners. De gemiddelde gebruiker weet over het algemeen van de meeste commando's welk commando wat doet en kan dus ook zeggen dat dat misschien niet zal helpen. Of juist iets toevoegen aan dat commando, bijv. PREFIX=/usr

En ik vind juist dat de installatiemethode helemaal niet verwarrend is. Ik heb zelf toen ik met Ubuntu begon (nou ja, 8.04 dan, 6.06 reken ik niet mee want dat was anders) voor Handmatig gekozen en met de documentatie erbij wist ik precies wat ik moest doen, het leek mij zelfs erg logisch toen ik de partities zag. Dus zo moeilijk is handmatig helemaal niet voor een beginner, maarja dat verschilt natuurlijk per persoon.